Šta treba da znate o satelitskim sistemima ukoliko koristite telefon za navigaciju | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Šta treba da znate o satelitskim sistemima ukoliko koristite telefon za navigaciju

Korišćenje telefona umesto klasičnog automobilskog GPS navigatora ima svojih prednosti jer vam, pre svega, daje mogućnost izbora aplikacije koja će vas navoditi odnosno mogućnost izbora mapa.

 Navigacija na telefonu: šta su GLONASS, Galileo, BDS, QZSS, NavIC i GPS. Izvor: Shutterstock

Bez obzira na to da li ste aktivan vozač koji iza sebe značajan broj kilometara ili ste tek seli za volan, tačna i precizna navigacija će vam uvek dobro doći, pogotovo ako ste se zaputili u zabačen deo grada, u nepoznat grad ili u inostranstvo, pa čak i ako samo želite da izbegnete gužve i zastoje u saobraćaju.

Da li je svaka navigacija tačna i precizna ili, bolje rečeno, da li svaki pametni telefon može biti i pouzdan auto-navigator - ne, i zato vam se lako može dogoditi da promašite skretanje ili da zalutate tj. da bespotrebno pređete dodatne kilometre ili napravite saobraćajni prekršaj.

Da se to ne bi dogodilo, prilikom odabira mobilnog telefona potrebno je da obratite pažnju na tehničke karakteristike njegovog prijemnika satelitskog signala.

Tačnost i preciznost navigacije zavise od ažurnosti mapa i kvaliteta prijema satelitskog signala. S druge strane, kvalitet prijema satelitskog signala direktno zavisi od performansi prijemnika koji je ugrađen u vaš telefon, ali i od spoljnih uticaja, kao što su atmosferski uslovi, reljef, blizina visokih zgrada i drugo.

S obzirom na to da su mape softverska komponenta i da se jednim klikom mogu ažurirati, te da na atmosferske uslove ne možete da utičete, jasno je da je prijemnik satelitskog signala najkritičnija komponenta kad govorimo o telefonu kao navigatoru.

Postoji GPS, ali postoje i drugi

Verovatno ste primetili da u prethodnim redovima nijednom nismo upotrebili fraze "GPS signal" i "GPS prijemnik", a evo i zašto.

GPS (Global Positioning System) je satelitski sistem u vlasništvu vlade Sjedinjenih Američkih Država, u čijem se sastavu nalazi tridesetak satelita koji orbitiraju na približno 20.180 kilometara udaljenosti od Zemlje i omogućavaju nam korišćenje navigacije.

Međutim, iako jeste najstariji, GPS više nije jedini satelitski sistem koji se koristi za geopozicioniranje, jer su Evropska unija, Rusija, Kina, Indija i Japan proteklih godina lansirali svoje satelitske sisteme.

Iako se termin "GPS" odavno ustoličio kao svojevrsni sinonim za sve što ima veze sa satelitskom navigacijom, činjenica da GPS danas nije jedini sistem za satelitsko geopozicioniranje nam ne dozvoljava da GPS-om nazivamo i ono što nije GPS, pa iz tog razloga koristimo termine "satelitski signal" i "prijemnik satelitskog signala".

Satelitski sistem Evropske unije se zove Galileo, ruski se zove GLONASS, kineski je BeiDou (poznat i kao BDS), dok indijski nosi naziv NavIC (poznat i kao IRNSS), a japanski QZSS.

Svi ovi satelitski sistemi, zajedno sa GPS-om, imaju svoje zajedničko ime - GNSS (Global Navigation Satellite Systems), pa bi bilo ispravno reći "GNSS signal" i "GNSS prijemnik”.

 GNSS: GPS, Galileo, GLONASS i BeiDou (BDS) satelitski sistemi za geopozicioniranje. Izvor: Shutterstock

Prepoznajte telefon sa dobrim GNSS-om

Za što veću preciznost prilikom određivanja vaše realne lokacije i označavanja te lokacije na mapi potrebno je da vaš telefon bude istovremeno povezan sa što više satelita, a za to će vam biti potreban telefon čiji GNSS prijemnik ne podržava samo GPS već i druge satelitske sisteme.

Zašto je važno da telefon bude povezan sa što većim brojem satelita? Jednostavno je: atmosferski uslovi, visoke zgrade, blizina električnih vodova sa visokim naponom i konfiguracija terena utiču na radio-talase koji dolaze sa GNSS satelita i mogu ih u značajnoj meri oslabiti, oštetiti ili potpuno blokirati, zbog čega sateliti neće precizno moći da odrede vašu lokaciju i označe je tačno na mapi.

Uzimajući u obzir činjenicu da nisu svi sateliti na istoj udaljenosti od Zemlje i da signale ne emituju na istoj frekvenciji, povećanjem broja satelita sa kojih dobijate signal ćete povećati i šansu da vaša pozicija bude precizno proračunata. Takođe, telefon će brže uspostaviti odnosno iznova uspostaviti vezu sa satelitima kad ih ima više na raspolaganju - što je važno ukoliko na planiranoj ruti ima tunela, jer u tunelima nema GNSS signala.

Ukoliko svoj pametni telefon planirate da stavite u funkciju putnog navigatora, pre kupovine pogledajte specifikaciju i proverite koje satelitske sisteme uređaj podržava. Ukoliko se na spisku nalaze GPS, GLONASS i Galileo, možete krenuti na put. Naravno, ni svi ostali neće biti na odmet.

Imajte u vidu da pojedini satelitski sistemi emituju GNSS signal na dve frekvencije, što dodatno povećava šansu da signal uspešno savlada sve prepreke. Podrška za GNSS signal sa dve frekvencije, odnosno za dodatnu frekvenciju, u tehničkoj specifikaciji telefona će, tačnije u delu specifikacije koji se odnosi na prijemnik satelitskog signala, biti obeležena kao "dual-band".

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Možda će vas zanimati

Najnovije

Uređaji

Testovi

…

Komentari 3

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Ne radi

Već tri godine ni jedna offline navigacija neće da navodi kod mene, pokazuje mapu i ulice, vidim gde se nalazim, ali glas na Srpskom neće da šljaka dok vozim, sve sam pokušao i ne vredi

Nik

Stvarno problem to što nema signala u tunelu, možeš negde da skreneš i zalutaš..

Vozac

@Nik Mnogi misle da se sprdas, ali u Minhenu sam prvi put naleteo na tunel i u sred tunela raskrsce puteva, naravno pored Minhena imaju mnogi evropski gradovi sl. tunele i veoma dugacke tunele, ali svakako navigacija navodi i ukoliko izgubi signal na kratko, jer prepoznaje da si u tunelu i odbrojava ti jos koliko metara imas da izadjes. Pre svega bih savetovao svakoga ko polazi na put, da nakon sto postavi odrediste na navigaciju, dobro pregleda mapu pre nego sto podje i po potrebi da zada medjuodredista, jer navigacija ukoliko joj zadas daleku putanju, moze automatski jako los put da odabere. U slucaju da se desi da navigacija izgubi kontakt sa satelitom, samo koristite navigaciju kao mapu, a upravljajte se po znacima, jer svakako je dobro znati vece gradove pored kojih treba da prodjete.