bug

DESETINE LJUDI U ZATVORU zbog greške u softveru

Nakon 20 godina skoro 40 ljudi bi trebalo da bude pušteno iz zatvora, jer se pokazalo da softver koji koristi Britanska pošta ima grešku zbog koje je veliki broj radnika greškom poslat u zatvor.

Britanska pošta (UK Post Office) od 1999. godine koristi softver koji se zove Horizon. U pitanju je sistem koji se koristi za transakcije, računovodstvo i rad sa deonicama koji je razvila Japanska kompanija Fujitsu. U periodu od 2000. do 2014. godine, pošta je ne osnovu informacija koja je dobila od softvera legalno gonila 736 svojih zaposlenih, najviše poštara. Softver je pokazivao da je kod navedenih 736 zaposlenih falio novac, koji se kod pojedinih merio u desetinama hiljada funti.

Neki od zaposlenih su pokušali da nadomeste nedostatke svojim sredstvima, čak stavljajući hipoteke na svoje domove, dok je 39 ljudi završilo u zatvoru. Većina njih je usled gonjenja na sudovima i kriminalnog dosijea imala mnogobrojne posledice, kao što su razvodi brakova, nemogućnost pronalaženja drugih poslova i često hronične bolesti uzrokovane stresom, pa čak i prerane smrti.

U decembru 2019. godine se završila borba na sudu protiv britanske Pošte sa 555 zaposlenih sa kojima je postignuta nagodba, sa 58 miliona funti koliko je Pošta pristala da plati kao naknadu štete.

Nakon ove nagodbe, čak 51 sporova je vraćeno u sud, a šest osuđenika je oslobođeno. U martu su održana saslušanja za još 42 slučaja, od kojih se za 39 Pošta nije protivila bar po jednoj tački. Sa poništenih 39 osuđujućih presuda, ovo je najveća sudska greška u istoriji ove zemlje. Svih 39 osuđenika, čije su presude poništene ima pravo da tuži Poštu Britanije za naknadu štete, a tu su i tri dodatna slučaja koja tek treba da se nađu na sudu.

Za sada se ne pominje nikakva odgovornost Pošte ili kompanije Fujitsu, iako je u izjavi jednog od sudija Visokog Suda UK rečeno da će se obratiti tužiocu zbog odgovornosti kompanije Fujitsu.

Britanski premijer Boris Džonson se oglasio po ovom pitanju, pozdravivši odluku suda da preinači prethodno donete odluke, uz napomenu da je ova nepravda imala razarajući uticaj na ove porodice tokom godina koje su prošle.


U međuvremenu su se pojavili dokazi da je Pravna služba UK Pošte znala da bi softver mogao da pokaže netačne rezultate, čak i pre nego što su donesene prve osuđujuće presude. Prema izveštaju BBC-ja, jedan od predstavnika radnika Pošte je izjavio da je Pošta „Svesno prihvatila gubitak života, sloboda i zdravog razuma mnogih svojih radnika zarad očuvanja svoje reputacije i profita“.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.