Platforme

DA LI DA BRIŠETE WHATSAPP, I KAKO FACEBOOK "ZNA" O ČEMU STE PRIČALI? Stručnjak za bezbednost objasnio sve detalje!

"Iskaču" vam reklame za nešto što niste pretraživali, već samo izgovorili? Evo zašto se to dešava!

Izvor: RTS

Nova politika privatnosti aplikacije WhatsApp izazvala je buru reakcija, rok za prihvatanje nove politike produžen je za maj, a šta to zaista od nas traže ta aplikacija i njen vlasnik, Facebook?

Stručnjak za bezbednost na internetu Vladimir Radunović, direktor programa sajber bezbednosti u Diplo fondaciji, objasnio je šta je bezbednosni problem, na koji način i zbog čega ova korporacija želi naše podatke i da li vredi da brišemo aplikaciju.

"Oni prikupljaju informacije o nama, mi zapravo samim prihvatanjem aplikacije dajemo puno informacija o nama. Imejl, operativni sistem, broj telefona i model telefona, koliko često i dugo koristimo WhatsApp? Kamara informacija, nazvanih metapodaci, dostupna je o nama i jako mnogo otkriva čak i ako ne znate o čemu smo komunicirali", rekao je on.

WhatsApp prikuplja gomilu informacija, a Signal, recimo, samo broj telefona. Facebook ima podugačak spisak, ili kako je Radunović rekao, "ovoliku stranicu" toga šta sve prikupljaju, i to nije pitanje bezbednosti već privatnosti naših podataka.

O šifrovanju poruka se mnogo priča a laici ne znaju šta to znači. Radunović je objasnio da li WhatsApp može da "čita" naše poruke.

"On ima kompletno šifrovanje s kraja na kraj (end to end), čak ni oni ne mogu tehnički da pristupe sadržaju i to ostaje. WhatsApp neće čitati vaše poruke, kažu da neće ni gledati s kim razgovaramo, ali sama bezbednost komunikacije ostaje. Problem je prikupljanje informacija o nama", rekao je on.

"Ako razgovaramo na nekom mesindžeru, ta poruka prolazi kroz gomilu tačaka, kablova i servera, pa istim putem ide nazad. Ima mnoštvo mesta gde može da bude presretnuta. Kada se šifruje, ona je u kovčežiću sa katančićem, isto tako se i vraća. WhatsApp šifruje sve u kovčežiću, čak ni sam ne može da pristupi tim podacima, tu smo bezbedni", rekao je on.

Čemu onda burne reakcije javnosti, ali i moćnika iz industrije kao što je Ilon Mask, koji je pozvao sve da obrišu ovu aplikaciju?

"Nisu je možda obrisali, ali su shvatili da je OK koristiti više aplikacija, nije razlog bezbednost, čak i te velike face nas podsećaju da je privatnost strašno važna. Ovo traje od 2016. i mi moramo da razmišljamo o tome šta sve znaju o nama. Nije pitanje 'imam li ja šta da krijem', kada se ukrste podaci dobija se mnogo informacija", rekao je on.

Viber, Telegram, Signal... Alternative su mnoge, skidaju se "masovno", ali da li su bezbednije?

"Sve one koriste isto šifrovanje, algoritmi su bezbedni, glavno pitanje je opet privatnost. Signal uzima samo broj telefona, Telegram isto malo, Viber manje od WhatsAppa... Problem je što je WhatsApp u sprezi sa Facebookom jedna imperija podataka, dok ostali to nisu. Ima mnogo parametara po kojima ćemo birati aplikaciju, šifrovanje je nekad važno, ali čuvanje svojih podataka je važnije. Probajte jednu, drugu, treću, pa izaberite šta je najbolje", rekao je on.

Ko o nama ima najviše informacija, da li ima smisla obrisati WhatsApp, ali zadržati Facebook ili Instagram nalog?

"Najviše informacija imaju Facebook, Instagram, nije ni TikTok drugačiji, samo ima drugog vlasnika. Oni po svim informacijama prave vaš profil, iz dva razloga, jedan je da vas bolje ciljaju reklamama a drugi da oni naprave aplikaciju koja će vam 'posrkati' svaki minut života, da 'blenete' u telefon po ceo dan", rekao je on.

Radunović je potom objasnio da se od "običnih smrtnika", kada je u pitanju korišćenje WA, ne zahteva "ništa novo".

"Za korporacije, odnosno biznis korisnika, biće drugačije, a za nas obične smrtnike ništa se ne menja u odnosu na to šta nam već rade od 2016. godine. Otada prikupljaju informacije o nama, dele sa Facebookom, mi nemamo mogućnost da kažemo 'nećemo', i nema potrebe da brišete WhatsApp ako ga niste obrisali u poslednjih četiri godine", rekao je on.

Da li nas telefon prisluškuje i nudi nam reklame po tome što je čuo?

Često se žalimo da nas uređaji prisluškuju, dobili smo reklamu za stvari koje nas zanimaju ali ih nismo "napismeno" pretraživali već usmeno pominjali?

"Neću imati odgovor, tehnički je to moguće, mogli bi da uključe i mikrofon i kameru, ali je pitanje ima li čak i jedan Facebook resurse za to? Recimo, ja se sretnem sa kumom na kafi, kaže mi da je kupio novi TV, i dođem kući i iskaču mi reklame za televizore. Ali on je već tražio na svom kompjuteru, suzio izbor na par televizora, Facebook po metapodacima zna da smo nas dvojica bliski i da smo se videli, i to je ukrštanje podataka o kojem govorim", objasnio je on.

Digitalna higijena je, smatra on, deo digitalne pismenosti.

"Moramo da shvatimo koliko su privatnost i ljudska prava važna, postoji prag gde ne može više toliko da se skuplja o nama. Možda je ovo signal otpora prema toj celoj industriji, borbe za sopstveno dostojanstvo i možemo tu nešto da uradimo", zaključio je on.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.