Region je proteklih dana uzburkala vest da je najveći svetski internet trgovac stigao u Hrvatsku.
Ispostavilo se da Amazon nije baš došao u klasičnom smislu, jer nije izgradio svoj logistički centar niti otvorio lokalnu onlajn prodavnicu sa ".hr" domenom, ali je kompanija potvrdila da je sklopila partnerstvo sa Hrvatskom poštom, što bi moglo značajno da olakša, ubrza i pojeftini dostavu pošiljki.
Od ovakvog razvoja situacije korist bi mogli da imaju i kupci Amazona iz Srbije i okolnih zemalja, pošto poznavaoci prilika ocenjuju da će centar u Velikoj Gorici postati središte distribucije Amazonovih proizvoda u celom regionu.
Saradnja Amazona i Hrvatske pošte praktično znači da će hrvatskim kupcima ubuduće pakete, umesto različitih dostavnih službi, uručivati poštari. Iz Amazona nisu želeli da otkriju da li planiraju da "otvore" i lokalnu prodavnicu na adresi Amazon.hr, ali ovo partnerstvo moglo bi značiti nešto jeftinije poštarine za sve hrvatske i regionalne kupce.
"Lično mislim da Amazon neće u skorije vreme otvoriti šop na bilo kom lokalnom domenu u našem regionu, jer smo premalo tržište za njega. Takođe, smatram da je to zapravo dobra stvar za lokalne trgovce, jer bi dolazak Amazona mogao ugroziti mnoge male, a možda čak i veće biznise, koji se nisu dovoljno pripremili za kvalitetno onlajn ili multikanalno poslovanje", objašnjava u razgovoru za "Blic Biznis" Marcel Masjan, predsednik eCommerce Asocijacije Hrvatske.
S druge strane, navodi sagovornik, veća dostupnost robe s Amazona za Balkance je dobra stvar, jer će povećati poverenje u onlajn trgovinu, a time će profitirati svi veb trgovci u regionu.
Slično razmišlja i Igor Martinović, bussiness developer za Hrvatsku i Srbiju nekoliko velikih lokalnih e-trgovaca. On ocenjuje da su naša tržišta premala za lokalizaciju i podseća da Amazon već prodaje putem svoje nemačke prodavnice (.de), recimo u Poljskoj i Češkoj.
"U Poljskoj, na primer, Amazon je tek peti brend po snazi nakon domaćih e-commerce preduzeća i Aliexpressa. Važno je prepoznati koji su lokalni igrači bitni za širenje prekograničnog poslovanja, jer dok se Amazon širio po Zapadnoj Evropi, situacija u bivšem istočnom bloku se dosta iskristalizovala, pa na tim tržištima imate lokalne 'Amazone' koje će teško neko skinuti sa trona", objašnjava Martinović.
On kaže da je razumljivo što je dolazak najvećeg svetskog internet trgovca zanimljiv svima, ali ponavlja da ga ne bi nazvao pravim dolaskom jer su za to potrebni i neki drugi uslovi, pre svega lokalizacija u smislu jezika i internet domena (sajta).
"U mom dugogodišnjem e-commerce iskustvu sa raznim EU veb šopovima, koji prodaju na tržištima Slovenije i Hrvatske, pokazalo se da je bez obzira na snagu brenda lokalizacija najbitnija. A opet, ukoliko se bude radilo o većoj mogućnosti da lokalne firme prodaju putem Amazona na njegovim evropskim verzijama, to svakako pozdravljam", ističe sagovornik.
Na pitanje da li partnerstvo najvećeg internet trgovca sa Hrvatskom poštom znači da Srbija, BiH i ostale okolne zemlje ne mogu da se nadaju skoroj saradnji na ovom nivou sa Amazonom, Igor Martinović odgovara da treba sačekati i videti o kom obimu saradnje će biti reč.
"Do sada ste iz nemačkog Amazona mogli da naručite proizvode od mnogo više trgovaca u Sloveniju, nego recimo u Hrvatsku, dok je za tržišta van EU, kao što su Srbija ili BiH, to praktično bilo nemoguće. Možda će saradnja sa Hrvatskom poštom to preokrenuti, ali to tek treba praksa da pokaže. Sve u svemu, ukoliko ste deo jedinstvenog EU tržišta može se očekivati i dolazak Amazona u daljoj budućnosti, ali prvo drugih bržih EU trgovaca", zaključuje sagovornik uz napomenu da takav razvoj situacije najviše odgovara potrošačima koji dobijaju veći izbor artikala, ali i konkurentnije cene.
(Mondo/Blic)
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.