Blokatorima reklama preti zabrana: Mozilla digla uzbunu - šta to Nemačka radi? | Smartlife RS

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Blokatorima reklama preti zabrana: Mozilla digla uzbunu - šta to Nemačka radi?

Autor Ilija Baošić

Ako spor Axel Springera ode u korist medijskog giganta, na udaru bi mogle da se nađu i druge ekstenzije za pregledače, upozorava Mozilla.

 Reklame na telefonu i tabletu Izvor: Shutterstock

Nedavna presuda Saveznog vrhovnog suda Nemačke (BGH) ponovo je pokrenula pravni spor o tome da li dodaci za blokiranje reklama u pregledačima krše autorska prava. Odluka je izazvala strah da bi u budućnosti ovakvi alati mogli biti zabranjeni u zemlji.

Spor vodi medijska kuća Axel Springer, koja je tužila kompaniju Eyeo, poznatu po dodatku Adblock Plus. Springer tvrdi da blokatori reklama ugrožavaju njegov poslovni model zasnovan na prihodima od oglasa i da njihovo delovanje predstavlja povredu autorskih prava. U osnovi argumenta stoji tvrdnja da je kod veb-stranice (HTML i CSS) zaštićen kao kompjuterski program, a da blokatori reklama svojim radom menjaju način na koji pregledač učitava i prikazuje sadržaj.

Ovu tužbu ranije je odbio sud u Hamburgu, ali je BGH sada delimično poništio tu odluku i vratio slučaj na ponovno razmatranje.

Kompanija Mozilla, poznata po Firefox pregledaču, upozorava da bi zabrana imala posledice i po druge dodatke za pregledače. "Postoji mnogo razloga, osim blokiranja reklama, zbog kojih korisnici žele da pregledač ili ekstenzija izmeni sadržaj stranice - da poboljša pristupačnost, da testira funkcionalnost ili da zaštiti privatnost", rekao je pravni savetnik Mozilla-e, Danijel Nazer.

 Blokiranje reklama Izvor: Shutterstock

BGH je naveo da treba ponovo razmotriti da li DOM, CSS i bajt-kod spadaju u zaštićene delove kompjuterskog programa i da li izmene koje prave blokatori mogu da se tumače kao nezakonite. "Ne može se isključiti da je bajt-kod, ili kod nastao iz njega, zaštićen kao kompjuterski program i da je blokator, kroz izmenu ili umnožavanje, povredio ekskluzivno pravo", navodi se u presudi.

Iako ekstenzije za blokiranje reklama nisu zabranjene, povratak sporu Axel Springera znači da postoji realna mogućnost da ovog puta odluka ide u drugom pravcu. Konačan ishod mogao bi da se čeka godinama, a do tada postoji rizik da velike kompanije dodatno ograniče svoje pregledače, dok bi developeri ekstenzija mogli da smanje funkcionalnost svojih alata kako bi izbegli pravne posledice.

Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.

Možda će vas zanimati

Najnovije

Uređaji

Testovi

…

Komentari 0

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA