Najbolju ilustraciju jedne od glavnih tema konferencije dala je doktorka Emili Roberts, svetski ekspert u oblasti veštačke inteligencije i mašinskog učenja – koju je upravo AI nameniski kreirao za DIDS 2024
Pod sloganom "Budućnost je sada", u Domu omladine Beograda, održana je konferencija Dan internet domena Srbije (DIDS 2024), u organizaciji Registra nacionalnog internet domena Srbije (RNIDS).
Tradicionalni događaj ove godine je bio posvećen veštačkoj inteligenciji na internetu, njenoj zloupotrebi kroz veoma prisutni probleme deepfake-a, problemu "društvenog inženjeringa", odnosno prevara na internetu i načinima na koje možemo od njih da se odbranimo, kao i prisutnošću i korišćenju ćirilice na internetu.
Najbolju ilustraciju jedne od glavnih tema događaja, na samom otvaranju, dala je doktorka Emili Roberts, predstavljena kao svetski ekspert za u oblasti veštačke inteligencije i mašinskog učenja, koja se u svom obaćanju pozabavila upravo fenomenom deepfake-a i borbe protiv takve vrste "sajber maltretiranja".
Kako je i sama glavna govornica to pokazala, deepfake u vreme u kome su AI alati, poput ChatGPT-a, sveprisutni, bukvalno vreba iza svakog "sajber" ćoška. A upravo je "doktorka Roberts" pravi dokaz toga budući da je i sama proizvod veštačke inteligencije – deepfake lik namenski kreiran za DIDS 2024.
Ovako efektan uvod u konferenciju zatim je ispraćen prvim panelom o upotrebi ChatGPT-ja i srodnih AI alata (za generisanje i obradu teksta, slika, videa i muzike) u oblastima i profesijama koje se bave kreativnim izražavanjem, koga su moderirali savetnik za digitalne tehnologije UNDP-a Slobodan Marković i menadžerka za komunikacije RNIDS-a Marijana Borković.
Govoreći o svojim iskustvima sa AI alatima, sagovornici su se složili da veštačka inteligencija (još uvek!) ne uzima poslove ljudima iz kreativnih branši, već da predstavlja značajnu pomoć koja ubrzava i automatizuje procese i utiče na poboljšanje produktivnosti i krajnjih efekata.
Psihološkinja Ina Poljak u svom predavanju pozabavila se rizicima društvenog inžinjeringa na internetu, odnosno načinima na koje se vrše najčešće prevare na mreži, sa osvrtom na zloupotrebe psihologije u tim prevarama čije žrtve često postaju i digitalno pismene osobe.
Završni panel posvećen odnosu ćirilice i brendinga, i predavanje potpredsednika UO RNIDS-a Dušana Stojičevića "Ćirilica na internetu - za i protiv", pokazali su da pitanja jezika i pisma uvek sa sobom nosi kulturne i identitetske dimenzije, kao i politička pitanja.
I pored toga, tehnologija nudi brojna rešenja koja u potpunosti omogućavaju upotrebu ćirilice, a pitanje njene rasprostranjenosti na internetu problem je koji u dobroj meri zavisi od korisnika i njihove volje, želje i potrebe da je koriste, zaključeno je u finalu konferencije.
Deo DIDS 2024 događaja bio je posvećen RNIDS-ovim projektima Domen.rs, pričama uspešnih malih domaćih preduzetnika ispričanih na tom portalu, kao i humanitarnoj prodaji brendiranih proizvoda "Lokalac na internetu", od čega se prihodi usmeravaju Regionalnom centru za mlade talente "Nikola Tesla".