Cilj događaja je da podstakne dijalog i saradnju izmedu državnih institucija, transportnih preduzeća, međunarodnih organizacija, finansijskih institucija i privatnog sektora kako bi se razvile efikasne strategije i rešenja za unapređenje održivog transporta u Srbiji.
Konferencija "Tranzit ka održivosti - budućnost transporta u Srbiji", u organizaciji kompanije WMG (Wireless Media Group) u okviru višegodišnjeg serijala konferencija "Re-set Summit", održava se danas u Privrednoj komori Srbije, uz institucionalnu podršku Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Republike Srbije, Privredne komore Srbije i Nemačko-srpske privredne komore, kao i uz podršku partnera WMG fondacije i kompanija: Evropske investicione banke (EIB), Bex Energy Solutions d.o.o., Stadler Rail AG, MOL Serbia i Milšped Group.
Cilj ovog događaja je da podstakne dijalog i saradnju izmedu državnih institucija, transportnih preduzeća, međunarodnih organizacija, finansijskih institucija i privatnog sektora kako bi se razvile efikasne strategije i rešenja za unapređenje održivog transporta u Srbiji. Razmenom iskustava i uvida u najnovije tehnologije i inovacije, konferencija će doprineti definisanju smernica za održivi razvoj transportne infrastrukture, kao i za smanjenje ekološkog otiska u sektoru transporta i logistike.
Na prvom panelu pod nazivom "Održivi transport kao pokretač ekonomskog razvoja i ekološke održivosti" učesnici su govorili o važnosti održivog transporta za ekonomski razvoj i zaštitu životne sredine, o strateškim ciljevima Vlade u oblasti održivog transporta i infrastrukture, o međunarodnoj saradnji, finansiranju i subvencionisanju zelenih transportnih projekata, kao i o izazovima i prilikama za implementaciju održivih rešenja u transportnom sektoru.
Prof. dr Slaven M. Tica, generalni direktor Saobraćajnog instituta CIP, rekao je da je saobraćaj jedan od ključnih elementa za za stvaranje uravnoteženih ekonomskih sistema.
"Međutim mi koji proučavamo transportne sisteme i održivost, mi ga doživljavamo i kao strategiju, zato što u užem smilsu on povećava efikasnost, smanjuje troškove, predstavlja implementaciju novih teghnologija, nove proizvodnje, postoje katalizator mnogih indrustrija, podstiče ekonomski rast...", rekao je on i dodao da uvođenje modernih vozova predstavlja našu šansu za razvoj transportnih sistema koje nose prefiks održivosti.
"Održivi trenapsort može biti i treba da bude strategija države, ali i svih nas", rekao je pozdravivši inicijativu države da stimuliše privredne subjekte i fizička lica da kupuju hibridna vozila uz subvenciju.
"Razvoj infarstrukture za električne punjače je takođe jedan vid diretkne subvecnije. A od izuzetne važnosti je i projektovanje solarnih panela. Naša ideja je da blizu svih centara projktujemo te panele koji će biti povezani i biti gratis korisnicima. Ključna priča održivog transporta i taj koncet nije samo u energetskoj efikasnosti, nego i u ekološkom razvoju. Trasposrt učestvuje u globalnoj emisiji sa 24 posto, a 30 procenata ukupne enrgije troši se kroz transport. To su fascinantne količine, a praktično ljudi ne shvataju da bez transporta nema života. Sektor transporta je idetifikovan kao ključni faktor gde se mora investirati i praviti tranzicija", rekao je.
Vesna Rakonjac, specijalista za saobraćajnu infrastrukturu, Evropska investiciona banka (EIB), istakla je da Evropska investicona banka (EIB) ima razrađenu startegiju koja podvlači značaj održivosti, bezbednosti saobraćaja i naravno efiksanosti saobraćaja.
"EIB godinama razvija dobru saradnju sa timom stručnjaka i pruža vrstu tehničke pomoći partnerima u Srbiji. Osim te finansijske pomoći koju dajemo kroz realizaciju pozajmica, pružamo i veliku pdršku i pomoć kroz tehničke ekspertize i timove koji su angažovani na tim projektima. Naša posvećenost se ogleda i u tome što imamo i inženjerske timove koji su prisutni kako u Beogradu tako i u regionu", rekla je ona i dodala da je Srbija već dosta uradila po pitanju bezbednosti u transportnom sistemu:
"Sa timovima stručnjaka banke koji se bave ekologijom i klimatskim promenama pripremamo startegiju i plan kako ćemo uključiti i efekat klimatskih promena i kako ih elminisati."
Peđa Sablić, direktor prodaje u Bex energy solutions d.o.o., naveo je da je Bex kurirska služba još 2021. počela sa nabavkom već korišćenih električnih vozila, a da je većina njih i danas u upotrebi. Proračunima su, kaže, došli do računice da je uzevši u obzir cene struje u odnosu na cene goriva, napravljena značajna ušteda.
"Nabavka vozila i punjača nisu male investicije, ali ako se odlučite na tako nešto, to je promišljen ishod. U prethodne dve godine nabavljeno je 150 novih električnih vozila, i ove godine nabavili smo 110, tako da sveukupno naša flota električnih vozla je oko 320 dok je naša ukupna flota nešto manje od 1.000 vozila. Zacrtali smo da ukupna kilometraža koju Bex prelazi bude 50 odsto i to smo već uspeli da ostvarimo sredinom ove godine. Na jučerašnji dan flota je prešla blizu 68.000 kilometara od čega je 37.000 kilometara urađeno sa električnim vozilom", rekao je on i dodao da će sledeći korak biti nabavka solarnih panela, gde vi faktički proizvodite struju tokom dana.
"Gleda se da se to što se proizvede nekako i sačuva. Pre nekoliko meseci smo instalirali i tzv. kapacitet za skladištenje električne enegrije od jednoh megabajta. Napravili smo ekosistem, podmirujemo sopstevene kapacitete, ne opterećujemo elektro-mrežu, i svi viškovi se smeštaju u te kapacitete za čuvanje", rekao je on i dodao da je velika ušteda od samih enegrenata.
"Računi za struju na par lokacija su smanjeni za 5 do 6 puta. To su bili milionski iznosi za električnu energiju, a sad pričamo o par stotina hiljada", istakao je.
Nakon prvog panela, Peđa Sablić, direktor prodaje u Bex energy solutions d.o.o., održao je kratku prezentaciju na temu "Zelena transformacija: inovativni pristup održivoj mobilnosti"
Kurir.rs/Mina Branković