Neprijatno iskustvo našeg čitaoca je najbolji dokaz da kupovina preko oglasa može da nosi nepredviđene rizike.
Sajtovi za oglašavanje mogu biti odlično mesto za kupovinu uređaja po jeftinijoj ceni. Naravno, uvek će postojati zlonamerni akteri koji žele da prevare kupce, ali na kupcima je da procene rizik i na svoju odgovornost se upuste u transakciju.
Neretko se dešavalo da se u medijima nađu priče o žrtvama prevare, gde su umesto naručenog predmeta stizale cigle, cepanice, neispravni uređaji, odnosno priče o tome da je kupac ostao bez novca, a prodavac mu se više nikada nije javio - ali i obrnuto, gde je prodavac poslao predmet, a nikada nije dobio novac.
Dakle, koristiti ove sajtove za kupoprodaju zahteva određenu dozu veštine i znanja kako bi se izbegle neprijatnosti. Generalno pravilo jeste da sve dok prodavac ili kupac uživaju određenu reputaciju na takvom sajtu, manja je šansa da nešto može poći po zlu - manja, ali ne i nepostojeća.
Našoj redakciji se javio čitalac koji je želeo da podeli svoje iskustvo i upozori što veći broj ljudi da čak ni kupovina od pouzdanih prodavaca nije uvek sigurna. Želeo je da ostane anoniman, pa ćemo ga u daljem tekstu oslovljavati sa B.
B, ispričajte nam šta se desilo
"Pre šest meseci sam kupio telefon preko sajta za oglašavanje od prodavca koji je imao 1.600 pozitivnih ocena - sve svoje telefone sam kupovao na ovaj način i nikada nisam imao problem. Originalna vlasnica telefona ga je kupila preko operatora, prodala ovom prodavcu, a on ga je prodao meni. Dobio sam nov uređaj u kutiji, fiskalni račun, izjavu o saobraznosti i njen ugovor koji je potpisala sa operatorom".
Kada počinju problemi?
"Problemi su počeli kada je ekran telefona prestao da registruje dodire. Obratio sam se operatoru, a njihovi zaposleni su mi rekli da samo osoba koja je potpisala ugovor može da ga donese na popravku. Kontaktirao sam vlasnicu, ali ona mi je rekla da to ne može da učini, jer je dve nedelje pre mog poziva prijavila da je telefon ukraden".
Rekli ste da ga je ona prodala prodavcu, kako je moguće da je ukraden?
"Ni meni nije jasno. Koliko sam razumeo originalnu vlasnicu, nagovorena je od strane trećeg lica da kupi uređaj od operatora, proda ga, pa toj osobi da novac - ali ta osoba je nju navodno prevarila, a ceo slučaj je prijavljen policiji".
Šta ste uradili nakon tog saznanja?
"Tražio sam da mi da kontakt inspektora koji vodi slučaj, pozvao sam ga da mu saopštim da znam šta se desilo i da zna gde može da me nađe, a zatim sam kontaktirao advokata".
Šta vas je savetovao advokat?
"Rečeno mi je da policija može da mi zatraži telefon, ali da trenutno nemam obavezu da ga predam, jer bih u tom slučaju ja bio oštećena strana. Takođe mi je rečeno da mi telefon može biti oduzet ukoliko se slučaj završi u njenu korist".
Da li je sve ovo moglo biti izbegnuto?
"Advokat tvrdi da sam morao da sklopim kupoprodajni ugovor sa originalnom vlasnicom. Kako sada stvari stoje, moram da čekam da se završi postupak. Ne mogu da iskoristim garanciju i popravim telefon, a ne želim ni da ga popravljam o svom trošku, jer mi može biti oduzet. Ne smem ni da ga prodam - to bi bilo krivično delo, jer znam da je predmet istrage".
B, hvala što ste nam se javili i svoju priču podelili sa SmartLife čitaocima.
Nakon što je B sa nama podelio svoj problem, obratili smo se svim operatorima i dobili oprečne informacije. Neki su tvrdili da garancija može biti ostvarena uz pomoć kompletne dokumentacije, dok su drugi isključivo zahtevali lično prisustvo originalnog kupca i dokument koji dokazuje identitet.
Kako su ovakve odluke sklone promenama, ukoliko budete kupovali telefon preko oglasa, savetujemo vas da se obratite operatoru kod kojeg je željeni uređaj kupljen i proverite na koji način ćete moći da ostvarite garanciju u slučaju kvara. Ukoliko prihvatate uslove, obavezno sklopite kupoprodajni ugovor kod notara kako bi se pravno zaštitili.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.