Umesto potpune zabrane, Evropska komisija sada traži 90% vozila s nultom emisijom, ostavljajući prostor za hibride i druge tehnologije.
Evropska komisija je napravila zaokret u planovima za zabranu automobila sa unutrašnjim sagorevanjem i ublažila pravila koja su trebala da stupe na snagu 2035. godine. Umesto potpune elektrifikacije, EU sada ostavlja prostor i za druge tehnologije, nakon snažnog pritiska automobilske industrije.
Potez izvršnog tela EU predstavlja najveći korak unazad u "zelenoj politici" Unije u poslednjih nekoliko godina, a predlog još treba da potvrde i evropske vlade i Evropski parlament.
EK je očito popustila pred zahtevima autoindustrije, posebno nemačke i italijanske, koje se teško bore da zadrže korak sa konkurencijom Tesla-e i kineskih proizvođača električnih automobila.
Prema novom predlogu, od 2035. proizvođači automobila moraće da smanje emisiju ugljen-dioksida za 90 posto, umesto 100 posto. To znači da će 90 posto voznog parka svakog proizvođača automobila morati da bude električni, to jest s nultom stopom emisije, a ostalih 10 posto moraće da kompenzuju korišćenjem čelika koji je proizveden u EU, uz nisku emisiju ugljen-dioksida ili korišćenjem biogoriva.
To će omogućiti da se plug-in hibridi, blagi hibridi, automobili s motorima na unutrašnje sagorevanje, i dalje proizvode nakon 2035. godine.
Uredba EU, doneta 2023. kao deo Zelene agende, postavila je cilj da od 2035. svi novoregistrovani automobili budu s nultom emisijom, to jest da budu električni. To je naišlo na veliki otpor evropskih proizvođača automobila, naročito u Nemačkoj.
EK želi da podstakne proizvodnju malih, cenovno pristupačnih električnih automobila, dužine do 4,2 metra. U tu svrhu predlaže da se svaki takav automobil proizveden u EU ne računa kao jedno vozilo nego kao 1,3 vozila. Na taj će način proizvođači automobila lakše dosegnuti cilj da je 90 posto njihovih automobila s nultom emisijom.
EK predlaže da od 2030. godine države članice osiguraju da određeni deo automobila koje kompanije daju na raspolaganje svojim zaposlenima budu električni. Kao pozitivan primer navedena je Belgija koja je već neko vreme ima zakon da svi takvi automobili budu električni i danas je 52 posto voznog parka u vlasništvu kompanije na električni pogon.
Berlin pozdravio zaokret
Nemački kancelar Fridrih Merc pohvalio je predlog Evropske komisije o izmeni regulative, prenosi dpa.
"Veća otvorenost prema tehnologiji i više fleksibilnosti su ispravne odluke za bolje usklađivanje klimatskih ciljeva sa tržišnom realnošću, privredom i tržištem rada", rekao je Merc.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.