Uređaji

Uporedni test domaćih mobilnih mreža: Ko je gde i kako koja mreža radi

Obavljeno je testiranje sve tri domaće mobilne mreže i objavljeni su rezultati. Pogledajte kako se koja mreža u Srbiji pokazala.

Izvor: MONDO portal / Marko Čavić

RATEL (regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge) je objavio rezultate uporednih testova domaćih mobilnih mreža - Benchmarking mobilnih mreža Telekom Srbija, Telenor i Vip mobile.

Benchmarking mobilnih mreža je obavljen tokom oktobra i novembra 2019. godine, tako da se izmerene i proračunate vrednosti parametara kvaliteta, kao i ukupan rezultat, odnose samo na taj period, ali mogu da posluže kao referenca za odabir operatora i pokazatelj uopštenog stanja mreže pojedinačno i na teritoriji zemlje.

Pre nego što pogledate i zaključak sa rezultatima, objasnićemo vam neke od stvari, koje je potrebno da znate da biste bolje razumeli merenje, metodologiju i same rezultate.

Šta je benchmarking mobilnih mreža

Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) sprovodi državnu strategiju i politiku na polju elektronskih komunikacija i poštanskih usluga u Republici Srbiji. Ova institucija, takođe podstiče primenu najviših standarda kvaliteta usluga u Republici Srbiji, unapređenje dostupnosti usluga mobilnih mreža, kao i stalno unapređenje njihovih performansi.

Testiranje kvaliteta mobilnih mreža obuhvatilo je 47 gradova i 10.000 km puteva u Srbiji, na osnovu obavljenih više od  6.000 poziva i 3.500 sesija za svaku od usluga prenosa podataka u mreži svakog od operatora, na svim raspoloživim tehnologijama (2G, 3G, 4G).

Merenje i metodologija

Merenja su sprovedena na način, koji je statistički validan, ponovljiv, tehnički konzistentan i koji obezbeđuje uporedivost parametara kvaliteta (KPI, Key performance Indicator, ključni indikator performansi) usluga u mobilnim mrežama. Svi mereni KPI definisani su u skladu sa ETSI standardima i ITU preporukama (međunarodni standardi i regulatorna tela).

Za ocenjivanje ukupnih performansi i rangiranja svake od srpskih mobilnih mreža, testirana su četiri tipa usluga:

  • Govorna usluga sa 40 procenata učešća u ukupnom rezultatu
  • Usluge prenosa podataka sa 40 procenata učešća u ukupnom rezultatu
  • Web browsing sa 10 procenata učešća u ukupnom rezultatu i
  • YouTube sa 10 procenata učešća u ukupnom rezultatu.

Rezultati merenja: Telekom, Vip, pa Telenor

Primenom ove metodologije, Telekom Srbija je ostvario najbolji ukupni rezultat u vrednosti od 85,06 (od mogućih 100) poena, a zatim slede Vip mobile sa 76,79 i Telenor sa 69,90 poena.

Telekom Srbija je imao najbolji ukupni rezultat zbog najboljih ostvarenih rezultata u svim kategorijama (velikim i malim gradovima, kao i na putevima). Razlika u rezultatu u velikim i malim gradovima između Telekoma Srbija i Vip mobile bila je neznatna u korist Telekoma Srbija.

Sva tri mobilna operatora su ostvarila zadovoljavajuće vrednosti parametara kvaliteta (KPI, Key Performance Indicator) za testove govorne usluge u velikim i malim gradovima. Na putevima, u mreži Vip mobile i Telenor procenat uspešno realizovanih poziva (CSR, Call Success Rate) bio je na nivou koji bi trebalo unaprediti.

Telekom Srbija je imao najbolje performanse govorne usluge, uglavnom zbog najkraćeg prosečnog vremena uspostave veze. Telekom Srbija i Vip mobile demonstrirali su sličan kvalitet govorne usluge, uz bolje rezultate Telekoma Srbija uglavnom zbog veće raspoloživosti tj. većeg broja baznih stanica na teritoriji cele zemlje. Rezultati Telenor-a su lošiji zbog nedostatka VoLTE funkcionalnosti.

U mreži Telenor, kvalitet usluga prenosa podataka je na znatno većem nivou u odnosu na govornu uslugu. Telekom Srbija i Vip mobile imali su najbolje performanse na testiranju usluga prenosa podataka, sa rezultatima između 70% i 90% od maksimalno mogućeg skora u svim sprovedenim testovima. Telekom Srbija ostvario je bolji skor zbog veće raspoloživosti usluga prenosa podataka.

Telekom Srbija je bio bolji od ostalih operatora u svim uslugama prenosa podataka. Svi operatori su imali slične performanse za YouTube testove.

Kakva su vaša iskustva sa domaćim mrežama? Šta najviše koristite i koliko ste dosad menjali operatore?

Čekamo vaše komentare ispod vesti i na Facebook, Twitter i Instagram mreži.