Snažan uticaj e-trgovine u Srbiji, ali je naša zemlja još uvek na početku tog puta i domaći korisnici još su nepoverljivi u ovaj vid kupovine.
Digitalna trgovina u Srbiji doživela je ekspanziju, prolazeći kroz različite faze - od prihvatanja novog modela kupovine, pa sve do otvaranja internet prodavnica sa najraznovrsnijom robom.
To je dovelo do napretka i proširenja poslovanja i privrede u zemlji tokom pandemije korona virusa, rečeno je u Privrednoj komori Srbije.
"Asortiman traženih proizvoda putem interneta u vreme pandemije Covid-19 se proširio i preko onlajn prodavnica se poručivalo sve, odeća, obuća, knjige, cveće, igračke, pokloni, pa čak i roba široke potrošnje“, kaže sekretar Udruženja za elektronske komunikacije i informaciono društvo u PKS Marjan Stojanović.
Dodaje da su postojale i elektronske pijace, kao i da je taj trend zbog pogodnosti koje nudi nastavio da se razvija i kada se epidemiološka situacija popravila.
Inače, prema istraživanjima PKS, naša zemlja je sad, u odnosu na svetske standarde, u začetku prihvatanja e-trgovine kao modela kupovine koji olakšava ljudima svakodnevni život. "Stranac je konformista i naučen je da, preko jedne platforme kao što je elektronska prodavnica Amazon, može da nabavi sve što bi nabavio u "šoping molu" ili sa drugog kraja sveta, sa sigurnošću dostave u određenom roku, a to je trend kome Srbija u narednim godinama treba da teži”, naglašava Stojanović.
Napominje da je sad ključan period za razvoj i utvrđivanje standarda funkcionisanja elektronske trgovine u Srbiji. Kako objašnjava za Tanjug, kupci su sada videli da na raspolaganju imaju mnogo veći asortiman proizvoda koji mogu da naruče i kupe elektronskim putem u odnosu na pre godinu i po dana.
Privredna komora Srbije, prateći svetske trendove, pruža i edukativnu pomoć malim i velikim preduzećima o primeni digitalne trgovine, ali i o prednostima koje ona sa sobom nosi, a to su pre svega širenje tržišta na teritoriji cele zemlje i mogućnost izvoza preko platformi lanaca elektronske trgovine.
"Kada je reč o manjim proizvođačima, dobili smo podatke da najveći deo njih koristi društvene mreže za prodaju, a to je vid komunikacije na nekom nivou koji nije elektronska trgovina, već je samo način da se dođe do određenog kupca koji je zainteresovan za neki proizvod, imajući u vidu poverenje ili lokaciju gde živi", ističe Stojanović. Nažalost, to ne znač i da će onlajn prodavac preko društvenih mreža zaista ispuniti to što u svojoj objavi obećava i toga se svakako treba čuvati.
Takođe, dodaje da se elektronskom trgovinom povezuju i razvijaju različite delatnosti, pa e-trgovina podrazumeva adekvatan veb sajt i onlajn prodavnicu, aplikacije za naplatu platnim karticama, sistem bezbednosti i brzina dostave, angažman prodavaca i sve inovacije koje pruža digitalno poslovanje.
Stojanovič tvrdi da su korisnici u Srbiji, kada je reč o digitalnom sistemu kupovine, još uvek nepoverljivi, te da se još uvek odlučuju za plaćanje pouzećem koje je sporo i neefikasno.
Na primer, kompanije Zara, Zara Home i Stradivarius, koje su predstavnici velikih svetskih tekstilnih industrija, proširili su svoj asortiman na špansko tržište putem elektronske trgovine, a na platformi preko koje plasiraju svoje proizvode zabeleženo je da je prodaja u prvom kvartalu 2021. porasla za 50 odsto u odnosu na isti kvartal