Uređaji

Domaći operatori: Nemamo izbora, moramo da ulažemo u novu 5G mrežu

Predstavnici sva tri operatora u Srbiji imaju donekle različito mišljenje o 5G mreži i njenim poboljšanjima, koja će osetiti korisnici, ali smatraju da je njeno pokretanje neminovno.

Izvor: MONDO / Marko Čavić

Telekom Srbija je spreman za uvođenje 5G mreže, izjavio je direktor Predrag Chulibrk na regionalnoj konferenciji o trendovima u telekomunikacijama i medijima - Digital 2019. "Nemamo mnogo izbora za 5G. Moraćemo da investiramo u tu mrežu i da se takmičimo za 5G licence", poručio je Ćulibrk na panelu "Godinu dana kasnije: Tradicionalni panel telekom lidera regiona". Kazao je da će Telekom, takođe, izgraditi 1.000 baznih stanica za 4G mrežu.

Telekom već testirao 5G mrežu u Srbiji:

Direktor Telekoma Srbija rekao je da je ta kompanija u poslednjih godinu dana pripojila i preuzela veliki broj kablovskih operatora u regionu, ali i da je pod pritiskom više godina kad je reč o prihodu, koji nastaje iz usluge fiksne telefonije. "Mi već sedam, osam godina na godišnjem nivou gubimo dve, tri milijarde dinara čistih prihoda, što se često beleži kao gubitak direktnog profita. On je rezultat gubitka saobraćaja fiksne telefonije, jer je sve manje zainteresovanih korisnika", rekao je Ćulibrk. “To je s jedne strane teško za održavanje stabilnog poslovanja, ali nas već godinama tera da razmišljamo o drugom pravcu i da krenemo u akviziciju“, dodao je direktor Telekoma Srbija.

On je rekao i to da u narednom periodu Telekomu Srbija u okviru daljeg razvoja predstoji poboljšanje kvaliteta usluga, navodeći da tu pre svega misli na brzinu interneta, unapređenje sadržaja satelitske TV sa kojom već sada imaju fantastične rezultate. "Nisam toliko verovao da ima prostora i za taj rast, ali ide jako dobro, ne samo u Srbiji nego i u BiH i Crnoj Gori. Investirali smo u serijsku produkciju. To su korisnici jako dobro dočekali“, rekao je Ćulibrk.

Kada je reč o budućnosti i velikim promenama koje su se dogodile, među njima je Ćulibrk naveo "tač skrin", a veruje da će u narednom periodu svi imati VR naočare sa kojima će doživeti virtuelnu realnost.

Direktor u kompaniji PwCDejan Ljuština je rekao da je za sve telekom operatore u fokusu ulaganje u infrastrukturu i povezivanje, ali da je svima problem kako da postanu prepoznatljivi na tržištu, jer korisnici percipiraju da je to sve slično. "I zato treba jako puno investirati u nova rešenja, a sa druge strane postavlja se i pitanje da li investirati u 5G mrežu, koja je jako skupa. Zato ima puno izazova za operatore", naveo je on. Kaže da su se velike kompanije odlučile za dva ili tri područja gde žele proširiti svoj opseg i uglavnom se to odnosi na Data Cloud-e, digitalne medije, Fintek, sajber bezbednost... Dodao je da kompanije u toj oblasti mogu da dođu do izražaja na tržištu i preuzimanjem drugih kompanija i sve više telekom operatori investiraju u kupovanje inovacionih kompanija.

Generalni direktor Telenora u Srbiji Majk Mišel je rekao da ta kompanija puno ulaže u Srbiju i njene korisnike i da mnogo vremena troše na tranziciju kako bi se došlo do najboljih performansi. Naveo je da operatori još pokušavaju da shvate kako je najbolje koristiti 5G mrežu i istakao da se tu radi o pravljenju čitavog sistema, koji može da se koristi za razne svrhe, saradnju sa vladama, privredom... On je izrazio očekivanje da će svi biti srećni sa 5G mrežom, jer će porasti količina podataka u upotrebi.

Mišel je dodao da je dobra stvar što se otvaraju mogućnost za digitalizaciju različitih stvari u Srbiji i da naša zemlja prednjači po pitanju inovacija i uvođenja vodećih tehnologija. Kazao je da već 80 odsto podataka se koristi na 4G mreži, tako da se otvara pitanje šta će biti sa starim sistemima, na primer sa 3G mrežom i slično. "Moje mišljenje je da ne verujem da je 5G toliko brži da ćemo zbog toga pridobiti kupce, tako da moramo da se ponašamo prema 5G, kao prema bilo kojoj drugoj mreži", naveo je on.

Direktor Telemach SlovenijaAdrijan Ježina je kazao da će 5G svakako postati stvarnost i da ćemo jednog dana pričati i o 6G mreži.

Dejan Turk iz Vip mobile kompanije kaže da su oni u prethodnom periodu manje govorili o cenama i tarifama, te da su se fokusirali na ponude i korisnike. "Svaka dama, koja postane mama ima devet meseci besplatne usluge i nastavićemo takav odnos sa korisnicima", rekao je Turk.

Kompanija Vip mobile je nedavno u Srbiji uvela i VoLTE uslugu, koju smo detaljno predstavili na MONDU.