Gotova istraga

6 KOMPANIJA KAŽNJENO ZA NAMEŠTANJE CENA: Dogovarali cene elektronike u Srbiji za veliku grupu popularnih proizvoda

Utvrđivanjem cena kompanije su zaključile restriktivni sporazum, koji za cilj ili rezultat ima značajno ograničavanje, narušavanje ili sprečavanje konkurencije.

Izvor: Smartlife

Komisija za zaštitu konkurencije je na osnovu podataka Eurostata za 2019. godinu, konstatovala da su cene potrošačke elektronike u Srbiji bile za čak 13% veće u odnosu na prosečne cene u EU.

Prilikom pokretanja istrage u septembru 2020. godine navedeno je da su na primer, u Srbiji cene za pojedine kategorije proizvoda, bile veće za 33% do 39% u odnosu na cene u Mađarskoj, gde je porez na dodatu vrednost 27%, dok je u republici Srbiji taj porez 20%.

Komisija je pokrenula prvo postupak ispitivanja povrede konkurencije po službenoj dužnosti i obavila nenajavljene uviđaje u privrednim društvima koji su najveći domaći trgovci - Roaming Electronics, Tehnomanija i Comtrade Distribution, a potom je postupke ispitivanja povrede konkurencije pokrenute i protiv firmi Gigatron eksport-importa, Tehnomedije centar, Emmezeta Srbija, XLS i Tehnomanija, saopšteno je 19. februara 2021. godine.

Zaključak istrage: Cene nameštane

Komisija za zaštitu konkurencije utvrdila je da su kompanije Roaming Electronics, XLS, Gigatron, Tehnomedia i Emmezeta narušile konkurenciju, jer su međusobno utvrdile cene za dalju prodaju potrošačke elektronike čiji je uvoznik preduzeće upravo Roaming Electronics. Tih pet kompanija dužno je da plati ukupno 21 milion dinara na ime mere zaštite konkurencije.

Utvrđivanjem cena ove kompanije su zaključile restriktivni sporazum, koji za cilj ili rezultat ima značajno ograničavanje, narušavanje ili sprečavanje konkurencije, ocenila je Komisija. Na ime mere zaštite konkurencije XLS je dužan da plati 575.000 dinara, Emmezeta 690.000 dinara, Tehnomedia Centar 1,3 miliona dinara, Gigatron 4,2 miliona dinara, a Roaming Electronics 14,6 miliona dinara. Novac se uplaćuje na račun budžeta Srbije.

U rešenju KZK-a objašnjava se da je društvo Roaming Electronics u prodaji potrošačke elektronike na teritoriji Srbije "obezbedilo primenu mehanizma da maloprodavac u svom objektu uvek raspolaže preporučenom prodajnom cenom".

Komisija je ocenila da ponašanja pet kompanija izražava forme direktnog i indirektnog određivanja cena u prodaji proizvoda potrošačke elektronike čiji je uvoznik društvo Roaming Electronics.

Kupci preduzeća "Roaming electonics" (Gigatron, Tehnomedia, Emmezeta i XLS) saglasili su se sa utvrđenom preprodajnom cenom i utvrđenom minimalnom maržom uz podsticaj i knjižna odobrenja od strane dobavljača, kao i sa ograničavanjem mogućnosti da se preko interneta oglašavaju niže cene. Sistem određivanja cena u preprodaji rezultira u nepovoljnostima za potrošače u formi ujednačenih, a po pravilu i viših cena, piše u rešenju.

Zaključkom predsednika Кomisije za zaštitu konkurencije od 1. septembra 2020. godine i dopunskim zaključkom 5. februara 2021. godine pokrenut je postupak protiv privrednih društava Roaming Electronics, Tehnomanija, XLS, Gigatron, Tehnomedia i Emmezeta Srbija.

U rešenju piše i da je postupak protiv Tehnomanije obustavljen.

Kompanije utvrđivale cene i Tesla elektronike

Komisija za zaštitu konkurencije objavila je u odvojenom rešenju i da su kompanije ComTrade, Tehnomanija, Gigatron, Tehnomedia, Emmezeta i XLS utvrdile cene proizvoda potrošačke elektronike brenda Tesla u daljoj prodaji.

U odvojenom procesu su utvrdili da je navedenih šest kompanija takođe zaključilo restriktivni sporazum koji značajno ograničava, narušava ili sprečava konkurenciju, piše u rešenju objavljenom u Službenom glasniku.

Na ime mere zaštite konkurencije Komtrejd je dužan da plati 34,3 miliona dinara, Tehnomanija 5,5 miliona dinara, Gigatron 4,2 milona dinara, Tehnomedia 1,3 miliona dinara.

U ovom rešenju objavljenom u Službenom glasniku piše da je Emmezeta dužna da plati 690.000 dinara, a XLS 575.000 dinara.

Komisija je naložila kompaniji Gigatron da svoje poslovanje vezano za onlajn prodaju brenda Tesla preko sajta "shop.tesla.info" organizaciono, tehnički i finansijski izdvoji u odnosu na svoje redovno poslovanje, a na način koji bi sprečio buduće postupanje kojim bi se mogla ograničiti, narušiti ili sprečiti konkurencija, objavila je Nova Ekonomija.