Među 25 velikih proizvođača automobila, ni jedan nije prošao test zaštite privatnosti podataka koji je sprovela Fondacija Mozilla
Krađe podataka su postale uobičajna stvar na internetu, mreži na koju su naši računari, telefoni i drugi (manje ili više pametni) uređaji gotovo stalno povezani.
A kako su automobili već godinama unazad, zahvaljujući brojnim savremenim elektronskim sistemima, kompjuterskim komponentama, čipovima i softverima... postali pravi računari na točkovima, to su i oni postali prilično ranjivi na različite "upade u sistem".
Ovde, međutim, nije reč ni o kakvim hakerima koji provaljuju u kompjutersku jedinicu automobila da bi saznali "koliko troši u zimskim uslovima". Reč je o činjenici da sami proizvođači skoro potpuno nekontrolisano prikupljaju podatke i, neretko, ih potom prodaju trećim stranama.
Među čak 25 velikih proizvođača automobila, ni jedan nije prošao test zaštite privatnosti podataka, koji je sprovela Fondacija Mozilla. Na testu zaštite podataka vozača najbolje je prošao francuski Renault, dok su se na dnu tabele našli modeli američkog proizvođača Tesla.
U situaciji u kojoj je različite parametre veoma jednostavno pratiti, vozači mogu da očekuju da će proizvođači automobila od podataka iscrpeti sve ono što je zakonom dozvoljeno i moguće, pošto to predstavlja unosan dodatni prihod.
Podatke kao što su težina, zdravstveno stanje, crte lica... ali i etnička i verska pripadnost prikupljaju se na više načina. Prvenstveno putem senzora, mikrofona i kamera u vozilima, ali i putem pametnih telefona povezanih na softverski sistem automobila, kao i pratećih aplikacija instaliranih na njima i putem web sajtova. Žrtve takvog prikupljanja podataka nisu samo vlasnici vozila, već ponekada i njihovi saputnici.
Od analiziranih marki automobila, samo Renault i njegova rumunska podružnica Dacia vlasnicima dozvoljavaju brisanje ličnih podataka na zahtev. Oni, međutim, nisu uspeli da zadovolje minimum standarda bezbednosti podataka, pošto na testu nije bilo moguće proveriti da li su prikupljeni podaci čuvani, odnosno uskladištenu, u šifrovanom obliku.
U prilog tome, Mozilla Foundation tvrdi da čak i aplikacije za upoznavanje ili seks igračke korisnicima pružaju transparentnije informacije nego što to pravila o privatnosti proizvođača automobila čine.
Istražujući ugroženost privatnosti podataka koje proizvođači automobila prikupljaju posredstvom svojih četvorotočkaša, stručnjaci za zaštitu podataka Mozilla Fondacije proveli su više od 600 sati proučavajući ugovore o zaštiti podataka 25 marki automobila, uporedo testirajući popratne aplikacije.
Zaključak od koga su došli je da se svih 25 prozvođača automobila loše ophode prema svojim kupcima kada je o privatnosti njihovih podataka reč. A neki od njih nisu ni odgovorili na osnovna pitanja pitanja o bezbednosti podataka.
BONUS VIDEO: