U ekskluzivnom intervjuu za SmartLife, Viber je otkrio da uskoro uvodi plaćanje unutar aplikacije, ali i objasnio kako srpske kompanije koriste aplikaciju da stignu do korisnika.
Uskoro ćemo u Viberu moći da šaljemo novac i plaćamo trgovcima direktno iz aplikacije. Ovu veliku novinu, ali i planove platforme za Srbiji, otkrio nam je Konstantin Kostadinov, viši globalni menadžer za partnerstva kompanije Rakuten Viber, u ekskluzivnom intervjuu za SmartLife.
Cilj Vibera je da preraste u "super aplikaciju" koja na jednom mestu objedinjuje sve što korisnicima treba - od dopisivanja i poziva, preko kupovine i plaćanja, do podrške brendova.
Tokom razgovora dotakli smo se brojnih tema - od razvoja AI alata, preko sigurnosnih inovacija, do funkcija koje se prvo testiraju baš u Srbiji. Evo šta nam je Kostadinov otkrio o poslovanju i budućnosti platforme.
Kako vidite komunikaciju brendova i korisnika u narednih 5-10 godina i na koji način se Viber priprema za te promene? Kako aplikaciju činite korisnijom, a manje nametljivom?
Očekivanja korisnika se menjaju - ljudi žele da obave više stvari u što manje aplikacija. Čak polovinu vremena koje provodimo na pametnom telefonu trošimo u samo jednoj aplikaciji. Tu na scenu stupaju "super aplikacije".
One su nastale u Aziji, na primer sa platformama kao što su WeChat i Grab, i omogućavaju korisnicima da na jednom mestu obave svakodnevne zadatke - od plaćanja do naručivanja dostave. Ovaj trend sada postaje globalan. Gartner predviđa da će do 2027. polovina svetske populacije koristiti bar jednu super aplikaciju.
Super aplikacije će verovatno završiti na početnom ekranu telefona - najvrednijem "digitalnom prostoru" - što ih čini posebno zanimljivim za brendove. Verujem da ćemo u narednih 5-10 godina videti sve više brendova koji u super aplikacijama grade kompletno iskustvo za korisnike.
U Viberu je izgradnja super aplikacije deo naše dugoročne strategije. Na taj način pružamo što više korisnih usluga u svakodnevnom životu, a brendovima otvaramo više mogućnosti da se povežu sa ljudima u okruženju koje im je prirodno. U Srbiji, recimo, ljudi već koriste Viber da bi ćaskali sa bankama, pratili dostave, naručivali taksi, dobijali preporuke proizvoda i drugo - sve u okviru aplikacije.
Nastavićemo da širimo ovaj ekosistem super aplikacije i za korisnike i za kompanije.
Da li očekujete da će brendovi u potpunosti preći na platforme poput Vibera, umesto da koriste SMS i RCS?
Predviđanja su uvek nezahvalna, ali ono što sigurno mogu da kažem jeste da brendovi postaju sve selektivniji.
Uz ograničenije marketinške budžete, fokusiraju se na manji broj platformi koje mogu da ispune većinu njihovih poslovnih ciljeva - ne samo slanje poruka, već i kreiranje celovitih iskustava.
Kupci sve više očekuju ovakva besprekorna, celovita iskustva - žele da pređu od otkrivanja proizvoda, preko kupovine, do podrške, a da pri tom ne menjaju platformu. Za brendove koji žele da investiraju pametno i ispune ta očekivanja, platforme sa kompletnim uslugama postaće glavni izbor.
Koliko je rasprostranjena upotreba Vibera za komunikaciju sa korisnicima među kompanijama u Srbiji?
Hiljade brendova u Srbiji koristi Viber for Business da bi se povezali sa korisnicima kroz ceo njihov put - od izgradnje svesti o brendu, do prodaje i lojalnosti. Beležimo snažno interesovanje za naše reklamne i napredne komunikacione alate, uz stalno poboljšanje rezultata iz godine u godinu.
Na primer, za brendove kojima su potrebna lokalna reklamna rešenja radi podizanja svesti i vidljivosti, prošle godine smo zabeležili preko 570 miliona prosečnih prikaza oglasa. Broj poruka od kompanija porastao je za 83% u odnosu na 2023. Promotivne poruke, poput posebnih ponuda i popusta, porasle su za 77%, dok su transakcione poruke, poput obaveštenja o dostavi ili potvrde kupovine, porasle za 82%. Broj konverzacionih poslovnih poruka - najčešće korišćenih za korisničku podršku i pomoć pri kupovini - gotovo se udvostručio.
Možete li navesti primere domaćih kompanija koje na uspešan način koriste Viber i objasniti šta ih izdvaja?
Stalno radimo na inovativnim načinima da povežemo kompanije i korisnike - jedan od novijih primera su Viber Gems. To su brendirane, zabavne animacije koje se pojavljuju u razgovorima kada se napišu određene reči, poput "Srećan rođendan" ili "Hristos vaskrse", a koje sada mogu biti prilagođene od strane brendova.
