Projekcije ukazuju na to da značajna smanjenja cena električnih automobila idu iz Kine prema Evropi i ostalim delovima sveta, gde bi trebalo značajno da pojeftine već 2025. i 2026. godine
Cene baterija za električna vozila su počele da padaju, što za posledicu ima postepeno sniženje cena električnih vozila. Osnovni razlog za to je pad cena litijum-gvožđe-fosfatnih baterijskih ćelija u Kini od čak 51 odsto.
Ovaj trend je i u vezi sa padom cena sirovina, kakva je litijum, ali generalnim padom potražnje za električnim automobilima, koji je poslednjih meseci veći od očekivanog.
Rezultat toga u Kini se već oseća, pa su se cene električnih automobila gotovo izjednačile sa cenama benzinaca, ali postoji i mnogo slučajeva gde su čak i niže od njih.
Projekcije ukazuju na to da značajna smanjenja cena električnih automobila idu i prema Evropi i ostalim delovima sveta, gde bi ta vozila trebalo značajno da pojeftine već 2025. i 2026. godine, piše Bloomberg.
Problem prekomernih kapaciteta
Globalna potražnja za litijum-jonskim baterijama je 2023. godine bila oko 950 gigavat sati, dok su istovremeno globalni proizvodni kapaciteti (čiji veći deo otpada na Kinu), bili čak duplo veći, ukazuju nedavne procene.
Zbog toga analitičari predviđaju da bi težnja zapadnih proizvođača da razvijaju sopstvene kapacitete za proizvodnju baterija kojima bi parirali Kini, samo dodatno povećala problem prekomernih proizvodnih kapaciteta, ocenjuje istraživačka organizacija BloombergNEF.
To je, s druge strane, dobra vest za potrošače, pošto će se niže cene baterija primetno odraziti na formiranje cena novih jeftinijih modela električnih automobila, čiji se početak proizvodnje planira za narednih nekoliko godina.
Cene niske još nekoliko godina
Za očekivati je da bi, usled nižih cena električnih vozila, trebalo da dođe do rasta potražnje i oporavka globalne cene baterija.
Postoje, međutim, i drugi faktori koji ukazuju na to da će niže cene opstajati još neko vreme, sugeriše analiza Bloomberg-a.
Niske cene će se održati bar nekoliko narednih godina, pre svega zbog činjenice da kineski, ali i drugi proizvođači, nastavljaju da ulažu mnogo novca u istraživanje i razvoj, automatizaciju proizvodnje i izgradnju novih fabrika.
BONUS VIDEO: