Vozači koji su učestvovali u nedanvnom testiranju, "bili su pod stresom, iznervirani i uznemireni" kada su preko ekrana na dodir hteli da kontrolišu neki sistem ili uređaj u automobilu, a nisu mogli to da urade
Ekrani u automobilima nisu nova stvar, štaviše sežu čak do 1981. godine kada je Chrysler, kao prvi proizvođač koji je primenio takvo rešenje, u svoj luksuzni model Imperial ugradio potpuno digitalne instrumente. Današnji ekrani na dodir svakako su kilometrima daleko do toga, svestraniji su, multifunkcionalniji i bolji su u svakom smislu.
Veliki ekrani infotejnment sistema imaju odličnu rezoluciju slike i jasnoću prikaza, a njihov softver je uglavnom veoma intuitivan, dobro osmišljen i brzo reaguje na zadate komande.
Ipak, i pored višegodišnje ugradnje u vozila i praktičnih prednosti koje donose, izgleda da vozači baš i nisu preveliki ljubitelji velikih displeja na centralnoj konzoli svojih četvorotočkaša. Posebno kada pristup često korišćenim funkcijama, kao što su kontrola klime ili podešavanje muzike, podrazumeva "kopanje" po različitim menijima tokom vožnje, kad vozač treba da bude skoncentrisan na put ispred i vozila oko automobila.
Osim što je to opasno, vozači smatraju i da je takođe i veoma dosadno, pokazali su rezultati istraživanja koje je nedavno sproveo američki ogranak južnokorejskog Hyundai-ja (Hyundai Design North America – HDNA). Glavni zaključak istraživanja glasi – vozači preferiraju klasične tastere za biranje funkcija!
Vozači koji su bili deo fokus grupe koja je za Hyundai testirala upotrebu ekrana na dodir za upravljanje različitim sistemima i uređajima u automobilu, "bili su pod stresom, iznervirani i uznemireni" kada su hteli da kontrolišu nešto, ali nisu mogli to da urade.
"Čvrsti" fizički tasteri za podešavnje temperature, audio sistema ili drugih funkcija u toku vožnje, uvek se nalaze na istom mestu, za razliku intuitivnih, ali ipak komplikovanih, menija softvera infotejnment sistema. "Čeprkanje" po softverskim komandama zbog podešavanja neke funkcije zahteva veću pažnju, odnosno skretanje pogleda sa puta i koncentrisanje na njih.
Zato ih vozači sve češće odbacuju kao nepraktične, pošto se kod "pravih dugmića" mogu osloniti na svoju memoriju i bez skretanja pogleda sa puta, uključiti grejanje u autu ili promeniti pesmu koja im se ne dopada.
U Hyundai-ju priznaju da su u početku bili oduševljeni "revolucionarnim" Teslinim infotejnment sistemom – velikim brojem funkcija integrisanim na jednom mestu, kojima se može pristupiti putem jednog velikog ekrana. Sada, međutim, shvataju da gomilanje svih funkcija na jednom ekranu nije najbolje rešenje.
"Što smo više ugrađivali ekrane na dodir u naša vozila, to smo više pokušavali da kontrole različitih sistema prebacimo na njih. Ljudima se to, međutim, nije toliko svidelo", rekao je potpredsednik HDNA Ha Hak-su za južnokorejski list na engleskom Korea JoongAng Daily.
Korejski auto-gigant zato već planira da vrati staromodne "dugmiće" u svoje nove i "osvežene" modele. Zato je nadolazeći "osveženi" električni Ioniq 5 za 2025. godinu dobio redizajniranu HVAC kontrolnu tablu, odnosno "fizičke" komande klimatizacije (HVAC – Heating, Ventilation and Air Conditioning).
Evropski program za proveru bezbednosti novih automobila – Euro NCAP, koji detaljno testira i ocenjuje bezbednost novih modela, nedavno je saopštio da će od 2026. godine proizvođači u svoje četvorotočkaše morati da ugrade fizičke tastere za određene funkcije ukoliko žele da dobiju pet zvezdica, odnosni najvišu moguću ocenu bezbednosti svojih vozila.
BONUS VIDEO: