Ko je najviše pogođen krizom nestašice čipseta?
Potrošači se suočavaju sa povećanim cenama, a nestašica proizvoda od televizora, pametnih telefona, automobila i konzola nastavlja da raste.
Nestašica čipova, odnosno "mozga" svakog električnog uređaja na svetu, se stalno pogoršava od prošle godine.
Prvobitno je ovaj problem bio samo privremeno kašljenje zaliha, pošto su se veliki broj fabrika zatvorile tokom prvog udarca pandemije koronavirusa. Iako se produkcija vratila u normalu, novi talas potražnje vođen promenom navika podstaknutom pandemijom znači da sada dostiže kriznu tačku.
Proizvođači automobila sve više investiraju u električna vozila koja zahtevanju novu tehnologiju, televizori i računari su postali ponovo tražena roba, a sa lansiranjem novih konzola za video igre i 5G pametnih telefona, ne čudi da je potražnja porasla. Čak je i Apple, jedna od najvrednijih kompanija na svetu morala da odloži iPhone 12 za dva meseca zbog nedostatka zaliha.
"Čipovi su sve!" - rekao je Nil Kampling, analitičar za medije i tehnologiju kompanije Mirabaud, te je dodao: "Postoji savršena oluja snabdevanja i potražnje. Postoji novi nivo potražnje, a taj tempo ne mogu da izdrže svi, svi su u krizi i situacija će se pogoršati".
Ford je pre nekog vremena ukinuo dve smene, te je najavio da bi gubitak profita usled nestašice čipova mogao biti 2,5 milijardi dolara, dok General Motors navodi da bi mogli da izgube dve milijarde čistog profita. Kompanija Sony se tokom prethodne godine mučila da plasira PlayStation 5, a istakli su da neće dostići ciljeve prodaje zbog problema sa snabdevanjem. Microsoft napominje da bi njihov problem sa Xbox konzolom mogao da traje do druge polovine ove godine.
Dobar primer kolika je kriza u pitanju, najbolje pokazuje gigant kao što je Samsung. Oni su najavili da će otkazati Galaxy Note seriju za ovu godinu zbog globalne nestašice čipova. "Neverovatno da Samsung prodaje poluprovodnike u vrednosti od 56 milijardi dolara drugim proizvođačima, te da sam troši 36 milijardi dolara, a da su odložili lansiranje jednog njihovog proizvoda" - dodaje Kampling, a prenosi The Guardian.
Izvršni direktor kompanije Samsung, Koh Dong-džin je otkrio da postoji "ozbiljni debalans" ko dobija ograničene zalihe čipseta. Proizvođači automobila, koji su već otkazali narudžbine čipseta prošle godine usled pada prodaje vozila, su se našli na kraj reda. Cela ta industrija kupuje čipsete u vrednosti od 37 milijardi dolara, a najveći igrači kao što su Toyota i Volkswagen troše po četiri milijardi dolara, što je u poređenju sa drugim tehnološkim kompanijama malo.
"Najviše su pogođeni proizvođači automobila, zato što su poslednji došli na zabavu. Ako Apple potroši godišnje 56 milijardi dolara, kome ćete snabdevati čipsete prvo?" - ističe Kampling.
Nestašica će i dalje trajati, a biće potrebno vreme kako bi se sve vratilo u normalu. Do tada možemo videti kako proizvođači podižu cene svojih proizvoda, te da će i dalje biti nestašica istih. "Ne postoji znakova da će snadbdevanje sustići potražnju, niti da će se potražnja smanjiti, a sve dok se cene podižu. Očekujte da automobili koštaju više, telefoni će koštati više. Ovogodišnji iPhone neće biti jeftiniji od prošlog!" - zaključuje Kampling.
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.