Na svakom koraku!

INTERNET LAVIRINT KOM NE MOŽETE NAĆI IZLAZ: Svaki dan se susrećete sa istim, a da ga ni ne primetite!dru

Koriste ih društvene mreže, aplikacije, ma ceo internet ih je pun!

Izvor: YouTube/ Printscreen/ EverXFun

Konačno ste rešili da ugasite profil na nekoj društvenoj mreži ili vam je dosta usluga koje vas tovare raznim obaveštenjima?

Odlučno ste stali tome na put i rekli ste sebi da je to zaista kraj, ali tek tada postajete svesni da ste ušli u "hotel bubašvaba", te da nije lak postupak brisanje svog elektronskog traga.

Skoro sve tehnološke kompanije koriste ovaj princip koji se predstavlja kao "user friendly", to jest prijateljski nastrojen korisniku, ali on ima za cilj da obmani korisnika. Pričamo o pojmu "Dark pattern", njega susrećete svakog dana iako ga ne vidite, a koriste ga mnoge, ako ne i sve tehnološke kompanije.

Dark pattern (tamni obrazac) su u stvari trikovi koje koriste internet stranice i aplikacije da uradite stvari koje niste nameravili da učinite, od kupovine nekog proizvoda pa do prostog prijavljivanja. Budite iskreni i recite nam da li čitate sve kada uđete na neku internet stranicu ili aplikaciju? Veliki broj korisnika proleti kroz masu tekstova i eventualno napravi pretpostavke, što je sasvim normalno.

Kompanije na zaista vraški način smišljaju prevare, oni od svojih aplikacija i internet stranica mogu da nateraju korisnike da urade nešto što ne žele. Najprostiji primer toga je šta nam aplikacije za telefon rade, oni paletom boja manipulišu svoje korisnike.

Uzmimo na primer igru za telefone TwoDots, odmah se primeti da je svetla zelena boja predviđena za "nastavak", odnosno da se počne igra, te tako možete klikom na zeleno dugme početi partiju (Play), nastaviti na sledeći ekran (Next) ili nastaviti progres (Start level, next level, continue, itd...). Jednom kada izgubite nivo, pojaviće vam se ekran gde možete da za pravi novac kupite kupite dodatne živote, možete li da pretpostavite koje boje je to dugme?

Tako je! To dugme je zelene boje, te ne čudi da su se brojni korisnici upecali na ovaj sistem boja, da biste nastavili da igrate igru, potrebno je da kliknete sivi X. Ovo je samo jedna ovakva manipulacija, te postoje i gore prevare. Ukoliko ste ikad poželeli da izbrišete svoj Amazon nalog ili Facebook društvenu mrežu, primetili bi da to uopšte nije jednostavno, te da ćete najverovatnije potražiti na internetu kako ih isključiti.

Te opcije, odnosno brisanje vašeg naloga su prikrivene tako da se korisnik oseća kao da se nalazi u lavirintu pošto će kliknuti više stvari koje će ga odvesti do ničega. Hajde da zajedno odigramo jednu igru, recimo da želite da izbrišete svoj Amazon nalog, gde ćete otići? (Pratite galeriju, posle četvrte fotografije ide rešenje)

Logičan izbor bi bila opcija Your Account, koja bi vam potom ponudila mali milion opcija, a čak i sve da ih posetite ne biste našli kako da obrišete vaš nalog. Rešenje: Uopšte se ne nalazi tu, već morate da na samom kraju te internet stranice da nađete opciju Let us help, pa potom da izaberete Help. Tu se stvari ne završavaju jer taj proces traje i traje, pa čak morate i da razgovorate sa tehničkom podrškom koja vam gasi nalog, itd, itd.

Nešto drugačiju, ali opet napornu "petlju" imaju Instagram, WhatsApp i druge mreže koje vas pitaju više puta "da li ste sigurni da želite da izbrišete svoj nalog", te se otvaraju novi prozori sa istim pitanjem i odgovorima, a neke mreže upotrebljavaju i isti sistem boja, pa poslednji negativni odgovor bude uglavnom istom bojom kao kada ste izabrali "DA", "DA, "DA, "DA", pa sve morate iznova da uradite opet. Shvatate šta hoćemo da kažemo.

Zbog svega toga je Heri Brignul, dizajner za korisnički interfejs hteo da skrene pažnju na ovaj problem, on je jula 2010. godine skovao termin Dark Patterns i napravio je stranicu darkpatterns.org kako bi podigao svest ovog problema.

Takve paterne koriste i Facebook, i Google i Microsoft, ali i mnogi drugi (otkrilo je istraživanje veća potrošača Norveške - Forbrukerrådet, 2018. godine). Postoje nekoliko tipova ovog Dark Pattern-a, ali o njima ćemo da pišemo neki drugi put, pošto su sve to dobro smišljene prevare! Jedna od takvih je i "hotel bubašvaba" dizajn koji je napravljen tako da vas lako namami da uđete u nešto, ali vam znatno otežava da iz iste izađete!

Nešto poznatija je "prikrivena reklama" koja se pojavljuje na brojnim sajtovima, a najbolji primer za to je Softpedia, popularna stranica za preuzimanje softvera. Jedan od izvora prihoda te stranice su upravo reklame, a kako na toj stranici skidate stvari, ta reklama je napravljena tako da izgleda kao dugme za preuzimanje, zbog čega veliki broj posetilaca klikne na reklamu, umesto na pravi link za preuzimanje sadržaja.

Kao što možete da primetite, to je veoma dobro razrađena prevara, a ima ih na gomile! Mi ćemo pokušati da u narednom periodu podignemo svest o ovom problemu koji nije tako očigledan, ali koji se dešava svakog dana, te nastavite da pratite SmartLife za još više ovakvih tekstova!

Vertu TI
Izvor: Youtube