Na Intel Architecture Day, ova kompanija je iznela nove informacije o svojim nedavno najavljenim grafičkim kartama.
Godinama unazad Intel pokušava da uđe na tržište grafičkih karti konstantno unapređujući svoj integrisani GPU u mobilnim i desktop procesorima. Međutim, iako je evidentan napredak, konkurencija korača napred još odlučnijim koracima, ne dozvoljavajući im da ponude ravnopravan proizvod.
Borba za tehnologije
Nakon godina razvoja, Intel je konačno predstavio svoju GPU arhitekturu, nazvanu Arc, koja će prve grafičke karte predstaviti početkom naredne godine. Nove informacije koje je objavila ova kompanija pojašnjavaju nam neke tehnologije koje će nove grafike podržavati, od kojih su najbitnije DirectX 12 Ultimate i XeSS.
XeSS, odgovor na NVIDIA DLSS
DirectX 12 je najnoviji Microsoft API koji će predstavljati standard za igre nove generacije, dok je XeSS Intel odgovor na NVIDIA DLSS. Xess predstavlja tehnologiju koja renderuje igru na nižoj, a onda je korišćenjem veštačke inteligencijeprikazuje na višoj rezoluciji, bez velike degradacije kvaliteta slike. Za ovo će biti korišćena specijalna Xe jezgra, sa posebnim Xe Matrix eXtensions (XMX) endžinom, što znači da će Intel GPU imati poseban deo za hardversko ubrzanje AI poslova, kako bi se glavni deo grafike rasteretio tokom korišćenja ove tehnologije.
Slično kao kod konkurencije, koja je suštinski osmislila ovu tehnologiju, XeSS koristi mašinsko učenje za “upscale”, odnosno povećanje rezolucije, praveći detalje od susednih piksela i prethodnih frejmova. Treba napomenuti i da AMD tehnologija nazvana FidelityFX Super Resolution (baš im ne ide ovo sa imenima) koristi drugi pristup: prostornu tehnologiju podizanja rezolucije, umesto rekonstrukcije na bazi veštačke inteligencije, kao što to rade NVIDIA i Intel.
XeSS dolazi i na integrisane grafike
Prema prvim najavama, Intel kaže da XeSS neće biti dostupan samo na proizvodima koji imaju XMX endžin, već i na velikom broju integrisanih rešenja, na kojima ova tehnologija ima najviše smisla.
Demonstracija XeSS koja je prikazana poredi 1080p renderovan u 4K putem XeSS tehnologije, i pravu 4K rezoluciju, jednu pored druge, sa poređenjem detalja u sva tri slučaja: 1080p, 1080p u 4K preko XeSS i pravu 4K rezoluciju. Prema informacijama sa ekrana Intel obećava duplo bolje performanse, a demo koji smo videli poredi nekoliko različitih scena, sa veoma sporim kretanjem kamere.
Moramo napomenuti da ova tehnologija najbolje izgleda u tim sporim demonstracijama, dok se prava razlika vidi tek u brzim pucačinama, koje najbolje umeju da namuče ove tehnologije.
DirectX 12 Ultimate i ray tracing
DirectX 12 Ultimate podrška sama po sebi znači jak hardver za igre naredne generacije, pa iako Intel nije pokazao nikakve brojke, verujemo da će Arc GPU-ovi pokazati zavidan nivo snage. Uostalom, prva generacija konkurentskih grafika koja podržava ovu tehnologiju je NVIDIA RTX 2000 serija, odnosno AMD RX 6000 serija grafičkih karti.
Podrška za ray tracing je nešto što je Intel morao da implementira, hteli oni to ili ne, kako bi ostao u korak sa konkurencijom, ali mišljenja smo da je to jedna od najprecenjenijih i najzahtevnijih tehnologija modernih grafičkih karti današnjice. Ray tracing tehnologija omogućava bolje vizuelne efekte jer se slike generišu prateći putanju svetla kao piksele, simulirajući efekte sudaranja svetla sa virtuelnim objektima usput. Ovo za rezultat ima realistični prikaz svetla, ali zahteva poseban hardver grafičkih karti.
Pored zasebnog hardvera, aktivacija ray tracing tehnologije ima ozbiljan uticaj na performanse, a ne možemo se složiti da je on odabran dosad neviđenim kvalitetom koji se ostvaruje njenom aktivacijom. U svakom slučaju Intel podržava ovu tehnologiju, u DirectX i Vulkan (AMD) verziji.
Eksterna proizvodnja i roadmap
Iako su godinama ulagali u proizvodnju čipova, Intel je otkrio da će Alchemist, prva generacija Arc grafika biti pravljena u TSMC fabrikama korišćenjem 6 nm proizvodnog procesa. Takođe, Intel je prikazao i plan za naredne generacije svojih grafika, bez detaljnog vremenskog plana, pa će posle Alchemist na red doći Battlemage i Celestial kao druga i treća generacija, dok se velika unapređenja očekuju sa Druid, četvrtom generacijom koja bi trebalada koristi potpuno drugačiju arhitekturu.
Nepostojanje jasnog vremenskog plana je očekivano u ovom trenutku, ali ono što je mnogo bitnije je da Intel sa Arc grafikama ne planira samo jedan eksperiment, već dugoročnu strategiju, od koje će najviše koristi imati krajnji korisnici,.