Šta se dešava?!

OTVORENA OPASNA GPS RUPA: Avioni lete kroz "crnu trasu" u kojoj navigacija ne radi, KRIVAC OMETANJA SIGNALA NEPOZNAT!

Situacija muči stručnjake već neko vreme - o čemu se radi?

Izvor: MONDO / Google Maps

GPS, globalni sistem pozicioniranja (Global Positioning System), koji omogućava rad od Google Maps navigacije do komunikacionih sistema i navigacije za avijaciju, postao je nepouzdan tokom razvučene rupe iznad Mediterana sve do Bliskog Istoka i dalje.

Ovo delimično ima veze sa geopolitičkim tenzijama, koje vladaju u tom regionu navela je Evropska agencija odgovorna za obezbeđenje bezbednog avionskog saobraćaja.

Stručnjaci smatraju da bi odlaganje uspostave GPS navigacije u tom regionu moglo da utiče na bezbednost komercijalnog putničkog avio saobraćaja, koje je ugroženo. Izveštaji o prekidima GPS-a, koje su piloti podneli iz kokpita tokom komercijalnih letova pokazuju da su prekidi rada navigacionog sistema, koji je kreirala i održava američka vlada, sad uobičajena pojava na rutama letova između Severne Amerike i Evrope do Bliskog Istoka, prema podacima pomenute Evropske agencije, poznate kao Eurocontrol.

Tokom 2019. Agencija je primila čak 3.500 izveštaja o prekidu rada GPS sistema na pomenutim mestima, što je rekordan broj, a to znači da je tokom svakog dana primljeno makar 10 izveštaja na ovim rutama, na kojima avioni nastavljaju da lete. Nažalost, ovakve stvari zavise i od toga da li pilot želi da prijavi prekid ili ne, u zavisnosti od toga da li je let ugrožen ili nije, pa Agencija smatra da je realan broj aviona, koji se nađu u ovoj situaciji daleko veći. Tokom 2020. godine beleži se pad izveštaja na samo jedan dnevno, ali to nema veze sa poboljšanjem situacije, nego sa uticajem pandemije korona virusa na broj letova širom sveta.

Iako se sumnja da bi ometanje i rušenje GPS signala moglo da bude izazvano i vojnim uticajem u konfliktnim zonama, nema pouzdanih podataka o tome ko je odgovoran za ovako nešto. Ipak, stručnjaci smatraju da probleme tokom rada verovatno prouzrokuju zemaljske vojne baze država regiona u tzv. “GPS RUPI“.

Prekidi rada GPS signala mogu da traju čak i do četiri sata, a piloti osim GPS-a na raspolaganju imaju još neke sisteme za navigaciju, pa gubljenje GPS signala ne mora nužno da znači i težak slučaj upravljanja letelicom. Nažalost, s obzirom na to da se leti i po vremenu, koje nije idealno, to znači i više lošeg uticaja na letenje u avionu, koji nema GPS na koji može da se osloni.

S obzirom na to da je vazdušni prostor iznad Sirije potpuno zatvoren avioni na nekim rutama do Azije od Evrope i Amerike moraju da skreću iznad ili ispod te države, leteći preko Mediterana, odnosno Turske, a smetnje su detektovane i na svim tim teritorijama. Recimo, Kipar se već godinama bori sa smetnjama na GPS-u kako u avio saobraćaju, tako i u pomorskom saobraćaju, a američki izvori navode da se “GPS RUPA“ danas proteže sve do severozapada Italije.

Iako obični korisnici mogu da nabave GPS ometače po vrlo niskim cenama čak i na običnim internet sajtovima, po jačini ometanja, kao i širini opsega ometanja jasno je da iza ovog slučaja stoje države ili vojni uticaj. Takođe, na GPS može da utiče i vreme tj. vremenske prilike, ali je gotovo nemoguće da njihov uticaj traje ovako dugo i da bude ovako konstantan. Kina, Evropa i Rusija, kao i druge velike azijske zemlje koriste približno iste GPS sisteme, pa svi oni mogu da budu onesposobljen na isti način. Nažalost, to istovremeno znači i mnogo više neizvesnosti tokom potrage za rešenjem, jer se mnogobrojni sistemi mogu onesposobiti na sličan način.

Onemogućavanjem GPS navigacije delimično se utiče i na smanjenu mogućnost špijunaže dronovima i bespilotnim letelicama, koje se poslednjih godina koriste u vojnim sukobima. Nažalost, ometanje GPS signala je postala nova rutina zemalja u konfliktu i već postoje brojni primeri onesposobljavanja sistema za navigaciju tokom ratova u tek nekoliko godina, koje su za nama.

Šta vi mislite o ovoj temi?

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.

(MONDO / The Fortune)