EU & BYD

Jeftini elektromobili iz Kine i odgovor Evrope: Jedni im se suprotstavljaju, drugi ih zovu raširenih ruku

Autor Miloš B. Jovanović

Dok Dacia sprema električni Sandero, Renault i Volkswagen pregovaraju o zajedničkom malom elektromobilu i cela evropska autoindustrija radi na suprotstavljanju ekspanziji kineskih EV brendova, Italija pokušava da privuče najvećeg kineskog proizvođača – BYD

Dacia Sandero Stepway
Izvor: Dacia

Drugi najprodavaniji automobil u Evropi još uvek nema svoju električnu verziju, ali će je zato njegov naslednik definitivno imati. Kada 2027. ili 2028. godine stigne na tržište, sledeća generacija popularne Dačije Sandero će, prema rečima izvršnog direktora rumunskog proizvođača Denisa Le Vota, ponuditi električnu verziju.

Sa 235.839 prodatih primeraka prošle godine, aktuelni Sandero, lansiran 2020. godine, je najprodavanija Dacia. A po ukupnom broju prodatih automobila u Evropi, prema podacima platforme DataForce, ispred njega je jedino Tesla sa Modelom Y. Kako rumunski modeli uglavnom koriste stariju Renault-ovu tehnologiju, u ponudi sadašnjeg Sandera izostaje beterijska verzija, što će se u skoroj budućnosti promeniti.

"Sledeća generacija Sandera će imati motor sa unutrašnjim sagorevanjem, ali će imati i električnu verziju. Ta generacija Sandera će se pojaviti 2027. ili 2028. i trajati sve do 2035. godine, od kada će se u Evropi prodavati samo novi električni automobili", izjavo je Le Vot na Salonu automobila u Ženevi, prenosi Automotive News Europe.

Da li je i ova najava deo napora evropskih proizvođača da u što kraćem roku dođu do novih elektičnih modela kojima će se na evropskom tržištu suprotstaviti konkurentnim modelima iz Kine, još uvek nema zvanične potvrde. A budući da Dačijina matična kuća Renault, koja je početkom nedelje u Ženevi predstavila novi električni Renault 5 E-Tech (galerija iznad), već povlači takve poteze, tumačenje ove vrste svakako nije bez povoda i osnova.

Sa "Kinezima" ili protiv njih?

I dok većina evropskih proizvođača uglavnom razmišlja u tom smeru, italijanske vlasti izgleda "bacaju oko" na istok. I pored toga što najveći broj proizvođača automobila, članica Grupacije Stellantis – njih pet, dolazi iz Italije, vlada te zemlje pokušava da privuče najvećeg kineskog proizvođača električnih automobila – kompanijom BYD.

To je, na Salonu automobila u Ženevi, za Bloomberg, potvrdio Majkl Šu, direktor kompanije BYD Europe: "Imamo neke kontakte. Potreba za drugom evropskom fabrikom zavisi od naše prodaje, a sada veoma dobro napredujemo", istakao je on.

Podstaknuta najavama da bi Stellantis deo svoje proizvodnje mogao da preseli u zemlje sa nižim troškovima i cenom radne snage, vlada Đorđe Meloni planira da u Italiju privuče novog velikog proizvođača automobila.

Podsetimo da Stellantis, odnosno Fiat, ovoga leta počinje proizvodnju modela Pandina, naslednika legendarnog Pande, u pogonima nekadašnje Zastave u Kragujevcu.

"Još je rano..."

Italijanski ministar industrije Adolfo Urso ranije je izjavio da njegova zemlja podržava dolazak još jednog proizvođača, ocenivši da je reč o projektu na kojem se radilo mesecima uz značajne razgovore sa stranim partnerima. Za kinesku stranu, međutim, sve još uvek deluje preuranjeno:

"Još je rano govoriti da li će i kada biti doneta odluka o drugom (proizvodnom) postrojenju", zaključio je Šu.

BYD je nedavno potvrdio svoje planove za izgradnju fabrike elektičnih automobila u Mađarskoj, u Segedinu blizu granice sa Srbijom. Kineski proizvođač, koji je krajem prošle godine pretekao Teslu po broju podatih električnih vozila, već više od pet godina na severu te zemlje, u gradu Komaromu na granici sa Slovačkom, proizvodi električne autobuse.

Italijanska vlada je, kako je potvrđeno, iz istog razloga, osim BYD-a kontaktirala još dva kineska proizvođača i kompaniju Tesla.

BONUS VIDEO: