Što šira evropska podrška tranziciji na EV i zajednički rad država na proizvodnji malih pristupačnih elektromobila, način su da se obezbedi sigurna budućnost evropske automobilske industrije i suprotstavi" neravnoteži u konkurenciji", smatra Luka de Meo
Izvršni direktor Renault grupe Luka de Meo pozvao je države članice Evropske unije da sarađuju na suprotstavljanju "neravnoteži u konkurenciji" u odnosu na Kinu i Sjedinjene Američke Držve, kada je o proizvodnji i prodaji električnih automobila reč.
Cilj takve saradnje je da se obezbedi sigurna budućnost evropske automobilske industrije, na sličan način kao što je to prethodno učinjeno sa gigantom vazduhoplovne industrije, kompanijom Airbus.
De Meo, koji je istovremeno i predsednik Evropskog udruženja proizvođača automobila, je objavio otvoreno pismo na nekoliko evropskih jezika, koje je potpisao kao šef Renault grupe, u kojem je apelovao na zajednički rad na pronalaženju rešenja.
"Sve izraženji znaci slabosti, mogli bi da izazovu ozbiljnu zabrinutost ako se ništa ne učini", istakao je on, iznevši više predloga, među kojima je i to da bi Evropa trebalo da što više ubrza zamenu starijih automobila novim, "čistijim" modelima kroz finansiranje neke vrste savremenog "Maršalovog plana" tokom naredne decenije.
Takav fond bi preraspodeljivao resurse širom Evrope na osnovu kapaciteta svake države za prelazak na električna vozila, kao i kroz nove podsticaje za njihovu nabavku. De Meo ističe da bi takav pristup, do 2030. godine, mogao da smanji potrošnju ugljen-dioksida za čak milion tona.
Potreba za većim investicijama u nove tehnologije, prelazak na "softverski-definisana vozila", nestabilnost cena sirovih materijala, prekvalifikacija radnika kako bi se izbegla masovna nezaposlenost... problemi su i pritisci sa kojima se automobilski sektor u Evropi suočava sa svih strana, prenosi Automotive News Europe.
Zato je jedan od predloga šefa Renault-a za rešavanje tih problema što šira evropska podrška i zajednički rad na proizvodnji malih, pristupačnih elektiričnih automobila, što bi prema njegovim rečima moglo da dovede do otvaranja čak 10.000 novih poslova.
Proizvodnja 25 odsto jeftinija
On ističe da se "centar gravitacije" globalne automobilske industrije pomerio u Aziju, gde se proizvodi oko 52 odsto svih automobila koji se tamo prodaju. A kao posledica podrške kineskih vlasti proizvođačima električnih automobila i veličine kineskog tržišta, izvoz u Evropu se upetostručio od 2017. godine.
Kineski proizvođači automobila ostvaruju prednost u troškovima proizvodnje po jednom proizvedenom prosečnom kompaktnom automobilu od 6.000 do 7.000 evra, što predstavlja oko 25 odsto prodajne cene. Glavni razlozi toga su mnogo niža cena energije i troškovi rada.
Tako je brend MG, u vlasništvu kompanije SAIC, povećao ukupnu prodaju jeftinih električnih vozila, plug-in hibrida i benzinskih modela u Evropi na preko 200.000 godišnje.
Francuska "rampa" Kinezima
Istovremeno, kompanija BYD, koja je krajem prošle godine pretekla svog najvećeg konkurenta Teslu u globalnoj prodaji električnih vozila, planira izgradnju fabrike električnih automobila u Segedinu, u Mađarskoj, u kojoj na severu zemlje već pet godina proizvodi električne autobuse.
Evropska komisija već neko vreme istražuje da li kineski podsticaji i podrška države proizvodnji električnih vozila predstavljaju nelojalnu konkurenciju, zbog čega razmatra uvođenje kaznenih carinskih mera.
Francuska, iz koje kompanija koju De Meo vodi dolazi, već je isključila automobile proizvedene u Kini iz svojih mera podsticaja za nabavku električnih vozila.
Pomalo izanenađujuće, tim merama "kažnjen" je i tržišno uspešni i jedan od najpristupačnijih elektromobila u Evropi – Dacia Spring, rumunske podružnice francuskog Renault-a koji se proizvodi u Kini.
BONUS VIDEO: