čvrste bolje od litijuma

Pola miliona kilometara vožnje bez ikakvog gubitka dometa: Nova Volkswagen-ova baterija prevazilazi sva očekivanja

Rigorozno testiranje, sprovedeno je tokom nekoliko meseci, pokazalo je fascinantne rezultate: baterija je nakon 1.000 punjenja uspela da zadrži više od 95 odsto svog inicijalnog kapaciteta

Izvor: Pixabay

Čvrste (engl. solid-state) baterije, tačnije baterije sa ćelijama od čvrstog elektrolita, koje su već neko vreme hvaljene kao pogon električnih vozila budućnosti, poslednjih godina su uspele da naprave značajan korak napred u razvoju.

Reč je o tehnologiji od koje se očekuje da donese revoluciju u efikasnosti baterija, odnosno povećani domet vozila, znatno kraće vreme punjenja i poboljšane bezbednosne karakteristike, od kojih je najvažnija potpuno eliminisanje mogućnosti požara.

Američka kompanija QuantumScape, koja radi na razvoju baterija sledeće generacije namenjenih električnim vozilima, postigla je prilično značajan rezultat u unapređenju te tehnologije budućnosti. Prototip baterije sa čvrstom ćelijom sa velikim uspehom je prošlo test od 1.000 ciklusa punjenja, tako da je to jedva ostavilo traga na nju.

Rigorozno testiranje, sprovedeno je tokom nekoliko meseci u Zalcgiteru, u laboratirijama kompanije PowerCo, čiji vlasnik je Volkswagen, pokazalo je fascinantne rezultate: baterija je nakon obavljenog testa uspela da zadrži više od 95 odsto svog inicijalnog kapaciteta.

To znači da bi električno vozilo sa takvom baterijom, koje sa jednim punjenjem ima autonomiju od 300 milja, odnosno oko 483 kilometra, nakon oko 1.000 dopunjavanja, ukupno moglo da pređe neverovatnih 482.803 kilometra bez gubitka dometa.

Standardni domet vozila sa tim baterijama, meren po WLTP sistemu, iznosio bi izneđu 500 i 600 kilometara.

U standardnoj proceduri za testiranje izdržljivosti novih baterijskih ćelija njihova robusnost je glavni kriterijum. Istovremeno, industrijski standard testiranja podrazumeva 700 ciklusa punjenja uz maksimalmi gubitak kapaciteta od 20 procenata. QuantumScape je taj kriterijum podigao na 800 ciklusa punjenja, uz zadržanu normu očuvanog kapaciteta od 80 odsto energije.

Testovi su, međutim, pokazali mnogo bolje rezultate, pošto je čvrsta ćelija daleko premašila zadate kriterijume.

Baterije sa ćelijama od čvrstog elektrolita koje razvija QuantumScape bi sledećoj generaciji električnih automobila trebalo da omoguće veću autonomiju kretanja sa jednim punjenjem baterija, primetno kraće vreme punjenja i maksimalnu opštu bezbednost upotrebe u poređenju sa tradicionalnim litijum-jonskim, ali i drugim baterijama sledeće generacije koje se trenutno nalaze u različitim fazama razvoja.

BONUS VIDEO:

Najveća baterija u Evropi
Izvor: Harmony Energy