ZAPOŠLJAVANJE

Kako do posla u doba korone? Karijeru nastaviti "virtuelno"

Spajanjem koncepta društvene mreže i sajma zapošljavanja u Srbiji je nastao virtuelni sajam karijera. Odličan odziv onih koji traže posao, edukaciju ili samo praksu, ali i firmi koje su dobile "instant" kanal regrutovanja, pokazuje da za to ima potencijala.

ilustracija
Izvor: Guliver/Getty images plus/iStock/SIphotography

Korona virus i dalje vlada ali vaša "karijera nije na pauzi", poručuje Virtuelni sajam "Karijera nije na pauzi", koji je kao onlajn događaj na platformi MatchAbout organizovala firma Puzzle Software, kako bi pomogla ljudima koji su u vreme pandemije covid-19 ostali bez posla. Većina nas je bila na nekom sajmu zapošljavanja, mnogi i na nekom onlajn sajmu, ali sada se otišlo korak dalje, na nešto što je retko viđano i u svetu.

Puzzle Softver ima iskustva sa organizovanjem događaja preko MatchAbout aplikacije, a sada su se otisnuli dalje od sfere klasičnih sajmova i susreta poslodavaca i onih koji traže posao ili poslovnu promenu - u potpuno virtuelan događaj.

"Ova situacija sa epidemijom koja je izazvala veliki poremećaj u uobičajenom poslovnom životu i pojedinca i firmi pokazala je potrebu za postojanjem potpuno nezavisnog načina da se obavi kontakt na bezbedan način između onoga koji traži ljude za svoju firmu i onoga koji traži novu profesionalnu priliku ili želi da nastavi sa edukacijom ili bi samo da stekne profesionalnu praksu. Uz to, i trenutak je aktuelan jer mnogo je ljudi ostalo bez posla a ovako možemo da im pomognemo pravljenjem spoja društvene mreže i sajma zapošljavanja", kaže Sara Milosavljević iz Puzzlesoftware.

"ZNATE NEKOG KO ZAPOŠLJAVA?"

Ideja je potekla od Miloša Arambašića iz Startup Grinda, koji je na svom LinkedIN nalogu pokrenuo akciju pravljenja liste firmi koje zapošljavaju ljude u vreme korona krize, kada mnogi otpuštaju. Odziv je bio ogroman, jer više od sto hiljada ljudi je videlo tu objavu, i usledile su stotine komentara u kojima su bili podaci ili o firmama ili o ljudima koji traže posao. "Kolega nas je kontaktirao da vidi da li možemo da pomognemo oko organizacije nekakvog virtuelnog događaja, pošto je koristio našu aplikaciju nekom drugom prilikom vezano za profesionalne edukacije. Pozvali smo prvo kompanije koje su već oglašavale ili su se javile na inicijalni post. Neke nisu razumele koncept ali većina je s oduševljenjem prihvatila novinu i odatle je sve krenulo", kaže Aleksandra Gođevac iz Puzzlesoftware.

Virtuelni sajam karijera nema ograničenja po pitanju profila ljudi koji se traže za posao, ili koji traže da im se da prilika da daju svoj doprinos napretku neke firme. Iako je ideja, uslovno rečeno, potekla iz IT sektora, već prve firme koje su je prihvatile i priključile se projektu su bile toliko raznorodne da obrazac nije bilo potrebno ni poželjno nametati.

"Sada tu imamo više od dvadeset kompanija iz različitih oblasti, od IT sektora, preko banaka i farmaceutskih kuća, do ritejla", kaže Milosavljević.

Sajam funkcioniše poput klasičnog, samo što se ovde "kreće" između virtuelnih štandova kompanija na kojima pored uobičajenih informacija i prezentacija o samim firmama i konkretnim pozicijama na kojima nude zaposlenje, postoji i mogućnost direktne komunikacije između kompanijskih regrutera i potencijalnih kandidata.

"Ali pored osnovnog dela sa ponudama za posao, tu ima i prilike za edukaciju - od onog bazičnog kako tražiti posao ili srediti CV, do informacija iz nekih profesionalnih oblasti i programa usavršavanja, ali i veoma interesantna stvar za one koji još ne traže posao - ponuda profesionalne prakse za studente", pojašnjava Milosavljević.

Aplikacija koja je krenula "u sred vanrednog stanja" brzo je dobila zamah i sada joj se priključuju kako stotine novih korisnika, na dnevnoj bazi, tako i firme kojima je ovo prilika da ili ponude posao ili se pokažu kao društveno odgovorna kompanija i pomognu u smislu edukacije ili na neki drugi način.

Za korisnika koji traži posao, sve naravno počinje od skidanja aplikacije MatchAbout sa Google playa ili App stora i pravljenja svog profila kojim se predstavlja potencijalnom budućem poslodavcu ili kolegama iz branše, a dalje zavisi od njegovog angažovanja i interesovanja - da li će samo aplicirati na ponuđene poslove, učestvovati u nekoj anketi ili istraživanju na "štandu" kompanije, priključiti se razgovoru na neku temu koja je pokrenuta, ili razgovarati sa regruterom…

"Odziv je dobar i sada se već kristalizuju kategorije. Imamo dosta ljudi koji traže posao, ili traže da promene posao, a dolaze iz IT sfere, ali ima i magacionera ili radnika u logistici."

Za kompanije, bar većinu, situacija nije ništa manje "komplikovanija". Za razliku od klasičnih fizičkih sajmova zapošljavanja, gde se već zna šta može da se ponudi a šta da očekuje na štandu, ovde su prilike mnogo manje ograničene.

To je dovelo i kompanije u situaciju da moraju da se dodatno potrude da bi se prezentovale u najboljem svetlu.

"Nije to više samo spremiti flajere, odštampati neke promo materijale i dati oglas za neke pozicije. Sada su im na raspolaganju sva moguća digitalna sredstva, od multimedijalnih prezentacija i onlajn anketa do razgovora. To umnogome i njima olakšava i skraćuje postupak regrutacije koji se inače sastoji od čitanja hiljada mejlova sa CV-jima i sata i sata razgovora u eliminacionim krugovima, ali za to morate biti spremni i tehnički i sa ljudima koji će odmah komunicirati sa kandidatima. Sve je instant, nema tu zakazivanja, čekanja, ponavljanja...kaže Gođevac.

Virtuelni sajam zapošljavanja je vrlo brzo pokazao svoj potencijal, i to ne samo za krizna vremena.

"Ušli smo u ovo neplanirano, i mislili smo da ovaj sajam kao događaj postoji negde do juna meseca. Pokazalo se da 'radi' i da je potrebno ljudima, sada će i kompanije ponovo početi da zapošljavaju nakon nekog perioda kada se procenjivala situacija sa pandemijom pa ćemo videti kako ćemo dalje s tim", kaže Gođevac.