Uprkos aktuelnim problemima, veliki proizvođači automobila već imaju, planiraju ili uskoro kreću u proizvodnju pristupačnih električnih modela, dok Tesla već nekoliko godina unazad upravo jedan takav elektromobil uporno najavljuje
Prodaja električnih vozila se poslednjih meseci suočava sa padom, pa se automobilska industrija u ovom trenutku, čini se, nalazi na jednoj od prekretnica. Ako se izuzme sve agresivnija konkurencija iz Kine, proizvođači, sa jedne strane, sve više razmišljaju o odustajanju ili o promeni strategije koja bi u doglednoj budućnosti trebalo da dovede do konačnog prestanka proizvodnje automobila koje pokreću motori sa unutrašnjim sagorevanjem.
Sa druge, zahvaljujući različitim strategijama elektrifikacije proizvodne game, proizvođači već imaju, planiraju ili uskoro kreću u proizvodnju pristupačnih električnih automobila, koji bi po cenama trebalo da budu bliski ekvivalentnim SUS modelma.
Poslednji je jedan takav model, sa brojem 5, predstavio Renault, a pre njega i konurentski francuski Citroen. Model e-C3 nastao je na platformi koju deli sa budućim malim elektromobilom iz Kragujevca, gde u fabrici Fiat Serbia u julu počinje proizvodnja električnog naslednika legendarnog modela Panda. A Volkswagen upravo sa Renault-om pregovara o zajedničkom razvoju jednog takvog modela.
Najavili pre svih, pa uradili ništa
Kompanija Tesla, koja već nekoliko godina unazad najavljuje manji i pristupačniji električni model sa cenom od 25.000 dolara, trenutno se nalazi između dva velika talasa rasta, saopštio je njen izvršni direktor Ilon Mask. Prvi talas obeležen je uspehom dva modela: sedana Model 3 i krosovera Model Y.
Drugi talas predstavljaju očekivanja od budućeg "jeftinog" električnog automobila, Tesla modela sledeće generacije koja bi na tržištu trebalo da se takmiči sa konkurencijom u cenovnoj kategoriji od 25.000 evra. Kompanija očekuje da bi proizvodnja tog vozila, u fabrici u Ostinu u Teksasu, mogla da počne krajem 2025. godine.
Prema proceni Krisa Meknalija, analitičara konsultantske kuće Evercore, troškovi proizvodnje Teslinog modela sledeće generacije biće sniženi sa 28.000 na 20.000 dolara. On pretpostavlja da će vozilo imati autonomiju kretanja od oko 250 milja sa jednim punjenjem baterije, što je nešto više od 400 kilometara.
Meknali, koji smatra i da novi model neće imati stakleni krov, bio je u prilici da o planovima Maskove kompanije za proizvodnju malog Tesle razgovara sa njenim direktorima, navodi Fortune.
500.000 komada već 2026. godine?
Prema najboljem mogućem scenariju, analitičar smatra da bi Tesla Model 2, kako se budući pristupačni model nezvanično naziva, već 2026. godine mogao da bude proizveden u više do 500.000 primeraka.
Još jedno pitanje koje se postavlja kada je o "jeftinom" Tesli reč, je i da li će se hardver sistema za asistenciju vozaču biti deo standardne opreme ili će se opciono naplaćivati kao dodatna oprema. Pretpostavlja se da bu, u drugom slučaju, mogao da košta između 2.000 i 3.000 dolara.
Manir Ilona Maska da u neformalnom stilu najavljuje poduhvate svojih kompanija dobro je poznat, pa ne treba sumnjati da će se nešto u tom stilu možda već za koji sat pojaviti na njegovom X profilu.
Ali, za razliku od gromoglasno najavljivanog Tesla Cybertruck-a koji je prošao kroz ozbiljne i dugotajne "porođajne muke", čini se da ovoga puta novi povoljniji model ima i uslova i razloga za što brži izlazak na tržište. Ako, ni zbog čega drugog, onda zbog sve brojnije konkurencije.
BONUS VIDEO:
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.