retro šarmer

Glavna konkurencija kragujevačkom Pandi: Predstavljen električni Renault 5, novi igrač u "jeftnoj areni"

Autor Miloš B. Jovanović

Za proizvodnju nove električne "petice", koja predstavlja dizajnerski omaž jednom od najlegendarnijih francuskih automobila svih vremena, Renault tvrdi da je potrebno samo devet sati, što je brže čak i od Tesle

Renault 5 E-Tech
Izvor: Renault

Svog takmičara u trci za jeftini mali električni automobil sa cenom do 25.000 evra Renault je već nekoliko puta do sada najavljivao, a sada ga je i zvanično predstavio. Novi Renault 5, dizajnerski omaž jednom od najlegendarnijih francuskih automobila svih vremena, upravo je predstavljen na Salonu automobila u Ženevi.

Proizvodna serijska verzija "petice" gotovo je potpuno, po izgledu i dimenzijama, identična konceptu prikazanom na Sajmu automobila u Minhenu 2021. godine. U Renaultu sa ponosom ističu da je automobil u potpunosti razvijen za samo tri godine umesto uobičajenih četiri.

Renault 5 je prvi automobil Ampere-a, samostalne podružnice Renault Grupe za proizvodnju elektiričnih vozila. Proizvodnja će se odvijati u Dueu, gradiću na severu Francuske u kome je proizvođač svoju fabriku prenamenio za proizvodnju elektromobila u okviru tzv. ElectriCity klastera.

U Renault-u tvrde da će za proizvodnju jednog automobila biti potrebno samo devet sati, što je brže čak i od Tesle.

Štedi 50 odsto kućne struje

Ovaj "retrofuturistički" elektromobil će na tržištu biti ponuđen sa dve veličine baterija, tri nivoa snage i dometom do 400 kilometara.

U početku će biti dostupan sa paketom baterija kapaciteta 52kWh, sa tečnim hlađenjem, dok će se kasnije u ponudi naći i verzija od 40kWh sa autonomijom od 300 kilometara. Prva verzija je opremljena motorom snage 110kW (150 KS), dok će druga imati dve varijante – od 70kW ili od 90kW, odnosno 95 ili 120 "konja".

Performanse u najsnažnijem režimu vožnje su: ubrzanje do 0 do 100km/h za 8 sekundi i maksimalna brzina od 150 kilometara na sat.

Renault 5 ima dvosmerni punjač od 11kW koji omogućava V2G punjenje (od vozila do mreže), za koje proizvođač tvrdi da može da uštedi i do 50 odsto električne energije pri kućnom punjenju. Zanimljivo je i to da automobil kao izvor napajanja može da koristi 220-voltne uređaje.

Cena bi trebalo da bude niža od aktuelnih malih električnih automobila za nekoliko hiljada evra. Jedan od razloga je to što je "petica" je postavljena na "AmpR Small" platformu, koja već korisiti neke komponente Renault-Nissan CMF-B platforme, kao što su komponente vešanja, što doprinosi smanjenju dela proizvodnih troškova.

Glavna konkurencija – kragujevačka Pandina

Među glavnom konkurencijom nove petice naći će se neki postojeći i neki elektromobili koji će tek biti predstavljeni. Dva modela se posebno ističu i oba su proizvod grupacije Stellantis.

Prvi je novi elektirčni Citroen e-C3, čija početna cena iznosi 23.900 evra. Ovaj model će nešto kasnije dobiti i jeftiniju verziju sa cenom ispod 20.000 evra, koja će imati slabije baterije i manji domet.

Renault 5 E-Tech
Izvor: YouTube / Renault UK

Drugi model je naslednik Fiata Pande, odnosno novi električni model Pandina, čija proizvodnja ovoga leta počinje u nekadašnjim pogonima Crvene Zastave u Kragujevcu.

Od ostalih evropskih tržišnih suparnika, ali u nešto višem cenovnom rangu tu su: Opel Corsa-e, Peugeot e208, kao i predstojeći mali Volkswagen ID2. Ovde se može ubrojati i nekoliko jeftijih Hyundai i Kia modela, kao i budći najavljeni pristupačni Tesla.

Kineski brendovi, koji već neko vreme predstavljaju ozbiljnu kost u grlu evropskim proizvođačima, još uvek nisu "napali" segment tržišta malih električnih modela, iako proizvođači kao što je BYD, koji je po prodajnim reziltatima pretekao Teslu, takve modele imaju u svojo proizvodnoj gami.

BONUS VIDEO: