opet byd

Ne zarađuju mnogo, ali ih ima svugde: Zašto se Evropa i Amerika toliko plaše kineskih elektromobila?

Autor Miloš B. Jovanović

Tržišna logika kojom se vodi najveći kineski proizvođač električnih automobila BYD, ali i druge kineske kompanije, nije prvenstveno usmerena na profit, što je i razlog straha glavne konkurencije

BYD Tang
Izvor: BYD

Sudeći prema sve široj globalnoj ekspanziji i prisutnosti njihovih modela na sve većem broju tržišta različitih zemalja, nema sumnje da je kineski automobilski gigant BYD na putu ozbiljne tržišne dominacije.

Koliko je njihov, ali i nastup drugih kineskih proizvođača na evropskom i američkom tržištu, nešto što brine i vlade i direktnu konkurenciju, dvoljno govori aktuelna inicijativa iz američkog Senata upućena predsednuku SAD DŽou Bajdenu o potrebi zabrane kineskih električnih vozila kao "egzistencijalne pretnja za američku auto industriju".

Na istom tragu je i već pokrenuta istraga Evropske komisije o subvencijama koje kineski proizvođači električnih dobijaju od države, kako bi se utvrdilo da li je to razlog nelojalne konkurencije evropskim kompanijama.

Kako posluju kineski proizvođači (električnih) automobila kakav je BYD i koliko zarađuju? I šta je to što plaši vlade i konkurenciju?

Tržište, ne profit

Upravo je BYD dobar primer odgovora na ova pitanja. Ta kompanija, po svakom automobilu koji proda, ostvari "čistu" zaradu od 9.000 juana, odnosno 1.250 dolara.

Njen globalno najveći konkurent Tesla, s druge strane, po prodatom vozilu zaradi i preko 6,5 puta više novca. Odnosno – nešto više od 8.250 dolara, prenosi CarNewsChina pozivajuću se na Late Finance statistiku.

Ovi podaci jasno ukazuju na to da BYD prvenstveno cilja na tržišni udeo, a ne profit, kada je spreman na zaradu manju od proseka velike većine proizviđača.

Sličnom tržišnom logikom vode se i druge kineske kompanije, ne samo iz oblasti auto industrije. Njen cilj je prvo osvojiti tržište i potisnuti konkurenciju, pa tek onda uspostaviti adekvatniju cenovnu politiku.

A tu BYD, bar kada je o Evropi reč, već ozbiljno napreduje, budući da pored fabrike električnih autobusa, koja na severu Mađarske radi već pet godina, u Segedinu planira i izgradnju fabrike automobila.

Stižu i hibridi

Nižim cenama kineskih elektromobila u svetu u prilog ide i to što na domaćem kineskom tržištu, u poslednje vreme dolazi do prezasićenja (pre)velikim brojem proizvedenih automobila, što je prošle godine dovelo do gašenja nekih brendova.

To ipak ne sprečava one najveće da razvijaju i proizvode nove, sve kvalitetnije modele električnih automobila i najavljuju dolazak sve većeg broja brendova i njihovih modela u Evropu, od kojih neki imaju i vlasnički udeo evropskih kompanija.

Tako je upravo BYD najavio dolazak svog luksuznog brenda YangWang, čiji veliki električni terenac U8 (galerija iznad i video ispod) već "baca oko" na segmet tržišta kojim dominiraju Mercedes i Land Rover.

BYD YangWang U8 – "Tenkovski okret"
Izvor: YouTube / CarNewsChina

U Evropu uskoro dolazi i Denza, mešovita kompanija sa manjinskim vlasničkim udelom upravo pomenutog Mercedes-Benza, koja u srednju klasu elektromobila donosi dozu luksuza.

A kako podaja električnih automobila u Evropi poslednjih meseci opada i stagnira, a proizvođači ponovo promišljaju svoje strategije elektrifikacije, BYD je nedavno najavio i da se u izvozu na Stari kontinet neće striktno ograničavati isključivo na električne automobile, već će uskoro ponuditi i plug-in hibridna vozila.

BONUS VIDEO: