Kompanija Uber je prošle nedelje poslednji put pokušala da ospori presudu britanskog suda po kojoj se njeni vozači smatraju zaposlenima, a ne nezavisnim ugovaračima. O jednom od najvažnijih sudskih procesa piše "Fajnenšel tajms" a eksluzivno prenosi MONDO.
Predstavnici Ubera se u utorak započeli žalbeni postupak pred Vrhovnim sudom Velike Britanije, zasnovan na argumentu da Uber nije poslodavac, već samo posrednik koji koristi tehnologiju da bi povezao samozaposlene vozače i klijente.
Kompanija se nada da će uspeti da obori presudu čak tri suda niže instance, koji su doneli odluku u korist 35 vozača Ubera. Tu grupu vozača predvode Džejms Farar (James Farrar) i Zasin Aslam (Yaseen Aslam), koji su uključeni u slučaj.
Oni tvrde da su radnici i da Uber, koji ima oko 60.000 vozača u Britaniji, kontroliše veliki deo njihovog rada, tako što im dodeljuje klijente i diktira cene. Budući da su radnici, oni tvrde da bi trebalo da imaju pravo na minimalnu zaradu, kao i na plaćeni godišnji odmor.
Predstojeće ročište će ponovo skrenuti pažnju na tzv. ekonomiju tezgarenja (gig economy), nesiguran rad po ugovoru kojim se, prema nekim procenama, samo na teritoriji Britanije bavi 4,7 miliona ljudi. Slučaj se pomno prati zbog mogućih dalekosežnih posledica po druge kompanije.
Uber je ranije izneo tvrdnju da sudovi niže instance nisu dobro razumeli prirodu odnosa - u kojem kompanija postupa kao "posrednik" između vozača i putnika – iako se taj tip poslovnog modela već mnogo godina koristi u industriji iznajmljivanja privatnih vozila.
Ako Uber izgubi na sudu, na hiljade vozača širom Britanije bi imalo otvoren put da zahteva minimalnu zaradu i plaćen godišnji odmor.
Rasprava o tome da li bi vozače trebalo smatrati zaposlenima traje i na drugim velikim tržištima na kojima je Uber prisutan.
U Kaliforniji, gde se nalazi sedište ove kompanije, sud će sledećeg meseca odlučiti da li će doneti nalog koji bi mogao dovesti do toga da Uber povuče svoje vozače sa ulica širom te savezne države, ili da ih reklasifikuje kao zaposlene.
Pretprošle nedelje, Masačusets je postao druga savezna država SAD koja je tužila Uber i rivalsku kompaniju Lift (Lyft) zbog statusa njihovih vozača.
Vrhovni sud Kanade je u junu odbacio žalbu Ubera, čime je otvoren put za pokretanje grupne tužbe sa ciljem da se vozačima obezbede beneficije na osnovu radnog statusa.
Pol Dženings (Paul Jennings), partner u advokatskoj firmi Bejts Vels (Bates Wells), koji zastupa Farara i Aslama pred britanskim sudom, izjavio je: "Ovo je najznačajniji sudski postupak u vezi sa radnim statusom u poslednjih deset godina . . . S obzirom na to koliko ljudi radi u ekonomiji tezgarenja, ovo može biti slučaj od presudnog značaja.”
Presuda Vrhovnog suda se očekuje tek za nekoliko meseci. Ako Uber izgubi, slučaj će ponovo biti prosleđen tribunalu za rad, da bi se utvrdila kompenzacija za 35 vozača. Pravnici su uvereni da bi nakon toga hiljade vozača Ubera moglo da pokrene zajedničku tužbu protiv kompanije.
Džejmi Hejvud (Jamie Heywood), regionalni direktor Ubera za severnu i istočnu Evropu, napominje: "Velika većina vozača želi da radi nezavisno, a u proteklih nekoliko godina smo uneli značajne izmene u našu aplikaciju, kako bismo, pored potpune fleksibilnosti, mogli da ponudimo i više beneficija.” Vozači mogu sami da odlučuju kada će voziti, a sada imaju pristup besplatnom osiguranju u slučaju bolesti ili povrede, dodao je on.
"Li Dej" (Leigh Day) je advokatska kancelarija koja u ovom slučaju postupa u ime vozača, koje predstavlja najmasovniji britanski sindikat GMB.
(Autori: Jane Croft, Sid Venkataramakrishnan i Dave Lee)
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.