Google je krajem marta pokrenuo FLoC program i oko 5% korisnika Chrome pregledača globalno učestvuje u istraživanju iz kog ne može lako da se povuče.
Kompanija Google je krajem marta pokrenula svoj novi, u ovoj fazi tek eksperimentalni istraživački poduhvat, nazvan Federated Learning of Cohorts tj. skraćeno FLoC, koji bi trebalo da zameni tzv. Cookies.
Milioni korisnika iz svih delova sveta ni ne znaju da su već sad deo velikog eksperimenta, kojim će ih Google pomoću Chrome pregledača sortirati u grupe bazirano na osnovu njihovih navika i ponašanja na internetu, a onda će zaključke o tim grupama kompanija deliti sa trećim stranama (oglašivačima) širom interneta, kako bi im oni plasirali personalizovane, ciljane reklame.
Korisnici su za eksperiment odabrani nasumično i mada ne postoji siguran način da se izbrišu iz njega korisnici Chrome pregledača bi mogli da pokušaju to da učine isključivanjem opcije Third-Party Cookies.
Prema objavi portala EFF, koji se već 30 godina bavi internet sigurnošću i obezbeđenjem i razumevanjem internet privatnosti, FLoC je užasna ideja. Smatraju i da je ovakav način uvlačenja korisnika u tako bitnu stvar bez njihovog informisanja i pristanka pre svega, flagrantno kršenje internet slobode i zataškavanja nečeg što preti da postane nešto veoma loše.
Pre svega, trebalo bi da kažemo da je FLoC još uvek nova stvar i da niko sa sigurnošću ne može da tvrdi kako će tačno izgledati niti kako će raditi, ali na osnovu izvornog koda Chromium-a, na osnovu dosadašnjih blog i drugih objava što Google kompanije, što drugih izvora, možemo da napravimo uvod o tome šta bi FLoC trebalo da predstavlja jednom kad bude aktivan, a biće uključen - to je činjenica.
FLoC menja Cookies, ali prvo se "lepi" za njih
FLoC je zamišljen da zameni kolačiće (Cookies), koji će biti uklonjeni i neće se bazirati na jednom korisniku, nego na grupi, što u teoriji povećava privatnost svih koji ga koriste, jer se ne posmatra individualni korisnik, nego grupni entitet u kojem ti korisnici bez ličnih oznaka figurišu.
Tokom testiranja FLoC će dodeljivati nove FLoC ID oznake korisnicima, koje će se oslanjati na tzv. third-party cookies. Ovo znači da, ako korisnikov računar tj. Chrome pregledač učestvuje u istraživanju oglašivač će, uz Cookie koji mu pripada dobiti i novi FLoC ID tj. FLoC oznaku. FLoC ID će korisnika, kao što je i Cookie, pratiti širom interneta i prikupljaće podatke o ponašanju i njegovim navikama na mreži.
U testu učestvuju i oglašivači, koji će pomoću FLoC ID-ja i povezanih Cookies-a trenirati svoje modele praćenja, odnosno prikupljanja podataka iz grupa u koje su korisnici svrstani. Svi korisnici su za test izabrani potpuno nasumično, a izborom za test nisu obuhvaćeni samo oni koji su third-party cookies opciju već imali isključenu.
Korisnici su u istraživanje, nakon izbora, uvučeni automatski. Trenutno u aktuelnoj verziji Chrome pregledača ne postoji opcija da se otkaže učešće u istraživanju, osim da se to pokuša isključivanjem svih third-party cookies-a, ali će Google u dolazećim verzijama napraviti Privacy Sandbox opciju, u kojoj će se nalaziti i kontrole za FLoC, među kojima i isključivanje testiranja.
I sajtovi uvučeni u test bez pristanka
U FLoC testiranju učestvuju i svi sajtovi koji plasiraju reklame, što znači najveći broj sajtova na internetu, ali ni njih niko nije pitao za pristanak, pa ih je Google obuhvatio FLoC eksperimentom kao i korisnike - bez dozvole.
Ovo bi mogao da budei problem za neke od sajtova, jer bi moglo da napravi zbrku sa načinom na koji ti sajtovi obrađuju podatke korisnika koji ih posećuju, a nemaju svi sajtovi niti njihovi administratori dovoljno privilegija da se takoreći “ispišu“ iz FLoC testiranja.
FLoC ID je oznaka, kao nalepnica, koja predstavlja istoriju pregledanja grupe i njenih korisnika prethodne nedelje. Ovo znači da na desetine oglašivača na stotinama hiljada sajtova - na svakom koji sarađuje sa oglašivačima - mogu da pristupe FLoC ID oznakama grupe. Prema objavi EFF portala testiranje će trajati najverovatnije do jula 2021. godine.
Osetljive grupe i njihove informacije
Prema ranijoj objavi kompanije Google FLoC će se držati podalje od rase korisnika, boje kože, medicinskog stanja tj. zdravstvenih kartona, seksualnog opredeljenja i drugih osetljivih podataka, koji će se obrađivati na poseban način, o čemu je Google ranije objavio tzv. WhitePaper.
Nažalost, Google nije dovoljno transparentan ne samo u vezi sa pomenutim osetljivim grupama i načinom na koji obrađuje takve podatke, nego ni uopšteno kad je o FLoC tehnologiji na internetu reč. Za sada bi bilo najbolje da isključite third-party cookies, kako biste bili sigurni da nećete biti obuhvaćeni ovim testiranjem, a kad Google da sve smernice u vezi sa FLoC-om i njegovim funkcionisanjem odlučićete šta i kako dalje.
U svakom slučaju uvek možete da koristite i neku od Chrome alternativa.
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.