CEO i ko-osnivač kompanije iFixit otkrio je kako kompanije manipulišu dizajnom svojih proizvoda kako bi sprečili da neko drugi popravlja njihove uređaje.
Na virtuelnom javnom saslušanju pred Komisijom australijske vlade, iFixit CEO Kajl Viens je obelodanio kako kompanije kao što su Apple, Samsung i Microsoft onemogućavaju servisima da dođu do potrebnih alata i rezervnih delova potrebnih popravku uređaja kao što su pametni telefoni i laptopovi.
U svom svedočenju Viens je rekao da proizvođači sprečavaju servisere čak i da kupuju rezervne delove, opstruišući na taj način korisnike da poprave svoje uređaje. Jedan od primera koje je Viens izneo je nemački proizvođač baterija – Varta, koji prodaje svoje baterije velikom broju kompanija. Jedna od njih je i Samsung, koji koristi njihove baterije za Galaxy seriju bežičnih slušalice. Ali kada serviser kontaktiraju kompaniju Varta da kupe delove potrebne za popravku, dobiju sledeći odgovor:
„Ne možemo da vam prodamo tražene delove, jer nam to ne dozvoljava ugovor sa kompanijom Samsung“.
Ovakvi odgovori postaju sve učestaliji i kod drugih proizvođača, što rezultuje nemogućnošću popravke uređaja, osim u zvaničnim servisima, koji u većini slučajeva zamene uređaj, umesto da ga poprave, čak i kada se radi o malim kvarovima. Primećuje se i da je u porastu trend da se kupci sve više informišu o tome koji je uređaj najjednostavnije popraviti, što utiče na izbor pri kupovini.
Viens kaže da je po ovom pitanju kompanija Apple najgora, jer ovo rade sa čipovima u svojim računarima. Naveden je primer čipa koji kontroliše punjenje na MacBook Pro. Postoji standardna verzija ovog čipa, i postoji Apple verzija ovog čipa, koja je blago izmenjena, ali dovoljno da nijedna druga verzija ne može da radi na MacBook Pro. Naravno, kompanija koja pravi ove čipove ima ugovor sa Apple koji im ne dozvoljava da ih prodaju takozvanim „trećim licima“.
Bolje uništiti nove delove, nego ih prodati nekom drugom
Ono što je strašno je što je nedavno kompanija iz Kalifornije koja se bavi recikliranjem kontaktirana od strane Apple da reciklira rezervne delove koji su i dalje novi i nekorišćeni. Viens kaže da Apple u Kaliforniji prestaje da pruža podršku za uređaje starije od sedam godina. Predstavnik Apple je kontaktirao kompaniju za recikliranje i rekao da imaju nekoliko skladišta punih rezervnih delova koje treba reciklirati. Nakon sedam godina, umesto da se novi rezervni delovi prodaju na tržištu, Apple njih uništava, kako nezavisni servisi ne bi mogli da dođu do njih.
Da ne bude da je sve crno, novi Apple iPhone 12 zaista ima unapređeno kućište, i znatno je izdržljiviji od svojih prethodnika i konkurenata, ali ipak, nesreće se dešavaju i mnogu biti veoma skupe.
Kada je Microsoft u pitanju Viens je naveo Surface laptop. Kompanija iFixit ocenjuje uređaje po stepenu „popravljivosti“ od 1 do 10. Surface laptop je dobio 0. Sa zalepljenom baterijom koju morate iseći da biste došli do drugih delova, ne postoji šansa da bilo šta uradite sa ovim uređajem ako se nešto pokvari. Možete da ga bacite u kantu i kupite nov, što je način na koji se kompanija Microsoft dizajnom bori protiv nezavisnih servisera.