Od novembra 2021. do danas, Viber kaže da je blokirao skoro 19.000 lažnih naloga u Srbiji.
Čini se da svake nedelje čujemo vesti o novoj prevari koja hara popularnim aplikacijama u Srbiji. Ova nepoželjna pojava u savremenom svetu i dobu razvijenih komunikacionih tehnologija je posebno izražena u vreme praznika, a pokušaji zlonamernih aktera neretko bivaju uspešni jer se prevaranti stalno usavršavaju i koriste novu tehnologiju, proizvode i usluge kako bi kreirali privid verodostojnih platformi za pružanje raznih usluga koje od korisnika zahtevaju da im daju pristup ličnim podacima.
Nažalost, idealnog rešenja za ove pojave nema, a servisi za komunikaciju ne mogu sami da kontrolišu svaku radnju. Zbog toga se popularni servis za dopisivanje Viber oslanja na svoje korisnike da mu pomognu da udalji prevarante sa svoje platforme.
Blokiranjem telefonskog broja, korisnici skreću pažnju Viber-ovom anti-spam sistemu da sa tog broja potiče Spam. Prijavljivanje određene poruke je još direktniji način da se Viber upozori da broj sa kojeg ona potiče pripada osobi koja se bavi spamovanjem. Tokom prošle godine, Viber kaže da je u Srbiji blokirao skoro 19 hiljada naloga na koje su im korisnici skrenuli pažnju u tom smislu. Povećanje broja blokiranih Spam naloga rezultat je povećanog nivoa informisanosti i edukacije korisnika - koji obeležavaju ovakve naloge kao Spam - uz razvoj automatskog sistema za blokiranje razvijenog i primenjenog od strane kompanije.
Koristeći automatizovani sistem, Viber takođe redovno blokira naloge korisnika koji se pretvaraju da su predstavnici banaka, drugih organizacija - pa i državnih institucija - u nastojanju da prevare korisnike i time dobiju pristup njihovim ličnim podacima ili finansijskim sredstvima. Algoritmi za otkrivanje Spama koriste se da prepoznaju neuobičajeno često korišćenje aplikacije Viber i automatski blokiraju korisnika takvog naloga.
Kako se zaštiti od prevara na Viber-u?
Spameri najčešće pišu ili pozivaju korisnike sa posebno kreiranih naloga koristeći lažno ime i avatar kako bi se lažno predstavili u ulozi zvaničnih predstavnika neke organizacije. Ta pojava je najčešća u oblastima finansijskih i bankarskih usluga, telekoma itd.
Ako vam se desi da vam se obrati neko sa sumnjivog naloga, u mogućnosti ste da obeležite taj telefonski broj kao Spam u Viber-u tako što ćete u prostoru za razmenu poruka obeležiti tu prepisku ili kao “Spam” ili ćete ga “Blokirati”. Po prijemu učestalih prijava - taj broj će biti prijavljen Viber-u i biće onemogućen da dalje uznemirava korisnike aplikacije. Ono što takođe možete uraditi je proslediti relevantne informacije o takvim primerima na Viber support. Uz to, važno je znati da se verifikovani poslovni nalog robne marke ili organizacije prepoznaje na Viber-u time što je obeležen plavom značkom koja potvrđuje njegovu autentičnost. Primer možete videti ispod:
Viber tvrdi da je bezbednost korisnika jedan od primarnih prioriteta za njihov servis, i razlog je zbog čega su od 2016. godine sve glavne funkcionalnosti aplikacije zaštićene standardizovanom end-to-end enkripcijom - što uključuje lične i grupne četove, lične audio I video pozive, razmenu media fajlova I bezbednost svih uređaja na kojima korisnici raspolažu Viber-om. Ovo znači da su svi fajlovi i sadržaji koji se razmenjuju zaštitno šifrovani na uređaju pošiljaoca i dešifrovani tek po prijemu u uređaju primaoca. Viber platforma jedino registruje činjenicu da je ovim uspostavljen kontakt između dva data telefonska broja, a ni Viber niti bilo koja treća strana može imati pristup prosleđenom sadržaju.