Ide li sam?

Šta treba da znate o autonomnoj vožnji: Šta je, koji nivoi postoje i da li je regulisana u Srbiji

Autor Ilija Baošić

Autonomna vožnja je kompleksan termin koji obuhvata nekoliko nivoa autonomije.

Mnoga vozila dostupna na današnjem tržištu tvrde da poseduju određen nivo autonomne vožnje. Nažalost, Imenovanje određenih funkcija koje pomažu u vožnji je poslednjih godina bilo izvor brojnih nejasnoća oko toga šta je zapravo samovozeći automobil. Najbolji primer toga je Autopilot kompanije Tesla, koji nas po svom nazivu navodi da zamišljamo vozilo koje putnike prevozi samo, a to nije slučaj.

Kako putevi ne bi postali poligoni za proizvođače, zakoni i pravilnici su morali da se razvijaju uporedo sa tehnologijom, a bilo je potrebno i uspostaviti određene standarde kojima definišemo različite nivoe autonomije.

Šta je autonomna vožnja

Kada razmišljamo o autonomnoj vožnji, u našoj podsvesti je ono što smo upijali kroz dela naučne fantastike - automobil koji se vozi sam - i to je prilično dobra definicija. Međutim, stvarnost nije tako jednostavna, već postoji nekoliko nivoa autonomije.

Iako se proizvođači nisu libili da se razbacuju terminima kao što su "autonomno vozilo" ili "samovozeći automobil", istina je da četvorotočkaši mogu biti delimično ili potpuno autonomni u vožnji. Međutim, još uvek smo daleko od potpuno autonomne vožnje u svim uslovima.

Šta su nivoi autonomne vožnje i koji postoje

Postoji šest nivoa autonomije, koji se klasifikuju brojevima od 0 do 5. Ovi standardizovani nivoi obuhvataju raspon od vozila koja uopšte ne nude aktivnu pomoć vozaču u vožnji, pa sve do vozila u kojima vozač ne mora da preduzima bilo kakve radnje, čak ni da bude prisutan.

Nivo 0: Nepostojanje aktivne pomoći u vožnji

Iako je sve manje i manje prisutan, nivo 0 postoji. U pitanju su automobili koji sve aspekte vožnje prepuštaju vozaču. Ovakvo vozilo može koristiti različite vizuelne i zvučne indikatore kako bi upozorilo osobu za volanom, ali je vozač taj koji donosi sve odluke.

Nivo 1: Samo jedva vrsta aktivne pomoći u vožnji

Ogroman broj vozila koja su danas u prodaji se može klasifikovati nivoom 1 autonomije. U pitanju su vozila koja nude samo jednu vrstu aktivne pomoći u vožnji, bilo da je to prisustvo prilagodljivog tempomata (ACC), mogućnost održavanja u traci ili pomoć pri parkiranju.

Izvor: Hyundai Mobis

Vozila čija autonomija se označava nivoom 1 mogu imati samo jednu aktivnu funkciju pomoći u vožnji, a ne nekoliko istovremeno. Vozač se mora nalaziti za volanom i biti u pripravnosti da u svakom momentu preuzme kontrolu nad vozilom.

Nivo 2: Aktivna pomoć u kontrolisanju i brzini kretanja

Veliki broj novih vozila poseduje mogućnost autonomne vožnje nivoa 2, a upravo je ovo nivo kojem pripada Autopilot sistem kompanije Tesla. U pitanju je kombinacija prilagodljivog tempomata i aktivnog održavanja u traci. Drugim rečima, autonomija nivoa 2 nudi pomoć u kontrolisanju, kao i u brzini kretanja vozila.

Tesla Model 3
Izvor: Tesla

Kao i kod nivoa 1, osoba za volanom sve vreme mora da nadgleda rad automatizovanih sistema vožnje, kao i da u svakom momentu bude spremna da preuzme kontrolu.

Nivo 3: Autonomna vožnja pod određenim uslovima

Ako je autonomna vožnja nivoa 2 još uvek bila obaveza vozača, nivo 3 ide korak dalje. Ovo je nivo od kojeg, kada uslovi to dozvoljavaju, osoba za volanom (u praksi) više nije vozač. Automobil je taj koji sam vozi, odnosno preuzima svu odgovornost vožnje na sebe. Dakle, autonomni sistem nivoa 3 na sebe mora preuzeti sve aspekte vožnje, poput ubrzavanja, koćenja, održavanja u traci, promene traka itd.

