Električni bicikli i trotineti svakog dana postaju sve popularniji, jer su ekonomična i zelenija alternativa klasičnim vrstama prevoza. Međutim, šta se dešava kada hoćete sve to, ali još malo brže?
Jedna od kompanija koja pravi jako dobre električne bicikle, holandski VanMoof najavila je VanMoof V, najbrži model u svojoj ponudi koji, zahvaljujući dva elektromotora, bez problema dostiže brzinu od 60 km/h. Njihovi modeli su do sada bili ograničeni na 25 km/h u EU i nešto malo više u SAD, pa će biti jako interesantno videti kako će se brzi VanMoof V uklopiti u postojeće saobraćajne propise.
VanMoof V opremljen je pedalama, a elektromotori mu služe kao pomagala kada je to potrebno, zaokružujući tako viziju ove kompanije o zelenim gradovima koji stavljaju potrebe ljudi ispred automobila.
Novi moderni dizajn električnih bicikala zarad stabilnosti i kombinovane vožnje forsira “nabildovani” izgled, sa jakim ramom i debelim gumama. Jedan motor se nalazi napred, a drugi pozadi, dok se oba točka napajaju monstruoznom baterijom kapaciteta 700 Wh. Za slučaj da vam je i to malo, ova kompanija nudi i dodatni PowerBank za još veću autonomiju zahvaljujući dodatnoj bateriji od skoro 400 Wh.
Robusni aluminijumski ram omogućava implementaciju jakih amortizera, koji u kombinaciji sa širokim gumama obezbeđuju udobnu gradsku vožnju. VanMoof je ubacio i nekoliko svojih specifičnosti, pa je tu Turbo Boost dugme, automatska promena brzina i gomila tehnologija koje odvraćaju lopove da uopšte pokušaju da priđu vašem biciklu bez dozvole.
Zakonska regulativa
Iako je ograničenje brzine na području Evropske unije za bicikle 45 km/h VanMoof se nada da će uvođenjem bržih modela i saradnjom sa vlastima raditi na promeni propisa koji trenutno postoje. U Srbiji se sprema izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja Srbije (ZOBS), koji bi trebao da reguliše upotrebu električnih trotineta i bicikala. Ovde se pre svega misli na određivanje starosne kategorije za različite grupe vozila, razumevanje saobraćajnih propisa, ali i ograničenja brzine i određivanja gde ova vozila mogu da se kreću.
Prema izjavama predstavnika Agencije za bezbednost saobraćaja Srbije, ne postoji jedinstven stav kada su regulacije ovih vozila u pitanju, jer se radi o specifičnoj kategoriji. Primera radi zakoni u Francuskoj je zabranjuju da deca do osme godine upravljaju električnim trotinetima, a deca između 8 i 12 to mogu, ali uz korišćenje zaštitne opreme.
BMW, kompanija koja u svojoj ponudi ima hibridna i električna vozila, motore i električne bicikle ima sistem koji hibride prebacuje u električni režim kada u laze u zone gradova koje su označene sa niskom emisijom izduvnih gasova. Prošlog meseca, ova kompanija je predstavila nekoliko brzih e-bicikala, u želji da se oni ponašaju kao bicikli u gradu, a motori van njega, spajajući najbolje od oba sveta. Poruka BMW-a je jasna: uvedite nove zakone koji odgovaraju realnosti, a to je da sve veći broj ljudi koristi električne bicikle i trotinete kao primarno sredstvo prevoza.
Kada ako ne sada?
Ne treba zaboraviti ni činjenicu da električni trotineti i bicikli, pored manje zagađivanja okoline zauzimaju mnogo manje parking mesta, što ih čini idealnim za urbane gradske sredine u kojima je parking problem godinama unazad. BMW i VanMoof su povukli nogu, i izgleda da je sad pravo vreme da se nešto ozbiljno promeni: od zakona i regulativa do načina razmišljanja i razumevanja činjenice da saobraćaj evoluira i da je potrebno ostati u korak sa vremenom.