EU odlučila

Carina na kineska električna vozila ubuduće i do 38%, evropski proizvođači zabrinuti zbog mogućih reakcija Pekinga

Autor Miloš B. Jovanović

Zbog nezakonite konkurentske prednosti koju kineski proizvođači električnih vozila ostvaruju na evropskom tržištu, usled državnih subvencija koja dobijaju, njihova vozila će ubuduće biti opterećena dodatnim višim carinskim stopama

BYD Atto 3
Izvor: BYD

Na sve električne automobile uvezene iz Kine u zemlje članice Evropske unije, od sledećeg meseca će se plaćati dodatne carinske stope u visini od maksimalnih 38 odsto, saopštila je Evropska komisija (EK). Glavni razlog za uvođenje ove mere su subvencije koje kineski proizvođači dobijaju od države, zbog čega su njihovi elektromobili u startu jeftiniji od evropskih.

Kineske kompanije zbog toga imaju nezakonitu konkurentsku prednost kada svoje modele izvoze na evropsko tržište, ukazuju preliminarni rezultati istrage koju je EK otvorila prošle godine.

Nove carinske stope za sada su privremene i biće u tom statusu do okončanja pomenute istrage, koja bi treblo da bude završena krajem oktobra ili početkom novembra. Nakon toga bi trebalo da bude donesena odluka kojom će odluka postati pravosnažna, a carinske stope konačne. One će od tog trenutka važiti narednih pet godina.

Trenutno se u EU na električne automobile proizvedene u Kini plaća carina od 10 odsto. Od 4. jula, kada današnja odluka sutpa na snagu, ta stopa će u nekim slučajevima biti povećena na čak 38 odsto.

To znači da će se ubuduće na vozila BYD-ja, najevećeg kineskog proizvođača elektromobila, plaćati carina po stopi od 17,4 odsto, u slučaju modela kompanije Geely 20, dok će modeli korporacije SAIC, koja zahvaljujući vlasništvu nad nekadašnjim britanskim brendom MG trenuto prodaje u Evropi najviše automobila, biti carinjeni po stopi od čak – 38,1 odsto.

Na ostale kineske automobilske kompanije koje su sarađivale u istrazi Evropske komisije odnosiće se carniska stopa od 21 posto, dok one koje nisu sarađivale u istrazi EU, takođe, očekuje najviša carina po stopi od 38,1 odsto.

Odluka EK ne nailazi na odobravanje od strane evropskih proizvođača automobila, koji se u strahu od kineske odmazde, protive ovako visokim carinama. To se prvenstveno odnosi na nemačke automobilske gigante BMW, Mercedes i Volkswagen, koji smatraju da će uvođenje novih nameta na kineske vozila imati negativan efekat.

"Kina će preduzeti sve neophodne mere da odbrani svoja zakonska prava i interese", izjavio je, nakon objavljivanja odluke EK, portparol kineskog ministarstva spoljnih poslova Lin Đian. Kina bi Evropskoj uniji mogla da odgovori merama u sličnim oblasti poljoprivrede, avijacije i automobilske industrije, a Peking je takođe pokrenuo istragu i o nekim vrstama evropskih alkoholnih pića.

Potez Evropske komisije dolazi nakon što su istu meru prethodno uvele Sjedinjene Američke Države i Turska, takođe podigavši visinu carinskih stopa za kineska vozila.

BONUS VIDEO: