Svaka treća kompanija u Srbiji ubrzala je rad na digitalizaciji tokom epidemije korona virusa, iako se poslovanje preduzeća u mnogim oblastima usporilo.
Udruženje Digitalna Srbija je predstavilo novi presek izveštaja, koji ukazuje na uticaje pandemije COVID-19 na digitalnu privredu u Srbiji, ovog puta sa fokusom na digitalne projekte u tradicionalnim industrijama.
U pitanju je nadogradnja prethodne analize, u kojoj su posmatrane posledice pandemije na startapove, digitalne kompanije i frilensere.
"Iako se poslovanje u mnogim sferama usporilo, više od 55 odsto ispitanih kompanija van IT sektora u ovom periodu nije odustalo od započetih procesa digitalne transformacije, dok je svaka treća kompanija svoje digitalne projekte čak i ubrzala", kažu u Inicijativi uz poruku da su protekli meseci ukazali na to da su digitalna rešenja potrebna današnjem društvu.
To je, prema njihovoj oceni, bilo najočiglednije u sferi onlajn trgovine i rada na daljinu koji su prepoznati kao alati za lakše svakodnevno funkcionisanje u periodu krize, kako u svetu tako i kod nas. To je potvrdio i Skener digitalne privrede u kom se jasno pokazuje da domaće kompanije koje primarno nisu digitalne, uviđaju da digitalna rešenja ulaze u sve više pora savremenog društva.
Istraživanje je pokazalo da se jedan deo tradicionalnih kompanija okreće inovativnim projektima u vreme krize. Međutim, u isto vreme je važno da se o digitalnoj privredi razmišlja kao o odgovoru na vanredne okolnosti, kaže član Upravnog odbora Inicijative Digitalna Srbija Petar Jovanović. "Mnogi su digitalna rešenja videli kao spas u prethodnim mesecima. Ona to jesu bila, ali je ova situacija u isto vreme trebalo da nam pokaže da digitalna transformacija može da ima mnogo dugoročnije efekte i da su rešenja koja su uvedena praktično preko noći kako bi osigurala kontinuitet poslovanja tu da ostanu na duže staze".
Iako je ubrzanje uglavnom došlo kao odgovor na krizu, ističe i da 80 odsto ispitanika smatra da digitalne tehnologije menjaju njihovu industriju umereno ili veoma intenzivno. Takođe, 70 odsto tradicionalnih kompanija trenutno planira da uvede nove projekte u domenu digitalne transformacije, pre svega u oblasti razvoja novih digitalnih proizvoda, a zatim i saradnje sa startapovima i drugim inovativnim kompanijama, unapređenja korisničkog iskustva ili postojećih digitalnih proizvoda.
Da digitalna transformacija sve više kompanija "uvlači" u digitalnu privredu, vidi se i iz toga što tradicionalne kompanije u sve većoj meri angažuju IT kadar.
Prema podacima iz "skenera", koje je obezbedila Infostud grupa, očigledan je pad u broju oglašenih pozicija od strane poslodavaca čija je primarna delatnost povezana sa informacionim tehnologijama, dok je broj oglasa za IT poslove u drugim sektorima bio u porastu, kaže se u saopštenju Inicijative.
Slično kao i kod drugih grupa ispitanika, koje je obuhvatilo ovo istraživanje, više od polovine tradicionalnih kompanija se požalilo da je pandemija COVID-19 uticala negativno na prodaju proizvoda i usluga. Podsećaju da je inicijalno istraživanje pokazalo da čak dve trećine startapova beleži pad prodaje veći od 60 odsto, a polovina digitalnih kompanija i frilensera pad prihoda iznad 30 posto.
S druge strane, tek 10 odsto aktera beleži rast prihoda, što digitalnu privredu, uprkos očekivanjima, čini izuzetno pogođenom, poručuju iz Inicijative.
Do sada je u istraživanju učestvovalo više od 400 predstavnika domaće digitalne privrede.
Postanite deo SMARTLIFE zajednice na Viberu.