Bambi Plazma je prvi brend u Srbiji - i jedan od prvih na svetu - koji je lansirao brendirani Gem za svoju božićnu i novogodišnju kampanju. To je donelo milione prikaza tokom praznika. Kampanja je odličan primer kako brendovi mogu povećati vidljivost i angažman tako što će postati deo svakodnevnih razgovora korisnika. Tim primerom je pošao i Lilly koji je svojim Viber Gemom korisnicama čestitao Dan žena, uz najave više naših vodećih brendova za još ovakvih primećenih kampanja tokom 2025.
S obzirom na snažno prisustvo na našem tržištu, da li Viber prilagođava funkcije ili kampanje posebno za korisnike u Srbiji?
Da, Srbija je jedno od naših ključnih tržišta i prioritet nam je da odgovorimo na lokalne potrebe. Potpuno lokalizujemo aplikaciju za korisnike i blisko sarađujemo sa kompanijama preko lokalnih partnera kako bismo ispunili njihova očekivanja.
Takođe, lokalne povratne informacije uzimamo u obzir pri globalnim lansiranjima. Na primer, Srbija je jedno od prvih tržišta na kom smo svojevremeno pokrenuli naš set premijum usluga Viber Plus, ove godine i platformu za upoznavanje Viber Dating i Viber Tržnicu za potrebe mikro/malih i srednjih biznisa, a iskustva i komentari korisnika ovde utiču na dalji razvoj proizvoda na globalnom nivou.
Personalizacija je danas važna u marketingu, ali raste i zabrinutost za privatnost. Kako Viber pronalazi balans između ta dva zahteva?
Privatnost nam je apsolutni prioritet, i dobra vest je da brendovi ne moraju da je žrtvuju da bi pružili personalizovano iskustvo. Ne treba znati sve o korisniku - dovoljno je imati informacije koje omogućavaju relevantne usluge.
Brendovi mogu koristiti zero-party podatke (koje korisnici dobrovoljno dele) i first-party podatke (prikupljene uz saglasnost) da prilagode komunikaciju. Integracijom svojih CDP sistema sa Viberovim naprednim alatima za poruke, brendovi mogu segmentirati publiku i slati personalizovane poruke. Takođe, mogu tokom razgovora prikupiti podatke poput adrese ili načina plaćanja, kako bi prilagodili buduće ponude. Mogućnosti su brojne.
Na koji način se Viber bori protiv pokušaja prevara i šta korisnici mogu da urade ako prime sumnjiv sadržaj?
Neprestano radimo na merama koje iskustvo u aplikaciji čine što bezbednijim, kako za korisnike, tako i za kompanije. Ako naiđu na sumnjiv sadržaj, korisnici mogu da ga blokiraju i prijave. Takođe podstičemo moderiranje kanala kako bismo obezbedili siguran prostor za komunikaciju.
Brendovi koji žele da šalju poruke preko zvaničnog poslovnog naloga prolaze ručnu proveru od strane našeg tima. Kada uspešno završe proces verifikacije i prihvate pravila o privatnosti, dobijaju zvaničan poslovni nalog sa plavom oznakom, koja potvrđuje njihov identitet. Nedavno smo razvili SecurePlus poruke koje omogućavaju kompanijama da provere broj primaoca zbog mogućih prevara pre nego što pošalju osetljive informacije. Ovaj sistem je prvo napravljen za Eurobank u Grčkoj, a sada je dostupan svuda u svetu.
Kako Viber koristi veštačku inteligenciju i šta planirate u budućnosti? Postoji li neka inovacija koju biste lično voleli da vidite u aplikaciji?
Mislim da pre uvođenja bilo koje inovacije kompanije treba da se zapitaju - kakvu vrednost ona donosi? To je ono što odvaja korisnu inovaciju od one koja je samo "u trendu".
Viber je pre svega komunikaciona aplikacija i vidimo vrednost u unapređenju razgovora pomoću AI-a. Zato smo ranije uveli AI alat za sumiranje razgovora.
Nedavno smo u saradnji sa Microsoft Copilot-om pokrenuli AI asistenta unutar Vibera. Korisnici sada mogu da pretražuju, dobijaju brze odgovore, planiraju sadržaj, generišu slike i drugo - na lokalnom jeziku.
Za kompanije nudimo AI četbotove za automatizovane razgovore 24/7. Istražujemo nove mogućnosti i uskoro biste mogli da vidite AI oglase gde kupci mogu postavljati pitanja i dobijati trenutne odgovore o proizvodu, bez odlaska na sajt ili drugu platformu.
Da li korisnici u Srbiji uskoro mogu da očekuju mogućnost direktne kupovine i plaćanja unutar aplikacije?
Radimo na veoma uzbudljivom projektu sa Narodnom bankom Srbije. Cilj nam je da omogućimo slanje novca između korisnika i plaćanja trgovcima direktno u aplikaciji u skoroj budućnosti. Želimo da transfer novca bude jednostavan kao i slanje poruke prijatelju ili članu porodice. Više detalja stiže uskoro.