Ispod 25.000€

Fiat Grande Panda: Pristupačni elektromobil proizveden Srbiji ulazi u ring sa "brutalnim izazivačem" iz Kine

Autor Miloš B. Jovanović

Sa cenom nižom od 25.000 evra u električnoj i 19.000 u hibridnoj verziji, novi model iz Kragujevca glavno je sredstvo grupacije Stellantis u tržišnoj borbi protiv pristupačnih kineskih konkurenata

Fiat Grande Panda Izvor: Stellantis / Fiat

Novi Fiat Grande Panda, prvi električni automobil koji će se serijski proizvoditi na Balkanu, u ponedeljak je svečano predstavljen u Kragujevcu, u krugu fabrike grupacije Stellantis, odnosno pogonima nekadašnje Crvene Zastave.

Početak proizvodnje najnovije električne inkarnacije malog modela slavnog imena, izvršni direktor Stellantis-a Karlos Tavares nazvao je početkom borbe protiv brutalnog izazivača – žestoke "kineske ofanzive na evropsko tržište".

"Mi u Stellantis-u smo spremni da se borimo!", istakao je Tavares. A glavno sredstvo kojim će borba protiv pristupačnih kineskih elektromobila biti vođena upravo je Grande Panda, koja na evropsko tržište izlazi sa cenom nižom od 25.000 evra.

Stellantis fabrika Kragujevac, Fiat Grande Panda Izvor: Stellantis / Fiat

Ako se u obzir uzmu i državne subvencije za kupovinu ekoloških vozila (koje u u Srbiji iznose 5.000 evra), ta cena može biti i niža od osnovne.

Najveći Panda ikada

Sa čime, dakle, srpska fabrika Stellantis-a izlazi Kinezima na evropski, a nešto kasnije, kako je planirano, i na bliskoistočni i afrički tržišni megdan?

Fiat Grande Panda je, kao što se i iz samog imena može naslutiti, najveći model sa tim imenom u 125 godina dugoj istoriji čuvene torinske fabrike.

Postavljena na Stellantis-ovu Smart Car Platformu, namenjenu manjim električnim vozilima, koju deli sa aktuelnim modelima Citroën ë-C3 i Opel Frontera, nova Panda je dovoljno "porasla" u odnosu na svoje prethodnike da je prerasla A segment.

Automobil, međutim, ne prelazi dužinu od četiri metra, pa se sa svojih 3.990 milimetara zadržava u dimenzijama B segmenta. Električna Panda je tako široka 1.760 i visoka 1.570 milimetara, što su dimenzije koje garantuju okretnu vožnju u gradu.

320 kilometara bez punjenja

"Kutijasti" i "ćoškasti" dizajn automobila, odslikava želju dizajnera za ostvarivanjem vizuelne veze sa originalnom Pandom 1980. godine. Isti momenat postoji i u unutrašnjosti kabine, gde je sa desne strane proširenog dela komandne table "parkiran" minijaturni model "pradede" nove Grande Pande.

Originalni Fiat Panda iz 1980. godine
Izvor: Shutterstock

Unutrašnjost, kojom dominiraju pravougaone i zaobljene forme, deluje kompaktno i skladno uklopljena. Prostrani prtljažnik od 361 litra predstavlja "zlatnu sredinu" između onoga što su nudila poslednja dva modela proizvođena u Kragujevcu (Zastava 10/Punto Classic sa 297 i 500L sa maksimalnih 455 litra).

Električni motor snage 83kW, odnosno 113 konjskih snaga, napaja litijum-gvožđe-fosfatna (LFP) baterija kapaciteta 44kWh. To je, prema informacijama od strane proizvođača, sasvim dovoljno da Grande Panda, sa jednim punjenjem baterija, može da pređe 320 kilometara. Ubrzanje od 0 do 100km/h je nešto veće do 10 sekundi.

Fiat nije objavio zvanične podatke o brzini punjenja, ali se u obzir uzme "bratski" odnos sa Citroën-om ë-C3, možemo reći da francuski model podržava punjenje na brzim punjačima do 100kW snage, koji njegovu bateriju za 26 minuta dopunjavaju od 20 do 80 odsto kapaciteta.

Hibrid – 6.000 jeftiniji

Osim električne verzije, čija serijska proizvodnja počinje za dva meseca, sa proizvodnih traka kragujevačke fabrike, silaziće i Grande Panda sa hibridnim pogonom.

Ispod poklopca haube će se nalaziti benzinski motor od 1,2 litra zaprmine i 102 konjske snage (75 kW), u kombinaciji sa elektromotorom od 21kW (28KS) i litijum-jonskom baterijom od 48 volti. Za prenos snage na prednje točkove zadužen je automatizovani menjač sa šest stepeni prenosa i duplim kvačilom.

Početna cena kragujevačkog Fiata Grande Panda sa hibridnim pogonom trebalo bi da bude nešto niža od 19.000 evra, a da li će i na ovaj model država davati subvencije za kupovinu za sada nije poznato.

BONUS VIDEO: