Mobilnost

Najveći avion na svetu pravi kompanija koja se time ne bavi: Pogledajte kako će izgledati ovaj nebeski džin

Autor Ilija Baošić

Najveći teretni avion na svetu, "WindRunner", najavljuje kompanija koja nikada nije napravila letelicu.

Izvor: Radia

Kompanija "Radia", koja nikada do sada nije napravila avion, ima ambiciozni plan da napravi najveći na svetu, piše "Bi-Bi-Si".

Ovu kompaniju osnovao je preduzetnik i inženjer Mark Lundstrom, koji je upravo najavio projekat "WindRunner" - najveći avion na svetu.

"Radia" je zamišljena kao kompanija čija rešenja povećavaju snagu vetra na udaljenim "off-shore" lokacijama, gde turbine mogu da budu mnogo veće nego na kopnu. Prenos ovih turbina, čija sečiva mogu da budu duga i do sto metara, komplikovan je i težak zbog čega transport od fabrike do mesta postavljanja predstavlja izazov. Ovaj problem, zatim, ograničava ekonomsku održivost takve energije vetra.

Ako bi taj problem mogao da bude rešen, smatrao je Lundstrom, duža sečiva turbina pomogla bi farmama vetra da proizvode više energije po manjem trošku.

"Mogu da udvostruče ili čak utrostruče ekonomski održivu površinu u Sjedinjenim Američkim Državama, kada je u pitanju energija vetra. Globalno, bila bi omogućena izgradnja i postavljanje više od jednog miliona "super-turbina" do 2050. godine.

Kompanija iz Boldera u Koloradu prikupila je više od 150 miliona dolara i privukla ugledne savetnike kako bi lansirala moguće rešenje - "WindRunner". Najveći avion na svetu trebalo bi da značajno olakša transportovanje gigantskih turbina, što bi moglo da pokrene pravu revoluciju u korišćenju energije vetra

"Pravimo najveći avion na svetu, i radimo to zbog ogromnog praznog prostora u kapacitetima letelica koje prenose veliki teret. Zaprepašćen sam činjenicom da ne postoji projekat proizvodnje ovolikog teretnog aviona, niti plan za njega, osim našeg. Nemogućnost transporta ogromnih stvari doslovna je barijera koja nas sprečava da transformišemo kapacitete turbina vetra," rekao je Lundstrom.

Pogledajte fotografije koje prikazuju kako bi trebalo da izgleda najveći avion na svetu!

Postoji jedan veliki izazov - pored same konstrukcije, ova ogromna mašina mora da bude sposobna za navigaciju pistama i "taksi" rutama postojećih aerodroma, kao i da se kontrolisano kreće po kratkim pistama kakve se lako grade pored farmi vetra.

"Antonov An-225 Mriya" ranije je bio najveći teretni avion na svetu, ali je ujedno bio i jedan jedini primerak svoje vrste. Njegovo uništenje na početku ruske invazije na Ukrajinu bilo je udarac za aviondustriju čitavog sveta. Preko noći, sposobnost transporta izuzetno kabastog i teškog tereta, izgubljena je.

Rivali među kojima su bili "Boeing C-17 Globemaster", "Lockheed C-5 Galaxy" i "Antonov An-124 Ruslan" više se ne proizvode.

Izvor: Radia

Kompanija "Radia" tako se suočila sa brojnim objektivnim i spoljnim izazovima, ali ostao je jedan veliki, unutrašnji - ova kompanija nikada ranije nije napravila avion. Lundstrom je okupio iskusan tim koji je dizajnirao specifikacije, pre nego što je predstavljen projekat prošle godine. U pitanju je letelica sa fiksiranim krilima, među kojima se ističe ogromno pravo krilo neophodno za poletanje i sletanje na relativno kratkim pistama.

Izvor: Radia

Ako "Radia" uspe u svom projektu, masivni teretni avion biće dugačak 108 metara, sa rasponom krila od 80 metara. Teretni deo bio bi oko šest puta veći nego na modelu "Antonov An-225".

U "WindRunner" avion mogle bi da stanu tri turbine sečiva od 80 metara, ili dve sa sečivima od 95 metara. Ili jedna sa sečivima od čak 105 metara, uz mogućnost sletanja na jednostavnu pistu dužine 1.800 metara. Ali "WindRunner" bi mogao da podigne samo 74 tone i da potom sa njima preleti 2.000 kilometara, što znači da bi bio ograničen na letove unutar Severne ili Južne Amerike i Evrope.

Izvor: Radia

"Da, postoji mnogo izazova, ali fundamentalni principi razvoja ovog projekta su - ne smišljamo ništa novo, razvijamo minimalnu održivu letelicu potrebnu za misiju", rekao je Lundstrom.

To znači i da za projekat ne bi bili potrebni novi hangari, lanci snabdevanja, ali ni nova ili izmenjena regulativa.

Projekat ima mnoge saradnike i snabdevače, međutim, među njima još uvek nije i proizvođač motora. Kompanija je kratko saopštila da je proizvođač i model odabran, ali da se nada da će uskoro moći da objavi konkretne detalje, nakon definisanja strategije integrisanja motora u okvir.

Stručnjaci nisu sigurni da će "WindRunner", koji nije prvi projekat te vrste, zapravo biti uspešan.

"Jednostavno ne vidim kako će uspeti, ako ne obezbede još investicija. Avion neće imati transatlantski domet, pa nije privlačan kao predimenzionirani teretnjak", rekao je za "Bi-Bi-Si" komentator i stručnjak za avijaciju, Kris Pokok.

Nije isključeno ni da će politika predstavljati izazov, jer je predsednik Amerike, Donald Tramp, energiju vetra nazvao "smećem" i izdao izvršnu naredbu protiv njenog daljeg razvijanja. Projekat, po rečima portparola kompanije, ima suštinsku misiju vezanu za energiju vetra, ali postoje i mnoge druge primene, među kojima je i odbrambena. Kompanija "Radia" trenutno radi sa vladama više zemalja i različitim investitorima, kako bi obezbedila sledeću "infuziju" novca.

Plan je, što "Bi-Bi-Si" podvlači kao neobično, da se ne napravi jedan standardni prototip, već da se konstruiše više testnih letelica, i očekuje se da probne letove obave do kraja ove decenije.

"Proveo sam mnogo vremena radeći sa start-apovima u prethodnoj kompaniji, i pored dobrog plana, nižeg rizika tehnologije i manjih izazova, i dalje je bilo teško dobiti potrebne dozvole za let", rekao je analitičar i komentator Bil Svitman.

Pritisku da "WindRunner" što pre poleti doprinosi i najava kompanije "Boeing" da će možda ponovo započeti proizvodnju "C-17" modela. Ipak, "Radia" navodi da bi postojala potražnja u oba slučaja, a da svakako planira da "WindRunner" model lansira pre konkurenta.

(BBC)