Karma je... znate već

NI BOTOVI VIŠE NISU SIGURNI: Otpuštena armija ljudi koja je primala platu da piše pozitivne komentare

Jedno od popularnih zanimanja 21. veka postali su botovi - bezlični, nemoralni radnici koji za platu ostavljaju komentare prema instrukcijama koje dobiju, najčešće bez ikakve veze sa istinom.

Radnici u velikoj kancelariji
Izvor: Shutterstock / MikeDotta

Jedna od najvećih kompanija sveta, Amazon, koja se odnedavno našla u ozbiljnim problemima oko monopolističkog položaja na tržištu, sada je ugasila kontroverznu kampanju "kreiranja pozitivnog imidža". Naime, prema izveštaju The Financial Times, ova kompanija je plaćala radnike da na Twitter mreži pišu koliko vole da rade za svog poslodavca.

Radnici su radili u njihovim skladištima, koje su nazvali Centrima za ostvarenje, i dobijali su platu da pišu pozitivne utiske o kompaniji i da negiraju o naširoko izveštavanim problemima na poslu, poput radnika koji su morali da uriniraju u bočice, jer nisu imali vremena za pauzu.

Kampanja počela 2018. godine

Prema internim dokumentima koji su dospeli u javnost tokom 2021. godine, ova kampanja je započeta 2018. godine kao odgovor na talas kritika oko bezbednosnih standarda i uslova rad u kompaniji Amazon.

Radnici koji su birani za ove pozicije su prolazili selekciju zbog dobrog smisla za humor i dobijali su instrukcije da odgovaraju učtivo, ali otvoreno na kritike koje je kompanija trpela od strane političara i zakonodavaca.

Amazon ambasadori

U tipičnom tvitu, zaposleni bi odgovarao na kritiku rekavši: "Radio sam u Amazonu na popunjavanju porudžbina 2 godine. Da li mislite da bih i dalje bio ovde da me nisu dovoljno plaćali? Pun i velikodušan paket beneficija. O, DA, ja volim ljude sa kojima radim! I super mi je."

Zaposleni su se mogli prepoznati na Twitter mreži preko “Amazon FC Ambassador” na kraju njihovih imena, ali tačan identitet ili broj ovih "ambasadora" nikada nije objavljen. U jednom istraživanju pronađeno je bar 53 aktivna naloga na Twitter mreži, ali je navedeno da su korisnici imali tendenciju da pišu slične tvitove, kače slične fotografije i čak menjaju ljude iza naloga, kreirajući tako jednu zbrku identiteta koji se preklapaju.

Brzo su otkriveni

Mnogima je cela postavka ove kampanje delovala previše veštački, da bi je neko uzeo za ozbiljno, a nalozi su vrlo brzo došli na metu kritika i ismevanja. Dodatni problem je nastao kada su se ljudi dosetili da bilo ko sebi na ime može da doda “Amazon FC Ambassador” na Twitter mreži, što je iznedrilo ogroman broj parodija, ismevanja i sprdnje na račun ovih vrednih radnika.

Kako Amazon tretira svoje radnike
Izvor: YouTube / FRONTLINE PBS | Official

Haotična strategija

Jedan od korisnika koji je bio autor velikog broja parodija Amazon ambasadora, izjavio je da je potpuno bizarno to što je Amazon terao zaposlene da sede celo radno vreme i ponašaju se kao ulizice za ljude koji ih zapošljavaju. Na stranu što je cela strategija bila toliko haotična, da nije imala šanse da bude efektivna.

Nakon što su kritike i ismevanja dobile karakteristike šumskog požara, neko iz vrha kompanija Amazon nije bio zadovoljan smerom kojim priča ide, pa je kompanija ugasila projekat i uklonila sve tragove kampanje influensera krajem 2021. godine.

Tagovi