a proizvođači?

Odgovor Pekinga bi mogao da "boli": Brisel spreman za uvođenje visokih nameta na kineske elektromobile?

Autor Miloš B. Jovanović

Dok analitičari očekuju da bi dodatni evropski nameti na električna vozila mogli da iznose između 10 i 25 odsto, evropski proizvođači koji posluju u Kini se pribojavaju onoga što bi moglo sa usledi posle

BYD Han
Izvor: BYD

Evropska komisija bi ove nedelje trebao da objavi eventualnu odluku o uvođenju tarife na uvoz kineskih električnih vozila zbog, kako se navodi, prevelikih subvencija kojima kineske vlasti dotiraju auto-industriju. Takva odluka mogla bi da izazove oštre rekacije, kao i mogući recipročni odgovor Pekinga.

Uvođenju dodatnih carina na kineska električna vozila dolazi na dnevni red EK manje od mesec dana od kako je Vašington učetvorostručio svoje carine za elektromobile iz Kine, koje sada iznose celih 100 odsto.

Gotovo je sigurno da će Brisel, za uvoz vozila kineskih proizvođača kao što su BYD ili Geely, postaviti daleko niže tarife od SAD, ali je potencijalni problem to što će se one odnositi i na modele zapadnih proizvođača koji svoje automobile izvoze iz Kine u Evropu, piše Reuters.

Takođe, osim nelojalne konkurencije jeftinih kineskih električnih vozila, evropski proizvođači bi mogli da imaju problema i u slučaju recipročnih mera Pekinga, posebno nemački proizvođači koji su prilično zavisni od prodaje u Kini.

Istraga traje do kraja oktobra, mogućnost za dogovor postoji

Peking je prethodno zamerio Evropskoj uniji zbog pokretanja istrage o njihovim subvencijama i pozvao evropske proizvođače na saradnju, a takođe je i lobirao u pojedinim zemljama članicama. Sada, međutim, Kina nije u potpunosti navela kakav bi bio njen odgovor na evropske carine.

Istraga u EU će trajati do kraja oktobra, kada će biti doneta konačna odluka da li će carine biti uvedene, što se obično radi na period od pet godina. Period do njenog okončanja ostavlja dovoljno vremena za postizanje potencijalnog sporazuma Brisela i Pekinga.

Analitičari očekuju da bi evropske tarife mogle da iznose između 10 i 25 odsto, ali će se ti nameti primenjivati samo ukoliko im se vlade zemalja članica ne usprotive velikom većinom.

Evropska komisija procenjuje da je udeo kineskih električnih vozila prodatih u EU porastao na osam (do devet) odsto sa manje od jednog procenta 2019. godine, kao i da bi već 2025. mogao bi da dostigne 15 odsto. S druge strane, najveći deo uvoza električnih vozila proizvedenih u Kini u Evropu otpada na modele kompanija Tesla, Renault i BMW.

BONUS VIDEO: