Potpuno menjaju igru

Revolucionarne Mercedesove baterije povećavaju domet elektromobila za čak 80 odsto!

Autor Miloš B. Jovanović

Kod solid-state baterija tečni elektrolit kroz koji prolazi naelektrisanje zamenjen je čvrstim na bazi sulfida, što omogućava smanjenje veličine baterija, značajno smanjuje rizik od požara i istovremeno štedi na hlađenju

Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV
Izvor: Mercedes-Benz

Nemački automobilski gigant Mercedes-Benz očigledno je rešio da okrene novu stranicu u sopstvenoj, a donekle i u istoriji razvoja električnih vozila.

Kompanija koja se smatra tvorcem prvog savremenog automobila, nastalog pre oko 140 godina, sada u saradnji sa američkim startapom Factorial, koji se bavi inovacijama u oblasti proizvodnje baterija, radi na novoj solid-state, odnosno bateriji sa čvrstim elektrolitom.

Baterija, nazvana Solstice, u bliskoj budućnosti bi trebalo značajno da poveća domet električnih vozila (EV) i to za čak 80 odsto u odnosu na današnji prosek. to će biti postignuto povećanom gustinom energije od 450 Wh/kg po kilogramu, što je značajno više od npr. nikl-kobalt-manganskih baterija kompanije Tesla (procena 272 – 296 Wh/kg), koje pokreću njen Model Y.

Nova baterija bi trebalo da bude spremna za proizvodnju do kraja ove decenije, saopštile su kompanije u utorak, prenosi Reuters.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
Izvor: Mercedes-Benz

Stižu da promene igru

O baterija sa čvrstim elektrolitom već neko vreme se priča kao o onima koje treba potpuno da promene igru u sferi elektromobilnosti!

Kod solid-state baterija, tečni elektrolit kroz koji prolazi električni naboj, odnosno naelektrisanje, zamenjen je čvrstim. Sastav čvrstog elektrolita na bazi sulfida, osim veće gustine energije, sa bezbednosne strane, značajno smanjuje rizik od požara pošto nema nikakvog curenja.

"Sabijeni" čvrsti elektrolit istovremeno omogućava smanjenje veličine samih baterija, a zbog značajno manje mogućnosti zapaljenja štedi se i na hlađenju, pa smanjena potreba za sistemima za dodatno hlađenje baterija takođe dodatno redukuje troškove.

Proizvodni proces ovih baterija je dosta održiviji, odnosno energetski efikasniji i isplativiji, zbog čega su one viđene kao jedan od osnovnih preuslova za ukupno smanjenje troškova i cene, kao i povećnje dometa električnih vozila.

Međutim, kao problem se ispostavilo to što je dosta teže razviti proizvodnju ovih baterija u velikom obimu nego što je to bilo očekivalo.

Mercedes-Benz EQE SUV
Izvor: Mercedes-Benz

Kvazi-rešenje za prelazni period

A dok se taj problem ne reši, Factorial je ponudio prelazno rešenje. Američki startap je prvo razvio "kvazi solid-state" bateriju, koju proizvođači električnih automobila već testiraju, uključujući tu i Mercedes-Benz. Ona bi u prve automobile trebalo da bude ugrađena već 2026. godine.

Prednost ovih kvazi-čvrstih baterija je to što mogu da koriste proizvodne linije slične onima na kojima se već prave konvencionalne litijum-jonske baterije, što znači da proizvodnja za kratko vreme može da se uhoda i poveća, kaže za Reuters izvršni direktor Factorial-a Siju Huang.

Mercedes-Benz je investirao u taj američki startap, koji je 2022. godine za razvoj baterija već prikupio 200 miliona dolara, pa se njihovo partnerstvo već vidi kao trajno. A kako tu u većini industrija obično biva, sličnim putem kreću i rivalski proizvođači, grupacija Stellantis i južnokorejski Hyundai.

BONUS VIDEO:

BYD Blade baterija
Izvor: YouTube / BYD Europe