Prodajom starog telefona možete značajno smanjiti trošak kupovine novog, ali važno je ostati realan u očekivanjima.
Ukoliko želite da ublažite finansijski udarac kupovine novog telefona, najbolja opcija vam je da prodate stari. I to mnogi rade. Oglašavanjem polovnog uređaja sprečavate da vremenom postane elektronski otpad, a vaš budžet će vam istovremeno biti zahvalan.
Međutim, pre nego što otvorite sajt za oglašavanje i dodate svoj listing među gomilu drugih, morate imati realna očekivanja. Bilo da prodajete iPhone ili Android, sve - od fizičkog stanja i zdravlja baterije do originalnog pakovanja i dodatne opreme - može povećati ili umanjiti vrednost vašeg uređaja na tržištu.
U ovom tekstu objašnjavamo ključne faktore koji negativno utiču na cenu vašeg starog telefona, koje morate znati pre oglašavanja.
7. Gde oglašavate svoj telefon
Domaćih sajtova za oglašavanje ne manjka, ali to ne znači da ćete na svom omiljenom dobiti svotu koju očekujete. Posećenost ovih stranica je veoma važna, ali vam isto tako može odmoći ukoliko se vaš listing brzo utopi u gomilu drugih.
U takvim okolnostima, ukoliko želite da vaš oglas bude primećen, morate biti konkurentni, što gotovo automatski znači niža cena.
Zato je najbolje da se ne ograničavate, već da svoj stari telefon oglasite na što više mesta. I ne izbegavajte Facebook Marketplace. Voleli Facebook ili ne, stranci u Srbiji verovatno ne znaju koje su to najpopularnije domaće onlajn destinacije, pa veliki broj njih koristi ovo univerzalno rešenje.
6. Brend i reputacija uređaja
Brend uređaja igra ogromnu ulogu u njegovoj vrednosti na tržištu polovnih telefona. Njegov ugled, dominacija na tržištu i percepcija kvaliteta - sve su to faktori koji određuju koliko možete dobiti za stari telefon.
iPhone je neprikosnoven u svojoj sposobnosti da zadrži vrednost, a to mnoga istraživanja iznova i iznova pokazuju. Sve dok se na poleđini uređaja nalazi Apple logo, kupci su spremni da plate više. Dakle, ukoliko vaš polovnjak nije proizvod tehnološkog giganta iz Kupertina, u samom startu bićete u zaostatku.
S druge strane, ukoliko prodajete Android telefon, veoma je važno da je njegovo ime dobro poznato kupcima u Srbiji. Postoje neki brendovi koji su izuzetak ovog pravila, kao što su Google Pixel i OnePlus, ali ukoliko ste svoj uređaj naručili sa AliExpress-a, teško da će neko na prvu loptu biti zainteresovan za polovan Blackview ili Doogee. Moraćete da spustite cenu ispod vrednosti za koju smatrate da je realna, bez obzira koliko ste novca izdvojili kada je bio nov.
5. Koliko je telefon star i u kakvom je stanju
Stanje i starost su dva faktora koja značajno utiču na vrednost vašeg telefona. Vidljive ogrebotine, udubljenja i oštećenja umanjuju vizuelnu privlačnost i cenu uređaja. Kupci su spremni da plate više za telefon u besprekornom stanju - kao nov, što bi se reklo.
Vaš uređaj takođe treba da bude tehnički potpuno ispravan, bez problema sa baterijom, mikrofonima, kamerom ili drugim komponentama. Delimično funkcionalan uređaj ostavlja loš utisak i predstavlja veliki rizik za kupce, što može drastično umanjiti njegovu privlačnost i cenu.
S obzirom na brz napredak tehnologije, vreme korišćenja telefona je još jedan ključan faktor. Noviji modeli sa bržim procesorima, boljim kamerama i naprednijim funkcijama brzo istiskuju starije uređaje sa tržišta. Zato je važno pravilno tempirati prodaju da biste maksimalno iskoristili njegovu vrednost.
4. Zdravlje baterije
Zdravlje baterije takođe ima veliki uticaj na cenu telefona. Ukoliko u obzir uzmemo to da baterije imaju ograničen vek trajanja, njihovo stanje može značajno uticati na interes potencijalnih kupaca. Dotrajala baterija, koja slabi "drži", signalizira da će telefon uskoro zahtevati nošenje na servis, što umanjuje njegovu privlačnost.
Ipak, u tom slučaju smatramo da je bolje da ne budete vi ti koji će telefon odneti na zamenu baterije, već da traženu cenu smanjite za iznos popravke. Razlozima se bavimo u sledećem segmentu.
3. Servisiran telefon
Sve i da vaš telefon izgleda kao da ste ga juče izvadili iz kutije, njegova vrednost će u očima kupaca pasti ukoliko ima istoriju odlaska na servis - bez obzira da li je popravka bila manja ili veća.
Na neki način, popravljan uređaj je kao automobil koji je bio u sudaru. Sve i da je majstor savršeno odradio sve neophodne intervencije i zamenio limariju, uvek postoji zrno sumnje da će se posledice ispoljiti kad-tad.
Ukoliko je problem dotrajala baterija, a vi prethodno platite zamenu, zbog loše reputacije popravljanih uređaja ćete svakako morati da spustite cenu, što znači da taj trošak nećete uspeti da u potpunosti nadoknadite prodajom.
2. Nepostojeća garancija
Prodavati telefon koji nije pod garancijom je još jedan faktor koji će srozati njegovu cenu na tržištu polovnih uređaja. Kupcima je garantni list od velikog značaja, a za "mirnu glavu" nakon kupovine su spremni da izdvoje više.
Niko ne želi da bude ostavljen na cedilu ukoliko nešto pođe po zlu, a rizik kupovine takvog uređaja sa sobom nosi i manju prodajnu cenu.
1. Originalno pakovanje i dodatna oprema
Iako ste u iskušenju da bacite originalno pakovanje nakon kupovine novog telefona - nemojte. Prodavati stari telefon bez kutije stvara utisak da niste previše marljivi, ali i dovodi u pitanje njegovo poreklo i autentičnost vašeg oglasa.
Ukoliko ga oglasite sa kutijom i originalnim punjačem, nećete morati da oborite cenu. Još ako telefon dolazi sa futrolom (ili više njih) i zalepljenim staklom preko ekrana, kupci će čak biti spremni da plate više, jer im je u samom startu rešen problem zaštite.
Kada pronađete kupca, ne zaboravite da svoj uređaj vratite na fabrička podešavanja pre nego što ga predate.