Paklene ulice

ELEKTRIČNI BICIKLI JURE 60 PREKO KM NA SAT: Dolazi vreme za postavljanje granica i promene zakona

Električni bicikli i trotineti svakog dana postaju sve popularniji, jer su ekonomična i zelenija alternativa klasičnim vrstama prevoza. Međutim, šta se dešava kada hoćete sve to, ali još malo brže?

VanMoof V
Izvor: SmartLife / VanMoof

Jedna od kompanija koja pravi jako dobre električne bicikle, holandski VanMoof najavila je VanMoof V, najbrži model u svojoj ponudi koji, zahvaljujući dva elektromotora, bez problema dostiže brzinu od 60 km/h. Njihovi modeli su do sada bili ograničeni na 25 km/h u EU i nešto malo više u SAD, pa će biti jako interesantno videti kako će se brzi VanMoof V uklopiti u postojeće saobraćajne propise.

VanMoof V opremljen je pedalama, a elektromotori mu služe kao pomagala kada je to potrebno, zaokružujući tako viziju ove kompanije o zelenim gradovima koji stavljaju potrebe ljudi ispred automobila.

Novi moderni dizajn električnih bicikala zarad stabilnosti i kombinovane vožnje forsira “nabildovani” izgled, sa jakim ramom i debelim gumama. Jedan motor se nalazi napred, a drugi pozadi, dok se oba točka napajaju monstruoznom baterijom kapaciteta 700 Wh. Za slučaj da vam je i to malo, ova kompanija nudi i dodatni PowerBank za još veću autonomiju zahvaljujući dodatnoj bateriji od skoro 400 Wh.

Robusni aluminijumski ram omogućava implementaciju jakih amortizera, koji u kombinaciji sa širokim gumama obezbeđuju udobnu gradsku vožnju. VanMoof je ubacio i nekoliko svojih specifičnosti, pa je tu Turbo Boost dugme, automatska promena brzina i gomila tehnologija koje odvraćaju lopove da uopšte pokušaju da priđu vašem biciklu bez dozvole.

Zakonska regulativa

Iako je ograničenje brzine na području Evropske unije za bicikle 45 km/h VanMoof se nada da će uvođenjem bržih modela i saradnjom sa vlastima raditi na promeni propisa koji trenutno postoje. U Srbiji se sprema izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja Srbije (ZOBS), koji bi trebao da reguliše upotrebu električnih trotineta i bicikala. Ovde se pre svega misli na određivanje starosne kategorije za različite grupe vozila, razumevanje saobraćajnih propisa, ali i ograničenja brzine i određivanja gde ova vozila mogu da se kreću.

Prema izjavama predstavnika Agencije za bezbednost saobraćaja Srbije, ne postoji jedinstven stav kada su regulacije ovih vozila u pitanju, jer se radi o specifičnoj kategoriji. Primera radi zakoni u Francuskoj je zabranjuju da deca do osme godine upravljaju električnim trotinetima, a deca između 8 i 12 to mogu, ali uz korišćenje zaštitne opreme.

BMW, kompanija koja u svojoj ponudi ima hibridna i električna vozila, motore i električne bicikle ima sistem koji hibride prebacuje u električni režim kada u laze u zone gradova koje su označene sa niskom emisijom izduvnih gasova. Prošlog meseca, ova kompanija je predstavila nekoliko brzih e-bicikala, u želji da se oni ponašaju kao bicikli u gradu, a motori van njega, spajajući najbolje od oba sveta. Poruka BMW-a je jasna: uvedite nove zakone koji odgovaraju realnosti, a to je da sve veći broj ljudi koristi električne bicikle i trotinete kao primarno sredstvo prevoza.

VanMoof V
Izvor: YouTube / VanMoof

Kada ako ne sada?

Ne treba zaboraviti ni činjenicu da električni trotineti i bicikli, pored manje zagađivanja okoline zauzimaju mnogo manje parking mesta, što ih čini idealnim za urbane gradske sredine u kojima je parking problem godinama unazad. BMW i VanMoof su povukli nogu, i izgleda da je sad pravo vreme da se nešto ozbiljno promeni: od zakona i regulativa do načina razmišljanja i razumevanja činjenice da saobraćaj evoluira i da je potrebno ostati u korak sa vremenom.