Iako nivo 3 dozvoljava autonomnu vožnju kada je to moguće, on se razlikuje od viših nivoa po tome što će u nekom momentu ipak zatražiti od vozača da preuzme kontrolu nad vozilom.

Nivo 4: Uvertira u potpuno autonomna vozila

Nivo 4 je ono najbolje što danas postoji. Razlika između 3. i 4. nivoa je velika, jer autonomna vožnja nivoa 4 ne zahteva od ljudskog vozača da preuzme kontrolu tokom vožnje, kao ni da iko bude prisutan u vozilu.

Međutim, ovo ne podrazumeva autonomnu vožnju u svim slučajevima. Zapravo, autonomija nivoa 4 je dostupna samo pod određenim uslovima, što može biti ruta koju je proizvođač unapred podesio, ali i geografsko područje na kojem će autonomna vožnja biti moguća. Na primer, samovozeći taksiji Cruise su 2022. godine dobili dozvolu da pružaju usluge na teritoriji San Franciska.

Osoba može sedeti za volanom (ako ga uopšte ima), ali ona nema nikakvu kontrolu nad vozilom. Moguće je čak i da pedale nisu prisutne na vozilima ovog nivoa autonomije.

Nivo 5: Autonomna vožnja u svim uslovima

Vrhunac autonomne vožnje je autonomija nivoa 5. U pitanju je sistem koji u potpunosti uklanja ljudskog vozača u svim uslovima i može da se kreće bilo gde na planeti.

Vozilo koje će nuditi ovaj nivo autonomne vožnje neće imati volan, menjač i pedale. Zapravo, možda uopšte neće ličiti na tradicionalni automobil.

Da li je autonomna vožnja regulisana u Srbiji

Tokom obraćanja javnosti u avgustu ove godine, premijerka Ana Brnabić je navela da je u Srbiji mesec dana ranije izdata prva dozvola za vozilo autonomije nivoa 3.

"U tome smo jedna od prvih pet zemalja koje su to uradile. Nama je cilj da do 2027. imamo taj maksimalan nivo 5 gde je potpuno autonomno vozilo i da tokom našeg Ekspa 2027 sva vozila u okviru Ekspa budu električna vozila bez vozača", rekla je Brnabićeva. "Želimo da Srbija bude prva u Evropi u ovoj oblasti".

U Srbiji je 2. decembra stupio na snagu pravilnik o uslovima za obavljanje autonomne vožnje, kojim se bliže propisuju uslovi pod kojima se obavlja autonomna vožnja i procedura izdavanja dozvole za testiranje autonomnog vozila, a koji je donelo Ministarstvo unutrašnjih poslova.

Testiranje autonomnog vozila može da obavlja pravno lice sa sedištem u Srbiji, na osnovu dozvole, koju izdaje teritorijalno nadležna organizaciona jedinica Ministarstva unutrašnjih poslova na čijem se području odvija testiranje.

Dozvola se može izdati za jedno ili više autonomnih vozila, vrste L7 sa fabrički zatvorenom karoserijom, M1 ili N1, zaključno sa nivoom 4 automatizacije vožnje, na period od najduže godinu dana.

HD Live Map za autonomna vozila
Izvor: SmartLife / HERE

U zavisnosti od specifičnosti svakog pojedinačnog zahteva može se dozvoliti celodnevno testiranje, testiranje u kraćem periodu ili se odrediti najduže trajanje svake pojedinačne vožnje, a takođe može se odrediti da se testiranje vrši samo tokom trajanja obdanice.

Između ostalog, pravilnikom je propisano da ukoliko se npr. testira vozilo nivoa 3 ili nižeg nivoa, vozač se mora nalaziti na mestu vozača, a ako se testira vozilo nivoa 4, vozač mora sve vreme da sedi u prvom redu sedišta iza vetrobrana, spreman da u svakom trenutku preuzme kontrolu nad vozilom i postavljen tako da je položaj njegovih ruku, nogu i tela takav da nikada ne gubi upravljivost vozilom.

Dužnost vozača je, kako se u pravilniku navodi, da nadzire odvijanje vožnje na putu i automatizovani sistem vožnje, pri čemu mora biti pripravan da preuzme kontrolu nad vozilom u svim slučajevima gde bi bezbednost saobraćaja na putu bila ugrožena.

Izvori: EURACTIV, eKapija