Predstavljanjem nove Facebook pretrage Graph Search otvoreno je novo poglavlje u odnosima tri kompanije, koje se bore za top pozicije na tržištu.
Ipak, sve mora da se “vrti“ oko korisnika, pa kompanije moraju sa velikom preciznošću da planiraju svaki naredni korak, jer ukoliko korisnik ostane ravnodušan na novosti - kompanija će propasti. Vremena za popravni je sve manje ili ga uopšte i nema. Ukoliko neka kompanija zabrlja, druga će to spremno dočekati i munjevito iskoristiti šansu.
Pogledajmo samo primer kompanija RIM, Nokia ili Siemens. Sve su bile na neverovatno visokim pozicijama, a gde su danas – bore se za povratak.
Da bi konstantno bile u vrhu, kompanije su primorane da planiraju, odnosno misle brže, a rade još i brže. Upravo iz tog razloga tenzija među direktnim rivalima, pa čak i onima koji to nisu sve je veća. Poslednji primer ovoga jeste predstavljanje Graph Search opcije, kojom je najpoznatija društvena mreža “nagazila“ polje Google kompanije, a Microsoft je to iskoristio “svesrdno“ se ponudivši Facebooku za pomoć. Jer, ko bi propustio priliku da Googlu oteža život?!
Tokom prezentacije Graph Search sistema Mark Cukerberg, osnivač Facebooka, rekao je da je to najnapredniji sistem za pretragu svih tipova korisničkog sadržaja na toj društvenoj mreži, koji se oslanja na Bing pretragu, a koji je stvaran godinama unazad. Takođe, naveo je da Facebook nema nameru da se takmiči sa kompanijom Google u domenu pretraživanja, na šta su mnogi odreagovali sa blagim osmehom i reakcijom tipa - ma, da, pričaj ti to nekom drugom!
Ukoliko korisnik pretražuje stavke u okviru Facebook stranica koristi se Graph Search pretraga, koja je samo pomognuta Bing sistemom pretraživanja, dok pretraživač Bing uskače samostalno samo u pretragama koje se vrše izvan pojmova koji se nalaze na društvenoj mreži.
Komentarišući zašto je izabran baš Bing, umesto mnogo popularnijeg Google servisa, Mark Cukerberg je kratko konstatovao da je to zbog bezbednosti i bolje zaštite podataka korisnika.Ironično je to što je izjavu završio rečenicom da bi on voleo da radi više sa Googlom, ali da to u ovom trenutku nije moguće zbog problema tog pretraživača sa privatnošću. Ne zvuči li vam to suviše arogantno, imajući u vidu da Facebook, takođe ima ogromnih problema sa zaštitom privatnosti svojih podataka, za koje se gotovo svakodnevno može čuti neka nova, uglavnom loša vest?!
Sa druge strane, ni predstavnici Googla nisu ostali bez reči. Izvršni direktor Lari Pejdž rekao je u intervjuu magazinu Wired da Facebook ima sjajne pozicije kao društvena mreža, ali da mnoge druge poslove obavlja veoma loše, pri tome ne precizirajući na šta tačno misli. Ovu izjavu mnogi su odmah, potpuno očekivano, pripisali novom načinu pretrage na Facebooku, odnosno korišćenju Bing usluga.
Google je pre nekoliko godina ušao na polje društvenih mreža, predstavivši svoj Google+ koncept. Iako cela ideja oko formiranja krugova prijatelja nije loša, kao ni mogućnosti interakcije i deljenja sadržaja, Google+ nije doživeo (pre)veliki uspeh. Ljudi ga koriste, ali ni u približno značajnoj meri da bi bio adekvatan konkurent Facebooku. Ipak, dodavanje G+1 preporuke je uspelo da se značajnije “približi“ korisnicima, pa se ta opcija klikne i do pet milijardi puta dnevno!
Ovde je, međutim pozadina priče mnogo dublja od međusobnog prebacivanja lopte, odnosno izjava kompanija jednih o drugima. Naime, Microsoft već neko vreme pokušava svoj Bing pretraživač da učini društvenijim i na taj način privoli ljude da ga češće koriste. Sa druge strane Facebook je u Bingu prepoznao boljeg partnera od Googla. Kako je to moguće kada je Google već dovoljno društven i ima određene pozicije u tom domenu?
Facebook je iz nekog razloga, možda zbog kvaliteta pretrage, a možda i zbog nekih "viših“ interesa umesto Googla izabrao Bing. To je otvorilo novi front na ovom tržištu koje može imati samo dva ishoda – Google će biti oslabljen, kako koalicija Microsofta i Facebooka bude jačala ili obrnuto.
I bez obzira na to što Facebook nema nameru da se takmiči sa kompanijom Google, Microsoft to sigurno ima. Ovo je kompanija iz Redmonda prepoznala kao idealnu priliku da, ako ništa drugo, makar zabrine Google na neko vreme. Kraće ili duže – nebitno je, bitno je da je Bing u “društvenom domenu“ sada u prednosti u odnosu na Google (ne zaboravimo frapantan podatak da Facebook koristi više od milijardu ljudi). Da li znate koliko pretraga će Bing na osnovu toga generisati – nezamislivo mnogo!
Prosečnom korisniku Bing i Google su isti. Bitno je da brzo i lako nađe ono što traži. Većina koristi Google ne zato što je najkvalitetniji, nego zato što je najpoznatiji. Potraga za pojmom Pera Perić će, verovatno, dati slične rezultate i na Bingu i na Googlu, a tamo gde prosečan korisnik vidi samo reklamu za Bing, koja je jasno naglašena prilikom Facebook pretrage – verovatno će se odlučiti i za buduće pretrage na tom pretraživaču. Na kraju, neko će biti na gubitku, a konkurent će profitirati.
Da li je Facebook bio u pravu izborom Binga (Microsofta) – pokazaće vreme. Da li je Microsoft pogrešio što se upetljao u sve ovo ili je Google prošao gore zato što se nije više potrudio da bude deo Graph Searcha svakako ćemo uskoro saznati. Ne treba smetnuti sa uma i to da, ako propadne Graph Search i Bing će biti etiketiran neuspehom, a to bi mogao da bude veliki problem za Microsoft.
Ako je verovati investitorima Facebooka, biće potrebno malo više vremena da se Graph Search dokaže, jer već prilikom najave novog sistema akcije kompanije Facebook su pale za oko tri odsto. To se desilo upravo zbog toga što investitori nisu bili ubeđeni u budućnost nove alatke. Takođe, pojavile su se i prve vesti o smešnim, ali i bizarnim rezultatima koje Facebook Graph Search izbacuje o korisnicima.
Ali, time ćemo se baviti neki drugi put...
(Marko Čavić, MONDO)
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.