Revolucija industrije?

SMELO OBEĆANJE: Pretvoriće karoseriju automobila i brodova u veliku bateriju pomoću nano čestica i ugljeničkih vlakana

Islandski startap tvrdi da ima rešenje za baterije električnih automobila, koje će ih učiniti kvalitetnijim, dugotrajnijim i mnogo jeftinijim - navijamo za njih!

Tokom 2019. godine kompanija Nanom, koja se bavi razvojem nano tehnologije, izradila je prvi brod koristeći baterije od tzv. strukturalnih karbonskih tj. ugljeničkih vlakana.

Brod je nazvan Magnea i bio je prvo prevozno sredstvo u čiju je spoljašnju strukturu ugrađena baterija kapaciteta čak 500 kWh (poređenja radi, Tesla S model ima bateriju kapaciteta 100 kWh).

Kompanija Nanom tvrdi da njena tehnologija snižava troškove ulaganja u i održavanja električnih vozila, a istovremeno povećava efikasnost litijum-jonskih baterija. Zaključak kompanije jeste da bi ovo moglo da utiče na jeftinija i dugotrajnija električna vozila, jer bi i baterije bile takve.

Prema računici Guidehouse Insights kompanije najskuplja komponenta današnjeg električnog automobila jeste upravo baterija, koja košta oko 200 dolara po kilovatsatu. Ukoliko se ona učini kvalitetnijom i otpornijom na vreme, a istovremeno se snizi njena cena to bi moglo da utiče i na mogućnost da električni automobili postanu uobičajeni svuda, što sad sa početnom cenom od oko 30.000 dolara ili evra svakako nije slučaj.

Ovde uskače Nanom kompanija, koja smatra da se baterije napravljene od nano čestica mogu iskoristiti za rešenje većine aktuelnih problema. Baterije nastale ovom tehnologijom omogućavaju bolji protok električne energije potrebne za pokretanje automobila, efikasnije su i istovremeno otporne na degradaciju vremenom.

Izvor: SmartLife / Nanom

Baterije izgrađene nano tehnologijom preko devet puta su kapacitivnije tj. u njih staje više energije, imaju duži životni ciklus i broj ponavljanja punjenja, ali i dugotrajnije zadržavanje energije u sebi. Nanom čak tvrdi da bi takve baterije automobila mogle da se napune i 50.000 puta bez gubitka svojih svojstava, što je dovoljno za korišćenje u trajanju od 137 godina, izračunao je Engadget.

Izrada baterije zasniva se na istoj NiFe bateriji koju je patentirao Tomas Edison davne 1901. godine, osim što su teški nikl i metal zamenjeni nano česticama. Ove baterije još početkom 20. veka bile su čuvene po svojoj dugotrajnosti i to godinama, čak decenijama.

Kompanija kaže da njene nano čestice povećavaju veličinu i površinu elektroda baterije. Način na koji se energija stvara u bateriji je takav da se stvara električna struja kad se litijumovi joni pomeraju sa negativne elektrode (anode) na pozitivnu elektrodu (katodu). Budući da je povećana količina elektroda, rezultat je baterija veće gustine energije.

Za početak Nanom želi da popravi nedostatke trenutne tehnologije baterija. Generalni direktor i osnivač Armann Kojic kaže da se njihova tehnologija nano čestica može primeniti u trenutni proces tj. način proizvodnje baterija. U osnovi Nanom otkriva potrebe kompanije i stvara hemijsku smešu koja se može ubaciti u izradu baterije. Rezultat je ćelija koja je efikasnija, ima veću gustinu i ima malu cenu po kVh.

Ne treba posebno ni isticati koliki će pozitivan uticaj ovo imati na očuvanje prirode i energije

SmartLife

Odatle kompanija može da radi na strukturnoj bateriji od nano-ugljenika. Kompanija tako stvara mrežu od ugljeničkih vlakana koja integriše katodu i anodu i koristi separator elektrolita od svile ili fiberglasa. To su svi elementi baterije, osim što je sve zajedno to sada istovremeno i komponenta koja se može koristiti kao struktura za izradu karoserije ili drugih delova vozila.

U budućnosti kompanija veruje da bi avioni, čamci, automobili i drugi predmeti mogli imati koristi od ovog materijala za bateriju, za koji Kojić́ kaže da će nastaviti da radi i kad je probušen tj. prekinut, a električnu energiju isporučivaće samo na priključke ugrađene u njega. Dakle, nećete doživeti elektrošok, ako dodirnete njihov čamac na baterije od 500 kVh.

Kojić́ kaže da je kompanija u finalnim pregovorima sa makar jednim proizvođačem automobilskih komponenata i da je trenutno još i u preliminarnim razgovorima sa velikim proizvođačem automobila, ali ne želi da podeli nikakve podatke dalje od ovih koje smo izneli.

Iskustvo nas uči da kad su baterije u pitanju sve moramo uzeti sa rezervom, jer se puno toga i priča i najavljuje, čak i istražuje, ali velikih pomaka još uvek nije bilo, osim u brzini punjenja. Ipak, ako Nanom može da poboljša baterije električnih automobila za samo 50 procenata od onog što obećava, to će biti velika ušteda za proizvođače automobila, koja će imati veliki pozitivan uticaj i na kupce tih automobila!

Držimo fige celoj Nanom ekipi!

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.