Na telekomunikacionom tržištu Srbije, kada je reč o korišćenju mobilnih telefona u drugim mrežama, trenutno vladaju različita pravila, kao i razlozi zbog kojih mobilni operatori prodaju "zaključane" telefone.
Za jedne je, na primer, "zaključavanje" telefona neophodno radi zaštite korisnika njihovih usluga, dok drugi navode da je to, ustvari "neka vrsta garancije da će korisnik izmiriti sve preuzete obaveze prema matičnom operatoru".
Kako piše portal Kamatica, advokati za praksu "zaključavanja" telefona imaju potpuno suprotan stav i tvrde da telefon u momentu prodaje nije vlasništvo operatera, jer je njemu cena za telefon isplaćena i operater ne može ograničavati pravo svojine novog vlasnika bilo kakvim uslovljavanjem.
"Kada neko kupi telefon kao pokretnu stvar on postaje njegov vlasnik samom predajom od strane prodavca, bez obzira da li će cenu platiti u ratama ili ne. Postoje slučajevi da se ugovorom predviđa da pravo svojine na kupca prelazi nakon isplate cene i prodavac zadržava pravo svojine do isplate cene, ali tako nešto mora biti izričito ugovoreno", objašnjava za portal advokat Marko Stanković.
U svakom slučaju, dodaje Stanković, najkasnije nakon što kupac plati cenu telefona operatoru, on postaje i vlasnik tog telefona.
U Telekomu Srbija, piše portal, zaključavanje telefona pravdaju posebnim merama zaštite korisnika i njihove svojine. Kako navode, uređaji koji se prodaju na njihovim prodajnim mestima zaključani su zbog "bolje tehničke zaštićenosti i svođenja na najmanju meru zloupotreba uređaja, koje utiče na korisničko iskustvo". Telefon može da "otključa" samo onaj ko je i potpisao ugovornu obavezu, i to kad ona istekne. "Zahtev se podnosi ili pozivom kontakt centru, (razgovor sa operaterom se naplaćuje 10,17 dinara ukoliko se poziv obavlja iz matične mreže), ličnim dolaskom do poslovnice ili mejlom", navode u Telekomu.
Ukoliko se vlasnik odluči da mejlom dostavi zahtev neophodno je da pored imena i prezimena navede broj uz koji je kupljen uređaj, šifru korisnika, datum rođenja, model i oznaku telefona, kao i IMEI telefona, objašnjavaju proceduru u Telekomu Srbija. Prema njihovim rečima sve to može trajati par dana, jer se u većini slučajeva zahtev prosleđuje dobavljaču, nakon čega se čeka odgovor, a usluga je besplatna.
Ukoliko ste korisnik neke druge mreže - pročitajte detalje.
Čekamo vaše komentare ispod vesti i na Facebook, Twitter i Instagram mreži.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.