Pogledajte naše savete o tome koje telefone u Srbiji i regionu ne bi trebalo da kupite.
S obzirom na to da se najčešće bavimo preporukama za to koji telefon da kupite ovaj put smo obrnuli igru, pa smo istražili koje to telefone bi trebalo preskočiti.
Pod pretpostavkom da telefon ne menjate svake sezone i da želite da imate pouzdan i obezbeđen uređaj (u svakom smislu) spremili smo vam naš vodič o tome koji telefon ne bi trebalo da kupite kod nas.
Ako sad kupujete telefon pogledajte one, koje bi trebalo da zaobiđete i to iz razloga, koji će vam omogućiti dugotrajnije i prijatnije korišćenje sledećeg telefona. Kad krenete u kupovinu raspitajte se o svim ovim stvarima i, ako ih model, koji kupujete nema - zaobiđite ga, poštedećete sebe mnogo glavobolje i dodatnih troškova.
Telefoni zvanično nedostupni kod nas
Da bi neki proizvođač omogućio zvaničnu prodaju uređaja u Srbiji potrebno je da se ispuni niz preduslova za tako nešto, o kojima malo ko razmišlja.
Recimo, telefon mora biti testiran na našem tržištu i usklađen sa propisima važećim u Srbiji. On mora da ima zvanično dostupan srpski jezika menija, bez obzira na to koristili ga vi ili ne na srpskom i to ne na račun Google kompanije, ako je u pitanju Android, nego poseban softver na srpskom jeziku, koji razvija sam proizvođač u saradnji sa domaćim stručnjacima srpskog jezika.
Takođe, tehnički, telefon mora biti usklađen sa domaćim propisima, a nivo zračenja u nivou sa maksimalnim dozvoljenim, jer u Srbiji važe drugačija pravila po tom pitanju u odnosu na druge delove sveta. Recimo, pravila o količini zračenja i druge tehničke stavke su stroža, nego pravila, koja važe u EU.
Nedostupan zvaničan servis
Opet se vraćamo na pretpostavku da telefon želite da koristite više od jedne sezone, a da biste ga koristili duže potrebno je da imate zvaničan servis u koji ćete telefon odneti na popravku, ako se desi bilo kakav problem. Nažalost, bez zvaničnog servisa korisnicima ne preostaje ništa drugo, osim da telefon poprave u neovlašćenom servisu, koji može imati, ali i ne mora odgovarajući deo za taj model.
Servis je važan posebno zbog baterije, koja vremenom gubi svoja dobra svojstva i autonomija se skraćuje, pa je potrebno menjati bateriju na svake dve godine (nije pravilo, ali je preporuka). Da biste bateriju uspešno zamenili potrebno je da imate i zvaničan servis, zar ne?!
Tehnička podrška
Danas, čak i kod nas tehnička podrška je jedan od veoma važnih dodataka zvaničnom telefonu nakon njegove prodaje. Za sva pitanja i podršku za softver, uputstva, kako podesiti hardver i slično, zvanično dostupni proizvođači telefona kod nas nude tehničku podršku.
Tehničku podršku danas u Srbiji možete da kontaktirate putem internet sajta, telefonom, mejlom, preko društvenih mreža, WhatsApp, Messenger i Viber čet-botova ili profila, direktno u prodavnici uređaja, preko Call Center-a i slično. Ovo umnogome olakšava korišćenje telefona nestručnim licima i onima, koji žele da iskoriste sve napredne funkcije svog uređaja.
Neaktivni modeli robnih marki aktivnih u Srbiji
Kontaktirajte proizvođače telefona preko zvaničnih dostupnih platformi kod nas i proverite da telefon, koji nabavljate iz inostranstva ili putem oglasa (polovan, recimo) ima podršku kod nas, obezbeđen servis i druge tipove podrške u Srbiji.
Nisu svi modeli proizvođača namenjeni i Srbiji. Recimo, Galaxy M serija nije još uvek zvanično dostupna u Srbiji, kao ni neke Motorola, Nokia, HONOR, Huawei serije, Xiaomi, Realme ili serije ostalih proizvođača.
Česta praksa proizvođača jeste da se isti model sa različitim sufiksima u zvaničnom nazivu (V, i, s, A i slično) prodaje na različitim tržištima, jer podržava drugačije tipove mreže i druge promenjene karakteristike, koje ne moraju biti aktivne ili čak dostupne u Srbiji. Takva praksa može da onemogući ili oteža servis kod nas, bez obzira na to što je proizvođač aktivan u Srbiji.
Robne marke nedostupne u Srbiji
Manje poznati proizvođači telefona iz Kine i Indije posebno sve se češće mogu kupiti i kod nas, odnosno naručiti s interneta, jer je Srbija postala dostupna za isporuku, kao jedna od podržanih teritorija.
Takvi telefoni nemaju atest, nemaju obezbeđen servis niti tehničku podršku ili bilo kakav vid podrške u Srbiji, nemaju garanciju i teško da ćete ostvariti bilo kakav postprodajnu aktivnost, osim putem mejla, ako je proizvođač voljan da vam pomogne.
Zamislite da se telefon pokvari - ko će ga popraviti i koliko će vremena za to trebati?!
Veliki proizvođači, koji nisu dostupni u Srbiji su OnePlus (dostupan u okolini naše zemlje), Lenovo (aktivan samo na odabranim tržištima u svetu), Google Pixel, Meizu, Acer i mnogi drugi.
Proizvođači, koji su se povukli iz Srbije
Proizvođači, koji više nisu aktivni u Srbiji rasprodaju svoje zalihe uvezenih telefona i nakon toga obezbeđivaće samo minimum podrške i servisa, odnosno biće aktivni za korisnika samo dok traje garancija na prodat period (u Srbiji zvanična garancija na nov uređaj mora biti minimum 24 meseca, uz produžavanje garancije nakon servisa na zamenjen deo i/ili uređaj).
Neki od proizvođača, koji u Srbiji više zvanično nisu dostupni su Sony Xperia, BlackBerry, a za LG i HTC čak i ne postoji zvaničan podatak da li su se povukli iz Srbije ili nisu.