Neverovatno

Najveća PlayStation 1 tajna otkrivena nakon 23 godine

Autor Ilija Baošić

Alien Resurrection u sebi krije tajnu za koju ni Sony nije znao - igra može da posluži kao ključ za pokretanje piratskih kopija.

Proizvođači konzola moraju da svaku novu igru provuku kroz detaljan proces ispitivanja kako bi utvrdili da ispunjava određene standarde, odnosno da može biti objavljena na platformi. Ovo je nekada bilo posebno važno, jer naknadna ispravka ozbiljnih mana nije bila moguća na starijim konzolama. Uprkos tome, kultna igra Alien Resurrection za originalni PlayStation je uspela da pored budnog oka kompanije Sony neprimetno provuče najveću tajnu u istoriji konzole, za koju smo saznali tek sada, 23 godine kasnije.

Koja je to tajna koju krije Alien Resurrection? Verovali ili ne, ovo je jedini naslov (za koju znamo) koji se našao u prodaji, a koji je softverski omogućavao pokretanje piratskih kopija igara na PlayStation 1 konzoli.

Kako biste bolje shvatili važnost ovog otkrića, moramo da vas vratimo u rane dane piraterije na PlayStation 1 konzoli.

Kako je funkcionisala piraterija na originalnoj PlayStation konzoli

Ne bi li sprečio pirateriju, Sony je osmislio jednostavan, ali efektivan način kako bi utvrdio da li je igra originalna ili ne - koristio je liniju pregleda sadržaja na CD-u, narezanu posebnom tehnikom, koja je potvrđivala autentičnost, kao i da li igra pripada istom regionu kao sama konzola. Ukoliko neki naslov nije ispunjavao ova dva uslova, konzola bi odbijala da ga pokrene.

U prvim iteracijama konzole, korisnici su shvatili da "rezervne kopije" igara mogu da pokrenu tako što će blokirati senzor poklopca čitača CD-a, ubaciti disk neke originalne igre, dozvoliti konzoli da potvrdi autentičnost i region, a zatim brzo zameniti originalni disk nekom kopijom. Međutim, ovo nije uvek funkcionisalo, a i novije verzije konzole su ispravile ovaj propust.

Alternativna i najpopularnija metoda pokretanja "rezervnih kopija" bila je lemljenje posebnog čipa na matičnu ploču, koji je PS1 konzoli slao signal da je disk uspešno prošao proveru. Upravo odavde potiče termin "čipovanje konzole".

Izvor: YouTube / MattKC

Ono što je posebno iznenađujuće jeste da je prva softverska metoda za pokretanje piratskih naslova, TonyHax, otkrivena tek 2021. godine, odnosno 27 godina nakon lansiranja PlayStation 1 konzole. Entuzijasti su otkrili da se u fajlovima snimljenog progresa drugog i trećeg izdanja Tony Hawk's Pro Skater igara nalazi propust koji dozvoljava pokretanje namenskog koda kojim je bilo moguće probiti zaštitu. Ipak, ova metoda, pored toga što zahteva originalni disk THPS 2 ili 3 igre, takođe zahteva korišćenje posebne memorijske kartice na koju je moguće prebaciti modifikovan fajl snimljenog progresa ili upotrebu određenog hardvera za prenos na originalnu karticu. S druge strane, Alien Resurrection zahteva samo originalni disk.

Tajna čuvana 23 godine

Izvor: YouTube / DARTHVR

Alien Resurrection igra je lansirana u oktobru 2000. godine, samo mesec dana pre nego što će PlayStation 2 konzola debitovati u Evropi. Iako je vremenom stekao status kultne igre, ovaj naslov zasnovan na istoimenom filmu nije baš najbolje primljen od strane kritičara - kako zbog svoje težine, tako i zbog razloga koji je danas komičan. Citiramo deo recenzije koju je svojevremeno objavio Gamespot:

"Postavka kontrola je najstrašniji element igre. Levi analog vas pomera napred, nazad, desno i levo, dok se pomoću desnog analoga okrećete i gledate gore i dole".

Da li vam ove "strašne" kontrole zvuče poznato? Naravno. Alien Resurrection je bio prvi naslov koji je podrazumevano koristio moderne kontrole koje su danas opšte prihvaćene u svim igrama koje podržavaju upotrebu kontrolera.

No, hajde da se vratimo na stvar. U svom najnovijem video, YouTuber ModernVintageGamer je obelodanio tajnu koju mu je otkrio jedan od developera ove igre, Martin Pajper, 23 godine nakon lansiranja popularnog naslova. Tajna koju krije Alien Resurrection je sledeća: unošenjem tri različite šifre unutar igre, igrači mogu da otključaju mogućnost pokretanja "rezervnih kopija".

Prve dve šifre su dobro poznate ljubiteljima ove igre - prva otključava poseban meni u kojem se mogu uključiti stvari kao što su neuništivost ili beskonačna municija, dok druga proširuje ovaj meni. Zapravo, i postojanje treće šifre je bilo poznato, ali do sada niko nije znao šta ona radi, osim što se unutar igre čuje potvrdan zvuk. Ipak, istina je nešto što ni drugi članovi razvojnog tima nisu znali, a što nije prijavljeno ni samoj kompaniji Sony, koja bi sigurno odbila lansiranje igre da je bila upućena.

U pitanju je kod koji je Pajper testirao tokom razvoja igre, kada studio nije znao da li će uspeti da čitavu igru smesti na jedan CD. Da je postojao drugi disk, developer je želeo da ga korisnici ubace u konzolu i da odmah nastave sa igrom, a ne da čekaju da se PlayStation restartuje.

Kako sporni kod nikada nije obrisan, u igri je sve ovo vreme postojala mogućnost da se u specijalnom meniju ode u podešavanja 6. nivoa, a zatim drži određena kombinacija tastera koji bi zaustavili okretanje diska u čitaču, nakon čega je moguće ubaciti disk druge igre, pa čak i piratske kopije, čiju autentičnost konzola ne bi proveravala. Neverovatno!

Najveća PlayStation 1 tajna
Izvor: ModernVintageGamer