Horvath

Stručnjaci savetuju: Potrebna nova paradigma za rešavanje nedostatka zaposlenih, HR više nije dovoljan

Autor Ilija Baošić

Većina kompanija još uvek ne pristupa različitim temama vezanim za zaposlene pomoću sopstvene, sveobuhvatne strategije, već umesto toga bira da koristi opcije "outsourcing" usluga - što je prevaziđen pristup.

Izvor: Horvath

Uz brojne probleme uzrokovane inflacijom i globalnom krizom, kompanije su suočavaju sa još jednim velikim problemom: nedostatkom zaposlenih. Istraživanje konsultantske kuće Horváth pokazuje da jedan od uzroka ovog problema leži u nedostatku sveobuhvatnih strategija, koje prevazilaze HR sektore. Istovremeno, evidentan je i visok stepen nefektivnosti u upravljanju ovim problemom, budući da poslodavci i bord menadžeri na kadrovske teme troše i do 40 odsto vremena tokom sastanaka, pa je potreba za napretkom u ovoj oblasti vrlo jasna. Međutim, samo nešto više od trećine poslodavaca i menadžera zaista se aktivno angažuje u pronalaženju adekvatnih rešenja, što stvara značajan jaz između stvarne situacije i neophodne akcije.

Studija, sprovedena u avgustu među više od 170 top menadžera kompanija koje godišnje od prodaje prihoduju najmanje 100 miliona dolara, otkrila je da američke kompanije pokazuju veći stepen brige o kadrovskim problemima u poređenju sa zemljama Centralne Evrope - Nemačke, Austrije i Švajcarske - dajući im veći prioritet u odnosu na druge aktuelne teme. Zanimljivo je istaći i to da ove zemlje izražavaju značajno veću nadu da će primena alata veštačke inteligencije i algoritama doneti brojne kadrovske uštede u odnosu na SAD, i to barem 20 procenata.

"Kompanije bi u procesu svoje tranzicije trebalo da implementiraju modernu analitiku ljudskih resursa, da bi kvalitetnije i jasnije razumele uticaj sprovedenih inicijativa usmerenih na zaposlene", objasnila je Maria Boldor iz konsultantske kuće Horváth i dodala: "Da bi se odgovorilo na ove izazove i obezbedio održiv poslovni uspeh, neophodna je nova paradigma - sve teme u vezi sa zaposlenima, koje se tradicionalno tretiraju kao HR zaduženje, trebale bi postati sveobuhvatna korporativna misija, vođena odgovarajućom strategijom ljudskih resursa".

Kako bi se izborile sa nedostatkom talenata i kvalifikovanih zaposlenih u budućnosti, kompanije se okreću ESG stručnjacima i ekspertima digitalizacije i automatizacije, koji će omogućiti lakšu digitalnu transformaciju i pomoći u integraciji novih poslovnih praksi.

"Većina kompanija još uvek ne pristupa različitim temama vezanim za zaposlene pomoću sopstvene, sveobuhvatne strategije, već umesto toga bira da koristi opcije ’outsourcing’ usluga - što je prevaziđen pristup. Stvaranje stabilne i prosperitetne korporativne kulture od suštinskog su značaja za podsticanje lojalnosti i zadržavanje zaposlenih, istovremeno obezbeđujući održivu konkurentnost", istakla je Maria Boldor.

Iz podataka studije konsultantske kuće Horváth, jasno je da je neophodno da kompanije, osim biznis transformacije sprovode i promene internih procedura, u čijem će središtu biti upravo zaposleni, a čijim će se pitanjima baviti i drugi sektori, izvan HR odeljenja kojem je to prirodna namena.