Problem se već dva meseca vrti oko pitanja da li 5G operacije u C-opsegu mogu da izazovu smetnje u radu radarskih visinomera, koji su vitalni za bezbednost tokom leta, jer mere udaljenost letelice od tla.
Američka Federalna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) se još početkom decembra 2021. godine bavila potencijalnim opasnostima od korišćenja novog spektra za 5G mrežu, jer je postojao strah da bi bazne stanice mogle da ometaju elektronske sisteme letelica.
Mrežni operatori su se spremali za primenu C-band spektra za 5G pre kraja 2021. godine, ali su im se problemi isprečili na putu.
Skoro dva meseca kasnije regulatori, internet provajderi i avio-kompanije i dalje traže rešenje za potencijalni uticaj na avionske letove, a poslednje vesti ukazuju na to da su sve bliži tome.
FAA, Verizon i AT&T su udruženim snagama došli do koraka koji će letelicama omogućiti da bezbedno sleću i poleću i pored novih 5G tornjeva.
Problem se već dva meseca vrti oko pitanja da li 5G operacije u C-opsegu mogu da izazovu smetnje u radu radarskih visinomera, koji su vitalni za bezbednost tokom leta, jer mere udaljenost letelice od tla. Uticaj na ove instrumente je ozbiljna stvar, budući da služe za detektovanje drugih aviona, ali i za sletanje u kompleksnim vremenskim uslovima, kada je smanjena vidljivost.
Wall Street Journal je u decembru pisao da postoji mogućnost da rad bežičnih tornjeva utiče na funkcionisanje instrumenata u avionima, ali Federalna komisija za komunikacije (FCC) nije delila istu zabrinutost. Agencija koja je odgovorna za dodelu frekvencija na tlu Sjedinjenih Američkih Država, je u to vreme tvrdila da se nakon analiza iz 2020. godine došlo do zaključka da 5G u C-opsegu neće imati štetan uticaj na dobro dizajniranu vazduhoplovnu opremu. Tako je provajderima otvoren put za korišćenje novog spektra.
FAA je pre nekoliko dana izdala saopštenje u kojem, između ostalog, piše i da je Federalna uprava, pre nego što su AT&T i Verizon lansirali unapređenu tehnologiju, više puta izrazila zabrinutost u vezi sa uticajem na avionske letove, posebno na pomenute visinomere. Da bi ublažili problem, provajderi su pristali da zone oko aerodroma budu bez 5G tornjeva, što je automatski smanjilo broj korisnika.
Federalna uprava za vazduhoplovstvo je potom izjavila da je moguće da se na osnovu podataka koje su obezbedile AT&T i Verizon naprave detaljnije mape sa ucrtanim oblastima u kojima je 5G signal ograničen, što je znak da se saradnja dobro odvija. Radi se o tome da FAA ranije nije imala pristup vitalnim podacima provajdera, ali se to promenilo, pa je tako nastala detaljnija analiza koja je umanjila zabunu.
Ispostavilo se da je komunikacija ključna stvar, pa se, kada su provajderi počeli da razgovaraju sa regulatorima, došlo do rešenja koja bi mogla da ublaže 5G haos. Eksperti ipak ističu da ovo skoro sasvim sigurno nisu poslednje vesti o odnosu 5G mreže i aviona, ali da bi to što kompanije i zakonodavci čuju jedni druge moglo da donese neophodna rešenja.